Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD – Monoprice 15W røramp


Arkadian

Anbefalte innlegg

Nærmest for moro skyld gikk jeg til anskaffelse av denne lille saken. 2 x EL84, reverb og Celestion-høyttaler. Prisen ble litt over 2000 etter at moms og frakt var betalt.

Stor var overraskelsen ved første prøving. Denne låter ikke uvanlig bra for prisen, den låter rett og slett uvanlig bra. Celestion A-type er en høyttaler av ypperste merke, og ampen spiller reint og fint og høyt. Den vrengte for tidlig etter min smak, så jeg bytta ut 12AX7-en i V1 med en god 12AY7 jeg hadde liggende. Det gjorde også lyden mer transparent og detaljert. Utgangsrørene var mikrofoniske og klirret fælt ved visse frekvenser, to nye EL85-er fiksa den biffen. Romklangen er så som så (korte fjærklanger er vel alltid det), men funker greit opp til 5.

Dette er ekstremt mye moro for to laken! Høyttaleren aleine koster vel en tusing, og er helt gull. Litt mindre gjennomtrengende mellomtone og litt mer bass enn den jevne Celestion. Overhodet ingen flatulens og heller ingen skriking.

Så vidt jeg veit finnes ikke denne i 240V-versjon, så jeg bruker en stepdown-transformator. Ikke noe problem.

Forsterkerdelen er visstnok identisk med Laney Cub 12R, men altså med vesentlig bedre høyttaler og fjærklang.

mp1.jpg

mp2.jpg

Endret av Arkadian
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... hvordan det er mulig å selge denne for så lite penger er en gåte. Det kan ikke være store avansen.

Jeg vil påstå at denne kvalitetsmessig er minst på høyde med Fender Blues Junior (som koster nesten tre ganger så mye), men høyttaleren låter større og dypere, og reinlyden (iallfall med 12AY7) er klarere og mye luftigere. Denne er allerede blitt min øveforsterker nr. én. Den låter vesentlig bedre enn min Laney LC30, som vel er den ampen jeg har som er nærmest å sammenlikne med.

Det eneste jeg har å innvende er at den ikke ser særlig bra ut, og at romklangen ikke egner seg til mer enn generell bakgrunnsbruk. Jeg har en MOD-klang på vei i posten, har oppgradert nesten alle amper jeg har hatt med klanger derfra. Men det blir vel uansett ikke noen surf-amp av denne med kort fjærklang.

Som øveforsterker er den ypperlig. Liten og lett nok til å stå hvor som helst, og en 1W-bryter reduserer volumet til under det halve om det skulle være nødvendig.

Tungt anbefalt, folkens.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.