Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Halsprofiler Gibson SG - Les Paul2018 og hjelp til å velge rett


Ingengitarist

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er i tenkeboksen om å kjøpe en Gibson, og hadde egentlig tenkt på Gibson SG Standard brukt, eller ny 2018 modell. Jeg har små hender så tenkte at Slim-taper profil skulle passe meg bra, men jeg synes SG-halsen virker ganske bred. Tynn jam men bred, og med bred hals som ikke passer meg veldig bra. 

Så jeg prøvde Les Paul 2018 Traditional Tobacco Sunburst, på 4sound for sammenligning, denne skal vel har tykker hals i 50's stil, og jeg syntes denne halsen umiddelbart passet meg bedre, noe jeg synes er litt rart, siden den skal være tjukkere. Prøvde også 2018 Standard LP, denne virker også litt smalere nede på halsen, sammenlignet med SG. LP Standard er utenfor budsjett, i alle fall ny, så den utgår. Traditional 2018 frister men er på grensen til å sprenge budsjett, mens med SG så kan jeg slenge på en ny øvingsforsterker i tillegg. 

1) Så oppsummert, er det forskjell på bredden på halsen på rounded profil, Asymmetrical Slim Taper som er på Standard, og SG Slim Taper, eller er det bare tykkelsen som gjør at jeg føler den tynne er bredere. 

2) Er det noen som har formeninger om hvordan SG 2018 - er i forhold til tidligere modeller, er den et bra kjøp nå som den er på kampanje vs brukt?

3) Hvilken gitar skal jeg gå for når jeg er ute etter en best allround gitar, fra metall, blues og til clean jazz-komping. Vil ha en Gibson da jeg tenker livet er for kort til å ikke ha eid en Gibson ? 

Valgene står nå mellom: 

Gibson Traditional 2018

Gibson Traditional 2018 - 57 classic humbuckers

Gibson Standard 2007 - brukt - hvilke pickups?

Gibson SG Standard 2018  

På forhånd takk for eventuelle tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som du egentlig har svart selv, hvis hjertet og hendene sier Traditional :)
Da har du en topp gitar med OK pickuper og en plattform du kan bygge på i mange år(pickups, oversadel i bein eller Tusq, etc, etc.).
Jeg opplever også SG som plagsomt flat og bred, men har store hender.
Øvingsforsterker får du kastet etter deg på Finn. Ofte gode bruktkjøp på LP Std. eller Trad. også. 14-15000 før pruting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som frister med ny 2018 modell er tobacco sunburst som er min personlige favoritt,men her er det burstbucker 1 og 2 ser det ut til, mot 57 classic i 2016. Mulig det er feil, men om det stemmer og det jeg har lest meg fram til stemmer, er 57 classic kanskje det jeg er ute etter. 

 

Når det gjelder forsterker har jeg en line 6 spider 15, men har lyst å prøve marshall DSL5CR. Og den har de inne på 4sound. 

Endret av Ingengitarist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SG, Traditional og Standard har samme gripebrettbredde i begge ender iflg gibson.com. Men mange opplever at en SG føles bredere kanskje fordi en mer naturlig spiller høyere på gitaren + at den tynnere halsen gjør at den virker bredere?

Enig med vim over at hvis du får godfølelsen på en Traditional så kjøp den. Det er også en meget fleksibel gitar lydmessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siklet lenge på Traditional selv, pga fine specs og meget fine finish. Ligger en i wine red på finn til 14k med Classic 57. Såg en tidligere i Tea Burst, den var meget fin. 

Jeg endte opp med Classic 2017 T goldtop. Denne har slim tapered neck, som jeg syns er veldig god. Har også en SG 61RI med samme hals. Jeg opplever SGen litt mer resonant og crispy, muligens pga baked maple gripebrett. Det er også meget behagelig å spille på 15 bånd og oppover på SG. 

Til gjengjeld er Les Paul litt mer balansert og mindre skranglete, samt mer behalig kropp å sitte og spille med. 2017 modellen er også veldig godt satt opp, så jeg liker å tro at de nye eksemplarene til Gibson er meget bra. 

