Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - Ny rockeøks 61RI


Troll

Anbefalte innlegg

Denne fortjener en egen tråd! 
Husker når jeg og en kamerat spilte i band på ungdomsskolen og gikk rundt og sa at vi aldri skulle eie en SG - fordi de er så stygge. Samme med telecaster. Så feil kan man ta :) 

Har de siste årene vært litt nysgjerrig på disse gitarene. Fikk meg nylig en SG Special Faded. Den hadde for tykk hals for min smak, men låt veldig skranglete og fint. Har i utgangspunktet vært på utskikk etter en SG 61RI i et halvt år nå, men enten går de for fort, eller så er de for dyr. 

Nå dukket det opp en på finn til OK pris og jeg var heldig nok til å kuppe denne. 
Usikker på årsmodell, men dette er hvertfall en SG 61 Reissue som opprinnelig kommer med Classic 57 pickups, forrige eier byttet til Burstbucker 1 & 2. 

Har fått spilt på den en times tid. Dette er et meget fint stykke gitar! Første reaksjonen var at den veide ganske lite, vekt på ca 2.8kg - slank kropp og hals. Denne er minst en kg lettere enn SG Special Faded, som er en meget tung gitar.

Halsen er noe lignende som Gibson Les Paul Classic slim tapper neck, men jeg mistenker 61RI halsen er noe tynnere enn dette igjen når jeg sammenligner de A/B.
Superfin action , spiller som en drøm - veldig luftig og skitten skranglerock lyd - smooth sustain og leads. Vil nesten påstå at dette er en av de mest lettspilte gitarene jeg har spilt på noensinne. Eksepsjonelt god fret access på de høye båndene, mye enklere enn på LP og strats. 

Burstbuckeren låter fint i bridge, men falt ikke helt i smak i hals - litt gromsete og vrenger fort. Denne hadde faktisk kledd en Classic 57 i halsposisjon. Antageligvis får den et par PAFs med medium output etterhvert, men den låter helt fint som den er. Spesielt med vreng. Eneste jeg har noe å si på, er at SG Special Faded er mer behagelig å sitte og spille med enn 61RI pga tyngre og større kropp med matt lakk, men 61RI er av et helt annet kaliber når det gjelder kvalitet. 

Konklusjonen er at Gibson SG 61 Reissue er en meget god gitar av ypperlig høy kvalitet! Føler meg heldig idag :)

 

20180825_232358.thumb.jpg.89746d254d7cffca2f71d429469cd61a.jpg

20180825_232606.thumb.jpg.59400f89f01c28bfdadd50fd2faddd9c.jpg

20180825_215209.thumb.jpg.0693113db7d214dd95734b58e624a363.jpg

 

20180825_215217.thumb.jpg.cd5c3043fd0cfb2725b6e13224a3ef14.jpg

20180825_215303.thumb.jpg.a6111cb7c2a3bbd7d6ec5d6996a58fdd.jpg

 

Endret av Troll
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig i det med Kluson, selvom jeg egentlig aldri har hatt trøbbel med noen av G-type-gitarene jeg har hatt med Klusons. Jeg skiftet ut de originale stemmeskruene på Epiphone Rivieraen (som ikke hadde Klusons) min og satte på Grovers og liker de veldig godt. Nøyaktige og tighte. Mulig det bare er ren og skjær placebo, men jeg innbiller meg at det gjorde noe med feelen på gitaren også. 

Har vurdert å skifte til Grovers på min ‘61 RI SG, kun fordi de føles bedre. 

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Beholder nok stemmeskruene slik de er, selv om jeg liker å Grover med locking på Les Paul. Disse gjør jo jobben helt greit.

Burstbuckeren skal ut, men det er ikke første pri akkurat nå. Tror helt ærlig at denne gitaren hadde kledd hvilke som helst pickups, så lenge de ikke har superhøy output. Selv unplugged låter den helt knall. 

Slenger inn et familiebilde.mangler bare en Flying V, ES335 og Explorer?

20180826_194009.thumb.jpg.5caefa7dacf051db7f0f68dbfed52cf7.jpg

Endret av Troll
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.