Web Analytics
Jump to content

Forbedre soloevner - låttips?


tg1
 Share

Recommended Posts

Har i alle år fokusert kun på å være rytmegitarist, men kunne gjerne tenke meg å heve nivået på soloer en smule.
Nå er jeg helt klart bare "middels god" på rytme også, og har i hovedsak fokusert på Metallica-låter de siste åra (jeg spiller litt i et coverband).
Rytmemessig spiller jeg greit f.eks. Battery, Creeping death, Disposable heroes, Ride the lightning o.l., men sliter med litt kjappere ting som f.eks. Master of puppets og Dyers eve.

Det jeg i utgangspunktet er ute etter er tips til 3-4-5 soloer med varierende enkelhetsgrad (gjerne noe annet enn Metallica ;)).
Favorittsjangere er thrashmetal og progrock/-metal, men er egentlig ganske allsidig så lenge det er gitar med vreng involvert :) 

Innspill og idéer mottas med takk :) 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Skullkrusher skrev:

Driver og jobber med Overture 1928 for tiden! Den har et par soloer som varierer i vanskelighetsgrad, og som er lettere enn det høres ut som. De vanskeligste delene er tricky, men det er nok deler av den du klarer etter lite øving. 

Blir umiddelbart veldig skeptisk når det er Petrucci det er snakk om :D ..men den høres kanskje overkommelig ut ja, etterhvert. Takker for godt forslag ?

Link to comment
Share on other sites

E frygisk er sannsynligvis ARABISK stil. Jeg føler det som i tråden Major Scale som jeg og de andre og CastroFiber fant ut på slutten av tråden.

Du kan analysere de forskjellige kirketonemønstrene/artene og plassere de ulike sangene du finner inni der. Gitarn som du vet, er usymmetrisk ... har jeg hørt ... men den arabiske E frygisk sangen fra den andre tråden høres ut som, C frygisk?

 

jeg har ikke lest :S

Edited by Mustafa1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Arabisk stil er ikke en ting. Det er med vestlige øyne mange forskjellige skalaer. Hvis du kan kjenne/høre forskjell på E frygisk og C frygisk er det over min fatteevne. En gitar er ikke usymmetrisk, men i mange tonearter litt ustemt. Det er en konsekvens av en temperert skala. Arabiske skalaer er "ustemte" når man presser de inn i temperert skala.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, tg1 skrev:

Setter pris på innspill, men jeg vil heve nivået mitt på thrash/prog-soloer, og da tror jeg kanskje ikke kirketonearter og arabisk stil er veien å gå ;) 

Det finnes 1. Form og 2. Innhold

Formen er ikke viktig 'for deg' når du først har mestret den (og innholdet innafor formen). Men du starter med de forhånds definerte formene, skalaene. Jeg mener en skala er en 'form'. En skala/form gir deg muligheten ikke måtte overbelaste hjernen din, når du spiller fort hvis det ikke er et mekanisk problem er det et teknisk/intellektuellt problem. Noe å tenke på, hjelper det?

til CastroFiber. Jeg tenker høyt, hvis du mener og vil høre forskjell på C frygisk og E frygisk kan du SE og analysere de individuelle tonene innafor C og E frygisk og alle andre. Alle Dur skalaene (ionisk høres forskjellig ut, også de navnløse (?) Frygisk skalaene. Er du uenig?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.