Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Evh wolfgang Special.. noen spørsmål..


Tarzan

Anbefalte innlegg

Hei og hå! Har hatt en pause fra gitarspillinga(og detta forumet) en stund,men i det siste har jeg fått inspirasjon til plukke opp øksa igjen. Så til spørsmålet.. Disse wolfgang special gitarene. Hvordan er kvaliteten på disse? Noen som har førstehånds erfaring? Vurdere å kjøpe en da jeg har kutta ned gitar parken KRAFTIG de siste åra.? Er sugen på en gitar med floyd igjen. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min for et par uker siden og er veldig fornøyd.
Fant en ubetydelig brukt på ebay (fra Streetsounds i NY) som endte på 8000,- inkl. mva. og frakt og det er uten tvil en gitar som matcher gitarer jeg har hatt til det dobbelte.
Gitt at du kan leve med en viss vekt (3,7 kg er angivelig et vanlig gjennomsnitt og hva min veier) og at den ikke er laget i USA...
Kvaliteten på elektronikk og Floyden er strålende. Skjønt jeg "måtte" jo selvsagt bytte litt potmeter og kondis, for å få ro i sjela :)

Den ble enda et hakk bedre med litt kjærlig pussing på enden av båndene. Tørrere luft i Norge gjør gjerne at importerte gitarhalser krymper en mikromillimeter og får bånd som stikker ut ørlitegrann. Dette var såpass lite at jeg godt kunne latt være og fortsatt vært happy. I tillegg kommer oppsett til egne preferanser, men den kom greit satt opp (med 9-42 strenger dessverre).

Nå stjeler jo Floyden en del av den akustiske klangen, men treverket virker fint, lyden er storveis og halsen er fantastisk. Snorrett, smooth og veldig behagelig profil (ligner litt på min CS65 feit C hals, men med 12-16 radius).
Pickupene synes jeg kanskje er litt vel hotte for min del, men de låter veldig bra. Minner litt om JB pickupene jeg obligatorisk hadde på 80-tallet, men nok enda litt høyere output.
Jeg byttet til 250k potmeter og synes det varmet opp og rundet av toppen akkurat passe til min smak, som går mer i retning av 80-talls heavy/hardrock enn moderne chuggachugga og scooped "førstemanntilmål" riff. 

Jeg fant ingen norsk butikk som fører disse, så det blir vel å kjøpe usett på nett (?). Virker som EVH er safe og veldig konsistente i kvaliteten (ikke Gibson der altså :)), så det burde gå greit. Under 10 000,- på Gitarhuset eller Gear4music er et godt kjøp!

Se ellers: http://www.wolfgangregistry.com/evh-guitar-info/evh-guitar-info.html for morsom info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dukker opp på bruktmarkedet i ny og ne, ikke så altfor sjeldent. Og de ligger ute lenge, så det er mulig å gjøre en grei deal. 

Jeg har bare EVH standard, som er asiatisk og billig modell. Men hvis Special er hakket bedre, så får du uten tvil en meget fin øks. Dette er svært undervurderte gitarer i Norge, desverre vanskelig å få solgt. De er meget lettspilte, resonant og låter helt fantastisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en svart 2001 Peavey USA Wolfgang for 5300,- . De koster ikke mer enn 10k nye den gangen .

Topp kvalitet . Ville ikke kjøpt annet enn USA modellene , når en likevel får de så billig .

De tidligere Musicman evh gitarene er ypperste klasse , men antakelig vanskelig å få tak i en under 10k nå for tiden .

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er Korea laget -  ok kvalitet , men billig pris og pen stand .

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125786572

USA Peavey har stemplet inni treverk  (uten lakk) serienummer - de fleste starter med 91xxxxxx - de har også EVH signaturen brent inn i treverket . Kan dessverre  ikke poste bildene jeg har av den her på forumet .

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMEB Wolfgangene var veldig bra, men også veeeldig smale nederst i halsen. Husker at jeg ikke ble komfortabel med et den gang jeg testet en.
Jeg tør sammenligne Mexico Special nå med tidligere Peavey USA modell faktisk. DiMarzio PUPéne i PEaveyene var derimot veldig bra og gitaren ellers også topp. Koreamodellene derimot, var jeg ikke imponert over /prøvde et par).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Denne er Korea laget -  ok kvalitet , men billig pris og pen stand .

