Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To neck pickup or not to neck pickup?


Alfi27

Hva mener dere?   

30 stemmer

  1. 1. Neck pickup er...

    • Fullstendig ubrukelig, naturligvis
    • Kun for jazz
    • Et must(?)
    • Helt sjef
    • Ikke verdt det


Anbefalte innlegg

Har en feit som fæn Cabronita jeg sikkert har posta bilde av opptil flere ganger før, som er favorittgitaren for tiden. Etter å ha hatt i hvertfall fire-fem Les Paul Junior'er, så er dette den gitaren som har funka desidert best med kun bridgepickup, og den er midt i blinken for hva den opprinnelig var ment som: en badass, enkel rockeøks. 

For å komme til poenget, gitaren kunne med neck pickup (humbucker) og split nesten garantert vært min eneste gitar, i hvertfall på en gig da den holder stemminga idiotisk bra, har ingen bakovervendt headstock som kan knekke og er generelt nesten så godt som skuddsikker. However, jeg er skeptisk til om det kommer til å "ødelegge" den og ta bort den råe rockeviben. 

Alle innspill vil bli mottatt med åpne armer, men setter spesielt pris på innlegg av typen "jeg gjorde dette med min favorittgitar og det ble bare rævva", eller "dette gjorde en 9,9 om til en 10". 

PS: Den har nå en overwound PAF type humbucker i bridge, så det blir evt HH med split. 

 

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker neck og middle position på Telen min vesentlig mye mer enn bridge pickup alene (standard Tele pickupoppsett). Neck pickup er 100% essensielt for meg i alle fall.

Alt er smak og behag, selvsagt, men for mitt bruk hadde jeg mye heller byttet ut bridge pickup med en mini humbucker enn å ha en humbucker i neck i en Tele. Men jeg må innrømme at jeg har aldri vært noen fan av lyden av neck-humbuckere. På alle gitarer jeg har eid med HH eller HSH (som er 90% av dem) har jeg så godt som aldri brukt neck pickup for seg selv.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes tradisjonelle Strat og Tele-gitarer ofte blir litt vel skarpe med bridge-PU alene, så med en slik setup kjører jeg ofte en mellomposisjon for å få litt mer beef i lyden. Med det sagt så foretrekker jeg å sette inn en litt mer beefy pickup i bridge, og kjøre bare med denne. Etter at jeg slang en P90 i bridge på strat'en så har jeg ikke rørt pickupswitchen, og den gitaren kan nå gjøre omtrent alt.

Humbuckergitarer har jeg aldri brukt noe annet enn bridge på. Jo mindre jeg trenger å fikle med under spilling, jo bedre, så jeg har vurdert å wire alle gitarene mine med kun bridge-PU, via en killswitch og rett på jack. (Sånn går det når man synger også, og er relativt dårlig på multitasking)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de få tingene han drøvelknøvelen som har Will’s Easy Guitar har gjort riktig er å måle sustain på en gitar med en megamagnet inntil strengene. Minimal, om noen, forskjell.

TV Jones i bridge tror jeg passer godt med en TV Jones i neck. Eller en feit HB og blend-pot, men da er vel enkel rockeplanke-greia en saga blott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, el_roffo skrev:

Jeg bruker stort sett bare neckpickup selv. Du kan i teorien få mindre sustain med en neckpickup i gitaren, siden magnetene drar i strengene. Hvor mye det har å si i praksis er nok diskutabelt :) 

Dette merket jeg faktisk betydelig på en av mine gitarer. Hadde pickups med lav output, så jeg skrudde opp både neck og bridge høyt opp mot strengene - effekten var fatal med 11-52 strenger, 

Kan jo være grunnen til at på alle Gibson gitarene jeg har fått tilsendt (3 stykk), så har neck vært skrudd langt unde høyden på pickupringene.

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mest brukte gitar . Denne står alltid fremme . Bll Lawrence pickup funker helt greit til cleanlyd også med volum ørlite ned . Coilsplit ikke koblet til ( foreløpig).

Er ikke tilfeldig at EVH fant frem til dette konseptet .

Er muligens en gammel Kramer kropp -  tung 3.8kg - tidlig 90 s Jackson Japan hals som passer meg perfekt - Billig Floyd låst med ispinner - de tynne stripene la jeg på selv - ser herlig hjemmelaget og grapsete ut  . Tok nylig en  overhaling på den , og justerte masse . Spiller mye bedre nå .

IMG_2458.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.