Web Analytics
Jump to content

Guide for live opptak


jonta
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har innspill/tips for å gjøre en bra live innspilling med relativt gode mixe og redigerings muligheter i ettertid.


Jeg kan tenke meg omtrent noe sånn:


Tappe fra stero bus på mixer, og i tilegg sett opp to kond micer foran pa høytt. med en avstand på ca 60-120 cm (avstanden avh. av størr. på høytt).
Om trommene er samla i egen gruppe, så har vel også denne en egen stereo utgang som bør(?) være ledig.

Om det er ledige aux ut fra mixer, kan jeg tappe kanalene seperat, så jeg får flest mulige innstrumenter på eget spor. De viktigeste er vel vokal og stortromme.

Hvis det ikke er mange nok aux ledige på mixer, kan jeg i tilegg mikke opp forsterkere på scenen sjøl. Som regel er det noen linjer ledig på multikabelen, ellers er det vel lurt å ta med noen 10 metre for å skjøte.

Ellers er det vel obligatorisk med lukkede hodetelefoner.

Kanskje en soft limiter på vokal, om ikke lydmannen har satt på dette.

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Husk et par mikker til å spille inn publikumslyd på et eget spor. Live-opptak uten publikumslyd er fort en ganske kjip affære.

Ellers går det også an å bruke sub-grupper på mikseren om du har noe ledig her, og mikseren har det.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, CastorFiber skrev:

Hvor mange kanaler har mikseren? Klarer du deg med seksten, finnes det jo kurante miksere som sender alle kanaler samtidig til en DAW. Det er jo også en mulighet som gir fritt spillerom når det gjelder å jobbe videre med miksen siden. 

Jeg tenkte live opptak generellt, så anntall spor kan jo variere. I mitt første tilfeller er det nok en stor og proff mixer de skal bruke.

"finnes det jo kurante miksere som sender alle kanaler samtidig til en DAW"  Det er vel det samme som å tappe stero bus på mixern?

Edit: mente du pa mixern eller min opptaksmixer? jeg har 8 XLR og 2 (eller var det 3) sterojack inng på min mixer

2 timer siden, Duckling skrev:

Husk et par mikker til å spille inn publikumslyd på et eget spor. Live-opptak uten publikumslyd er fort en ganske kjip affære.

Ellers går det også an å bruke sub-grupper på mikseren om du har noe ledig her, og mikseren har det.

Det legger vi på etterpå?. Neida, jeg har tenkt litt på det og trodde det kanskje holdt med kondis micene foran pa høytt, men de harr jo nyre karakter så kanskje du har rett. Men det skulle vel holde med en dynamisk mik da, hvis man ikke har flere kond mikker?

Med sub grupper, mener du da i tillegg til å samle hovedsporene som også kan samles i grupper? Om nixeren har sub grupper så har den også utganger for de?

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, CastorFiber skrev:

Det blir jo ikke akkurat det samme som å tappe stereomiksen, siden du da har et opptak i stereo, det vil si to spor. Det er litt mindre enn å ta opp seksten spor samtidig, altså alle kanaler til hvert sitt spor på samme tid.

Tenkte jo å gjøre begge deler altså. Tappe stereomixen, 2 kondmicer fra PA høytt og flest mulige seperate spor. Så har jeg mange muligheter etterpå, men satser jo på at hovedstereo sporet blir brukbart...

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd noen ganger. Langt svar kort, det blir det ikke. Hovedstereo tenker jeg på da.
Jeg er jo ren amatør på dette, men det som for meg har gitt best resultat er å jobbe med separate spor, og så "krydre" bittelitt med stereomiks. Lyd fra PA, som også gjerne får med publikum har jeg bare hatt nytte av mellom spor. Andre som faktisk kan dette kan ha andre erfaringer.

Det er veldig greit å ha en egen person som passer på dette opptaket. Jeg har ved en anledning hatt jobb som opprigger, bassist/gitarist, lydmann og opptaksansvarlig, og det gikk rett i dass. Naturlig nok. Burde ha skjønt på forhånd at jeg ikke er supermann.

Link to comment
Share on other sites

Ja, får man nok og gode seperate spor, vil vel dette bli basen å jobbe utifra.

Greit å ha en egen mann for kun dette ja, lydmann har som regel mer en nok å bli distrahert av...

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.