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125786572

USA Peavey har stemplet inni treverk  (uten lakk) serienummer - de fleste starter med 91xxxxxx - de har også EVH signaturen brent inn i treverket . Kan dessverre  ikke poste bildene jeg har av den her på forumet .

Sendte en mail på den her,men tror jeg venter og ser an..Tenker jeg helst vil ha en USA. Både med tanke på kvalitet og resale value..  Men de nye Specialene virker jo lovende... Hadde ikke Music man også en versjon etter EVH gikk til fender? Axxis eller no ?'

Endret av Tarzan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tarzan skrev:

Sendte en mail på den her,men tror jeg venter og ser an..Tenker jeg helst vil ha en USA. Både med tanke på kvalitet og resale value..  Men de nye Specialene virker jo lovende... Hadde ikke Music man også en versjon etter EVH gikk til fender? Axxis eller no ?'

Som lever i beste velgående. :)

https://www.music-man.com/instruments/guitars/axis

Axis eksisterte vel før EVH fikk signaturmodell hos EBMM? EVH var også innom Peavey (en stund?) før han gikk til Fender. EBMM sitter på rettighetene til Axis-modellen tipper jeg, mens EVH tydeligvis har karret til seg rettighetene på Wolfgang-designet (kroppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey har for øvrig relansert sin USA Wolfgang også. Identisk med unntak av manglende D-Tuna (som eies av Eddie), pluss at de har lagt til coil split.

https://peavey.com/news/article.cfm/action/view/id/903/cat/1/article.cfm

Jeg eide en Peavey USA Wolfgang, og det er den råeste rockegitaren jeg har vært borti.

@Truckstop Chuckie : Er ganske sikker på at EBMM ikke hadde Axis-modellen før Eddie kom inn i bildet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Naigewron skrev:

Peavey har for øvrig relansert sin USA Wolfgang også. Identisk med unntak av manglende D-Tuna (som eies av Eddie), pluss at de har lagt til coil split.

https://peavey.com/news/article.cfm/action/view/id/903/cat/1/article.cfm

Jeg eide en Peavey USA Wolfgang, og det er den råeste rockegitaren jeg har vært borti.

@Truckstop Chuckie : Er ganske sikker på at EBMM ikke hadde Axis-modellen før Eddie kom inn i bildet

Det kan sikkert stemme. Vanskelig å vite hva man skal stole på av all infoen der ute. På et eller annet forum for 10-11 år siden skrives det at EBMM hadde designet klart før EVH kom inn i bildet, så selve designet på kroppen tilskrives EBMM, men at den først ble lansert på markedet når EVH kom inn i bildet (og senere som Axis med volumpotmeteret flyttet). 

http://forums.ernieball.com/ernie-ball-music-man-guitars/21007-ernie-ball-axis-history.html

Jeg syns EBMM Axis er noe av det frekkere i den klassen. Aldri prøvd en, da... Har prøvd noen Peavey Wolfgang-modeller og de har vært bra. Fine halser på de jeg prøvde. 

At Peavey nå relanserer HP-modellene med Wolfgang-kroppen (og ikke utgaven med strat-aktor cutaway) kan vel bety at EVH ikke har fullstendig rett på designet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Wolfgangen kapteinen nevner, og skal selge den fordi jeg ikke går overens med fasongen på kroppen. Den er også litt for tung, litt over 3.5kg.

Denne gitaren og den andre Wolfgangen jeg har hatt er de to gitarene jeg har spilt på med best halsprofil. Utrolig behagelig. 

Med tid og stunder skal jeg erstatte Wolfgangen med en Warmoth partso med EVH halsprofil, S-type kropp i lind og lønn, og Floyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Truckstop Chuckie said:

...

At Peavey nå relanserer HP-modellene med Wolfgang-kroppen (og ikke utgaven med strat-aktor cutaway) kan vel bety at EVH ikke har fullstendig rett på designet? 

I en SNAMM'17 video ble det fortalt at Peavey måtte vente 12 eller 15 år før de kunne ta i bruk formen etter skilsmissen mellom Eddie og Peavey. Om det var en skilsmisseavtale eller om det var snakk om et designpatent som gikk ut vet jeg ikke. Ellers ble det nevnt at headstocken med chippen var helt og holdent Peavey sin IIRC

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.