Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Moll skala, Dur skala ... og en til?


Mustafa1

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Mustafa1 skrev:

Jeg har et spørsmål til deg: Hvordan kan jeg gjøre spillinga morsom (improvisere), og begynne hvor som helst .. det er jo uendelige mange like og ulike toner! Da høres det dårlig og selv om jeg improviserer er det ikke morro.

Begynn enkelt. Her har jeg funnet ett helt tilfeldig backingtrack på YouTube, hvor det bare spilles over en akkord. I dette tilfelle - en A-durakkord.

Start med å improvisere i Am-pentaton. Hvordan oppleves det? Bytt til å improvisere over F# pentaton. Hvordan oppleves det?

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige post er veldig bra. Når deg gjelder dette med å spille, hvor bra det blir, hvor morsomt det blir, og hvor bra det blir, er det nesten umulig å svare på.
Vi er alle forskjellige, og noen er født med et talent. Andre, som meg, er ikke det. Derfor er jeg ikke verdensberømt, og jeg har vært alt for lat til at jeg har øvd nok.
Har man talent, blir det en blanding av flaks, øving og litt mer flaks om man lykkes som musiker eller ikke. 
Som et eksempel på hvordan en veldig dyktig musiker kan være kjedelig å høre på, tenk på dette.

Det finnes mange "perfekte" MIDI- filer av mange forskjellige musikkstykker. Det de stort sett har til felles, er at de er drittkjedelige å høre på. De mangler "noe" som noen mennesker klarer å tilføre. Derfor blir det meningsløst å lete etter det "perfekte", fordi det "perfekte" er det "uperfekte". Det er det som kjennetegner kunst. Dette "perfekte uperfekte" er et mål som veldig få av oss klarer å nå.
Oj. Litt vel filosofisk her på en fredagskveld, men jeg gjorde mitt beste. 

  • Liker 2
  • Takker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på Truckstop her. Jeg har spilt gitar i ca. 30 år, og 90% av mine improviserte soloer foregår innafor det vi kan kalle pentaton "skala", eller fingersetting/mønster på gitarhalsen, som kanskje blir mer korrekt å si. Backtracket som Truckstop viser at i A-dur kan pentaton- "mønsteret" i både 5. og 2. posisjon brukes. For å si det rimelig enkelt, blir mønsteret i 5. posisjon mer "bluesy", mens i 2. posisjon, får den en mer country, pop-rock-feel. Dette kan selvsagt kombineres under impro, alt etter akkord-progresjoner under soloen, men som her, da kompet går i en toneart, er det veldig greit å høre hvordan mønsteret i de to posisjonene låter annerledes, men likevel ikke feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, CastorFiber skrev:

Forrige post er veldig bra. Når deg gjelder dette med å spille, hvor bra det blir, hvor morsomt det blir, og hvor bra det blir, er det nesten umulig å svare på.
Vi er alle forskjellige, og noen er født med et talent. Andre, som meg, er ikke det. Derfor er jeg ikke verdensberømt, og jeg har vært alt for lat til at jeg har øvd nok.
Har man talent, blir det en blanding av flaks, øving og litt mer flaks om man lykkes som musiker eller ikke. 
Som et eksempel på hvordan en veldig dyktig musiker kan være kjedelig å høre på, tenk på dette.

Det finnes mange "perfekte" MIDI- filer av mange forskjellige musikkstykker. Det de stort sett har til felles, er at de er drittkjedelige å høre på. De mangler "noe" som noen mennesker klarer å tilføre. Derfor blir det meningsløst å lete etter det "perfekte", fordi det "perfekte" er det "uperfekte". Det er det som kjennetegner kunst. Dette "perfekte uperfekte" er et mål som veldig få av oss klarer å nå.
Oj. Litt vel filosofisk her på en fredagskveld, men jeg gjorde mitt beste. 

Ingen har talent. Man er bare trent eller utrent. Og hvordan man finner trening. Jeg finner trening på forum som her, der jeg lærer nye ting. Jeg har en drøm om å spille for megselv uavhenig om andre hører på eller ikke for å takle hverdagen bedre, ikke for å bli berømt. Ingen verdt å nevne vinner i Lotto. Lotto er en annen måte å få tida til å gå.

@Truckstop Chuckie jeg visste ikke om begrepet backing track :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mustafa1 skrev:

@Audun Hva er 2. Og 5. Posisjon? Bånd?

Hvordan spiller jeg blues Jazz (med skalaer?)?

 

har dere tips til backing tracks jeg kan kjøpe som er gode å lære til til mitt nivå?

2. posisjon er mellom første og andre bånd, ja. Det ligger haugevis med gratis backing tracks på f.eks. Youtube som man kan jamme / imrovisere til. Vi har til og med en forumitt her som har laget en tråd der han har postet en hel haug med gode backingtracks i forskjellige sjangere og variasjoner:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.