Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

4 veis kobling på telecaster


Anbefalte innlegg

On ‎8‎/‎18‎/‎2018 at 6:32 PM, arneK said:

Hei. Jeg vurderer å montere en 4veis switch på en tele. For å få den ekstra lyden. Men er der noen bakdeler/ting å ta med i vurderingen i forhold til en tre veis? Det blir Pribora Classic  Blues telecaster sett. 

Hva er 'den ekstra lyden' ? :)

Serie/parallell ? Out of phase ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, juzzizhow said:

Hva er 'den ekstra lyden' ? :)

Serie/parallell ? Out of phase ?

Det er vel mange alternativer, men jeg regner med det er snakk om den typiske seriekoblingen for å få en pseudo-humbucker.

Det er vel ingen bakdeler med det bortsett fra at man må venne seg til å bruke pickupselector på en litt ny måte, men jeg kan ikke svare for hvor brukende den lyden er. Den vil vel gi en del høyere output, så hvis oppsettet ditt har mye headroom så kan det vel bli et markant hopp opp i volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste issuet jeg synes er at i seriell modus der neck er siste pickup ut så får man for mye necklyd samtidig som impedansen gir mer bass og mindre topp. Så fjerdelyd blir litt i ubalanse med de tre andre. Er ikke noe for meg iallefall. Hadde helst sett bridgepickup var sist ut, da låter det litt bedre balansert mot de tre andre posisjonene. Har prøvd begge varianter, valgte vekk begge fordi jeg likevel drukner i lydmulighetene i gitarene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SteikBacon skrev:

Eneste issuet jeg synes er at i seriell modus der neck er siste pickup ut så får man for mye necklyd samtidig som impedansen gir mer bass og mindre topp. Så fjerdelyd blir litt i ubalanse med de tre andre. Er ikke noe for meg iallefall. Hadde helst sett bridgepickup var sist ut, da låter det litt bedre balansert mot de tre andre posisjonene. Har prøvd begge varianter, valgte vekk begge fordi jeg likevel drukner i lydmulighetene i gitarene mine.

Kan rekkefølgen på coilene gjøre hørbar forskjell på humbuckere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Kan rekkefølgen på coilene gjøre hørbar forskjell på humbuckere?

Ja. Du skriver "kan"... det er avhengig av pickup og posisjon ift streng. Ubalanserte humbuckere og bridgeposisjon (størst forskjell mellom de to sidene) er nok nødvendig for å best observere på vanlig humbucker. I tele gjelder det neck og bridge så der er forskjellene store allerede. Man sender tross alt signalet fra ene pickup gjennom en spole på 5-8kohm og 3-5H, skulle bare mangle det gjør utslag. På min BUCK merker man forskjell. 

Endret av SteikBacon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.