Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Guide for live opptak


jonta

Anbefalte innlegg

Er det noen som har innspill/tips for å gjøre en bra live innspilling med relativt gode mixe og redigerings muligheter i ettertid.


Jeg kan tenke meg omtrent noe sånn:


Tappe fra stero bus på mixer, og i tilegg sett opp to kond micer foran pa høytt. med en avstand på ca 60-120 cm (avstanden avh. av størr. på høytt).
Om trommene er samla i egen gruppe, så har vel også denne en egen stereo utgang som bør(?) være ledig.

Om det er ledige aux ut fra mixer, kan jeg tappe kanalene seperat, så jeg får flest mulige innstrumenter på eget spor. De viktigeste er vel vokal og stortromme.

Hvis det ikke er mange nok aux ledige på mixer, kan jeg i tilegg mikke opp forsterkere på scenen sjøl. Som regel er det noen linjer ledig på multikabelen, ellers er det vel lurt å ta med noen 10 metre for å skjøte.

Ellers er det vel obligatorisk med lukkede hodetelefoner.

Kanskje en soft limiter på vokal, om ikke lydmannen har satt på dette.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, CastorFiber skrev:

Hvor mange kanaler har mikseren? Klarer du deg med seksten, finnes det jo kurante miksere som sender alle kanaler samtidig til en DAW. Det er jo også en mulighet som gir fritt spillerom når det gjelder å jobbe videre med miksen siden. 

Jeg tenkte live opptak generellt, så anntall spor kan jo variere. I mitt første tilfeller er det nok en stor og proff mixer de skal bruke.

"finnes det jo kurante miksere som sender alle kanaler samtidig til en DAW"  Det er vel det samme som å tappe stero bus på mixern?

Edit: mente du pa mixern eller min opptaksmixer? jeg har 8 XLR og 2 (eller var det 3) sterojack inng på min mixer

2 timer siden, Duckling skrev:

Husk et par mikker til å spille inn publikumslyd på et eget spor. Live-opptak uten publikumslyd er fort en ganske kjip affære.

Ellers går det også an å bruke sub-grupper på mikseren om du har noe ledig her, og mikseren har det.

Det legger vi på etterpå?. Neida, jeg har tenkt litt på det og trodde det kanskje holdt med kondis micene foran pa høytt, men de harr jo nyre karakter så kanskje du har rett. Men det skulle vel holde med en dynamisk mik da, hvis man ikke har flere kond mikker?

Med sub grupper, mener du da i tillegg til å samle hovedsporene som også kan samles i grupper? Om nixeren har sub grupper så har den også utganger for de?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CastorFiber skrev:

Det blir jo ikke akkurat det samme som å tappe stereomiksen, siden du da har et opptak i stereo, det vil si to spor. Det er litt mindre enn å ta opp seksten spor samtidig, altså alle kanaler til hvert sitt spor på samme tid.

Tenkte jo å gjøre begge deler altså. Tappe stereomixen, 2 kondmicer fra PA høytt og flest mulige seperate spor. Så har jeg mange muligheter etterpå, men satser jo på at hovedstereo sporet blir brukbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noen ganger. Langt svar kort, det blir det ikke. Hovedstereo tenker jeg på da.
Jeg er jo ren amatør på dette, men det som for meg har gitt best resultat er å jobbe med separate spor, og så "krydre" bittelitt med stereomiks. Lyd fra PA, som også gjerne får med publikum har jeg bare hatt nytte av mellom spor. Andre som faktisk kan dette kan ha andre erfaringer.

Det er veldig greit å ha en egen person som passer på dette opptaket. Jeg har ved en anledning hatt jobb som opprigger, bassist/gitarist, lydmann og opptaksansvarlig, og det gikk rett i dass. Naturlig nok. Burde ha skjønt på forhånd at jeg ikke er supermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får man nok og gode seperate spor, vil vel dette bli basen å jobbe utifra.

Greit å ha en egen mann for kun dette ja, lydmann har som regel mer en nok å bli distrahert av...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.