Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD EVH Wolfgang Special


vim

Anbefalte innlegg

Går jo fortere å få post fra USA enn å sende innenriks omtrent, så da ble det helgekos gitt!

Umiddelbart noen refleksjoner:
* Krevde skikkelig oppsett (til tross for reklame om "prof. setup incl."), men bånd osv. er helt glimrende.
* Jeg prøver med svært lite relief (0,01mm) og strengehøyde i.h.t. EVH specs (1,5mm), men ender nok med ørlitegrann mer svai og et par tidels mm. mer høyde. 
* Halsen er fantastisk! Samtidig ble jeg minnet på hvor tullete bra den billige Supreme-drittkopien av Wolfgang jeg har moddet ihjel har blitt. 
* Pickupene er litt for heite og har litt for lite av den gode, varme mellomtonen jeg gjerne vil ha mer av. Blir nok bytte etterhvert. SD Custom 5 eller Custom Custom kanskje. Suhr Aldridge blir for dyre. Kanskje prøve noen rimelig Irongear Dirty Torque, som visstnok skal være i Aldridge-gata. Tips mottas :)
* 9-42 strenger er og blir latterlig! Må minimum 10-46 (blir nok 10-48) sett på og ny runde med intonering etc.
* Floyd var like moro som på 80-tallet, om enn uten å ha den flytende. D-tuna var et artig tilskudd.
* No friction volumpoten må vekk. Kommer borti den hele tiden. Blir vanlig CTS, men ser an verdien avhengig av valg av PU.
* Har en messigblokk for Floyd liggende, så det blir å demontere herligheten i helgen. Har også satt på en liten stopper for tremoloen og det ga faktisk en smule mer sustain (ihvertfall akustisk).
* Wolfgangen er relativt tung. Spiller liten rolle for en som spiller stående 4 ganger i året.
* Goldtop er fortsatt vanskelig å ta innebilder av om kvelden.
* Hunder synes spillingen min er kattejammer.


 

 

IMG_3218.jpg

IMG_3219.jpg

IMG_3221.jpg

IMG_3222.jpg

Endret av vim
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EVH har nok vært produsert i forskjellige land de siste årene. Jeg har hatt to like EVH Standard, men de var produsert på forskjellige fabrikker. Standard er billigversjoner, men generelt så lapper EVH meget gode gitarer. Special er vell mer high end serie? 

Tror denne vil kle Seymour Duncan Custom. De låter varmt, kraftig, tight, litt mørkt - noe denne gitaren vil trenge. Custom Custom tror jeg har lavere output (dobbeltsjekk gjerne) hvis du vil ha litt mer definisjon så kan denne være fin også. 

Har hvertfall en TB5 custom i svart liggende til overs hvis du er interesser. Med mindre du vil beholde zebra look ?

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av de tidlige Peavey Wolfgang USA 2000 tror jeg - serienummer starter med 91 og er presset inn i treverket .

Den låter og spiller glimrende . Ser null vits å bytte pickup i den . Meget bra sustain .

De tidligere Musicman EVH gitarene er vel enda bedre , men aldri prøvd en .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Evil_Caprino skrev:

Er litt nysgjerrige på disse. Er det noen som har oversikt over de forskjellige modellene? Prøvde å finne det ut men fikk bare vondt i hodet. EVH, Peavey, USA, Asia.....1f914.png

Piece of cake :):

De første var Musicman/Ernie Ball. Ekstremt bra gitarer, men også veldig smal hals øverst. Droppet det den gang pga. det.
Peavey har jeg ingen egen erfaring med, men har vel skjønt at USA gitarene var veldig bra og Korea ditto ikke veldig positivt omtalt på nett. Skal sies at 85% av alle kommentarer på nett er fra navlebeskuende amerikanere, så en klype salt er sikkert ikke dumt. DiMarzio pickupene utviklet for EVH får mye skryt og ligner visstnok en hel del på dagens fra EVH/Fender.

EVH (Fender) lages i overpriset i USA eller veldig fint priset i Mexico (Special) og direkte underpriset (i det norske markedet ihvertfall) i Indonesia (Standard).
Både Special og Std. har pickuper laget i Indonesia. Pickupene er 100% identiske med USA versjonen, bortsett fra opphavsland. Jeg klarer ikke å høre forskjell ihvertfall.
Special er i dag identisk med USA versjonen, med unntak av at de har vanlige jumbo bånd, mens USA versjonene har vintage bånd i rustfritt stål. Flere USA modeller har også lønnetopp, mens de andre er ren poppel (basswood) eller løvtynn finér. Halsen er den samme. Floyden er vel en noe rimeligere modell (1000 serien) men langt bedre enn de verste lisensvariantene..
Inntil 2014 eller noe sånt ble Special laget i Kina og før dette i Japan. Disse var identiske med USA modellene på alle måter, bortsett fra flat topp.
Standard fra Indonesia har ikke kvartsaget hals, samme bånd og pickups som Special, flat topp (men litt Strataktige komfortutskjæringer til mage og arm). RImeligere hardware enn Special tror jeg også. Latterlig bra gitarer for lite penger!

  • Liker 1
  • Takker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, CaptainSexy skrev:

Frekk børse ! Angående pickup-bytte. På min Peavey Wolfgang så krevde det litt fresing for å få plass til en Suhr SSV+. Usikker på om det er det samme på EVH. 

Det blir litt Dremel jobb på pickupen, men det går veldig greit (må runde av hjørnene på platen og føttene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Troll skrev:

EVH har nok vært produsert i forskjellige land de siste årene. Jeg har hatt to like EVH Standard, men de var produsert på forskjellige fabrikker. Standard er billigversjoner, men generelt så lapper EVH meget gode gitarer. Special er vell mer high end serie? 

Tror denne vil kle Seymour Duncan Custom. De låter varmt, kraftig, tight, litt mørkt - noe denne gitaren vil trenge. Custom Custom tror jeg har lavere output (dobbeltsjekk gjerne) hvis du vil ha litt mer definisjon så kan denne være fin også. 

Har hvertfall en TB5 custom i svart liggende til overs hvis du er interesser. Med mindre du vil beholde zebra look 1f60a.png

Må nesten se om jeg kan finne en sebra :)
EVH har ikke Fender strengeavstand, så en TB5 blir jo egentlig ikke helt treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.