Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dette en skala? Hvilket?


Mustafa1

Anbefalte innlegg

Ja, det er en skala. Fra hvilken tonalitet, og frekvens ønsker du å definere denne skalaen?
For meg er den uvant, fordi den inneholder åtte trinn. Det er det mange skalaer som har.
Ser nå at den første og siste tonen er den samme tonen, trolig da oktavert på "c" nummer to. Da mener du trolig at skalaen har sju trinn.


Skalaer er ikke låst til de vestlige tempererte navnene vi har. Det er fritt fram å lage sin egen. Om alle synes det låter fint blir en annen diskusjon.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

   På 7.8.2016 den 22.12,  Doktor Knepp skrev:

Du kommer langt med disse: http://www.classtab.org/segovia_scales.txt

 

 

Besifringa på A moll helt i begynnelsen der de første 7-8 er relevante sier:

E - 5 7 8

A - 5 7 9 11 12

er det riktig? Takk med sukker på. :)

 

@jonta sa: Am skalaen er lik C dur skala, bortsett fra at den begynner på A.

Har C moll og A moll skala samme mønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har de. Det samme gjelder uansett hvilken tone man definerer som tonika, altså den tonen man starter på. Uten å blande inn diverse modale tonearter, har man altså 12 forskjellige muligheter, både når det gjelder moll og dur.

Samtlige vanlige mollskalaer har samme mønster, helt uavhengig av hvilken tone de begynner på. Det vi kaller en mollskala begynner på tonen A, og spilles på et klaviatur med bare hvite tangenter. Det er parallelltonearten til en vanlig vestlig durskala. En durskala kan man spille på et klaviatur fra tonen C på bare de hvite tangentene på et piano.
Den vanlige vestlige mollskalaen er parallelltonearten til durskalaen, og kan avspilles på piano ved å begynne på tonen A.
De to skalaene har de samme intervallene, uansett hvilken grunntone man benytter seg av. Det kalles som regel transponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente "fysisk" mønster. Når jeg begynner på Am skala med åpen A streng, etterpå åpen D streng osv. ligner denne skalaen ikke på C moll skalaen i Åpnings tråden på en fysisk mekanisk måte. Jeg identifiserer det abstrakte mønsteret og tonene da. Tror jeg. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.