Jeg prøvde meg på SG Faded med 50s hals, det var et skikkelig NoGo for meg, til tross for at jeg er vant til tykke Schecter halser. 

Personlig liker jeg Classic 57 i neck, samt Burstbucker 1 i hals som en god kombo. Men jeg ville helst fokuset på selve gitaren, pickups kan en alltids bytte ut selv. Skulle jeg hatt en gitar, ville jeg hatt LP. Men SG er meget gøy. 

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hals, kropp, feel er underlige greier. Jeg har vært ute etter en LP en stund nå, men har ikke greid bestemme meg. Har testet 2018 classic, trad og standard. Classic var vel den som kom nærmest mine preferanser men var allikevel litt «sånn der». Grublet en stund, helt til geg fikk prøve en SG 2018, og falt pladask!!?? Dette er jo en gitar som er så forskjellig fra det jeg hadde sett for meg? liker det litt brede gripebrettet på SG faktisk.

Har man mulighet så er det best å prøve, og hvis ikke må man ta en sjanse...dessuten er det en tendens til at man «vokser» med gitaren og venner seg på den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Troll skrev:

Da må du ha lykke til. Jeg er som regel lite fan av wine red, men traditonal serien for de feste finish til å se bra ut - imo :) 

Fargen er i utgangspunktet ikke en favoritt, men den er faktisk ganske fin. I tillegg så blir det vel den Les Paul som matcher best med min gamle yamaha LP kopi ?

Fikk prøve den en times tid nå og likte den. 

6 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Skjønner ikke hvordan dere syns SG har "brede gripebrett" ( unntatt de famøse 2015 Gibson modellene) . Det må være noe synsbedrag .

De gamle 1970-1975 SG ene mine har smale gripebrett ...noen under 40mm på nut , men det er lite passende for mange gitarister med store hender .

 

Er mulig det er synsbedrag, men for meg er det noe som ikke blir helt rett med SG. Har jo ikke fått prøvd over tid så kan hende det hadde gått seg til. Uansett så  blir Traditional 2016 på meg nå. 

Endret av Ingengitarist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, ErikKlæptn said:

Dette med hals, kropp, feel er underlige greier.

Meget sant! Var innom en musikksjappe som hadde noen brukte Gibson LP's på utstilling. Hadde fått igjen på skatten, og var bestemt på at jeg endelig skulle ha meg en Gibson LP igjen. Hadde egentlig tenkt meg en Traditional de hadde til en bra pris, men prøvde også en R8 for morro skyld. Og bare for "the fun of it" så prøvde jeg et par ESP Eclipser som var satt opp med passive pickups.

Endte opp med å ta med meg en Eclipse hjem, og R8'n er den siste gitaren jeg hadde valgt av de jeg prøvde. Så mye for Mojo og "holy grails" :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke helt frisk, men liker gibson 2015 (har store hender). Men dette her med halsprofil er noe rare greier. Jeg har g&l med "classic c" profil, som er relatrivt tjukk, og smalere som gibsons slim taper på SG og Explorer. Jeg har Fender deluxe , ESP og Ibanez. Jeg har LTZ og Gretsch og gud vet hva. Jeg registrerer at halsene er forskjellige, og føles ulike. Men foruten "baseball bat" er de aller fleste halsene OK for meg. Finish er viktigere for meg enn profilen. Og en del av profilene på markedet tror jeg ikke jeg ville klart å skille fra hverandre. 

 

Det er kjekt å sitte på nettet å se på gitarer (blant annet). Men en kan jo bli koko av å sammenligne detaljer og spesifikasjoner som til syvende og sist betyr fint lite. Med mindre du har helt konkret erfaring med at dette liker du eller dette liker du ikke anbefaler jeg deg å drite i all verdens ekspertvurdering av halsprofiler (og det meste annet), og kjøpe og prøve.

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste kan man venne seg til relativt kjapt, tror jeg. Jeg har gitarer med forskjellige halsprofiler, og det går helt fint, men jeg har ingen halser med 7.25" radius og små bånd. Da får jeg utfordringer med min spillestil, selv om det går det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.