OsamaFetLaden

Feteste elgitarlyd du noengang har hørt..?

Anbefalte innlegg

For meg er det Claptons lyd på SWABLR

..du utblødde Jesus for en lyd o.O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå hører jeg mest på heavy, så er veldig lett å finne noe black sabbath som jeg synes er helt prima.... Men David G's lead tone på denne låten er av en helt annen verden i mine ører! 🤘🏻

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme låtskriver, tekstforfatter og (på studioversjonen) produsent.. men en litt annen gitarist. Les Paul Jr med P90, Sunn forsterker og muligens en fuzzboks (Astro Tone): 

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Helt umulig å svare på, men av en merksnodig grunn ramlet denne låta inn i hue mitt nå. Både komplyden og solosoundet er ganske coolt. Streit komplyd, men sitter som ei kule. 

Bra låt også.

Endret av Truckstop Chuckie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Der er så mange men f eks den raspen til Malcolm Young i begynnelsen av Jailbreak.

Endret av arneK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Et komplett umulig spørsmål siden det er så mange forskjellige smaker og varianter, men jeg kan trekke frem en fyr som jeg alltid har syntes har den ultimate tungrock-lyden. Det er mange år siden jeg stort sett sluttet å høre noe særlig på prog metal o.l., men gitarlyden og riffingen til Jørn Viggo Lofstad får meg fortsatt til å makse volumet på musikken.

Endret av Naigewron
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens en klisje å påpeke men Mark Knopfler har jo hatt sine øyeblikk.. f.eks på Brothers in Arms (84' Les Paul 59 Reissue I en Marshall JTM 45).

Stephen Stills kan vel også trygt nevnes i en tråd som omhandler fet gitarlyd.. kanskje ikke så rart nå man tenker på hvilken utstyrspark han hadde tilgang til.. gylne årganger av Gretch, Gibson (Firebird, Super 400), Martin og Fender i klassiske røramper... tatt opp på bredt spolebånd med Neumanns.. 

• Liker 1
  • Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ace Frehley  sin solo på" I want you" fra rock and roll over (1976) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må slå et slag for Syu i Galneryus her, både når det kommer til rytme- og sololyd. 5:00 = 😍 Kan også si meg veldig enig i Jørn Viggo fra Pagan's Mind, noe som egentlig bare skulle mangle når han spiller verdens kuleste forsterker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bortimot umulig å svare på, men det første jeg tenker på er Petter Baarli live og Slash. Ellers er det jo et hav å velge i...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det slår meg at jeg egentlig liker alle lydene folk har omtalt eller posta i denne tråden. Det som tar knekken på meg i SWLABR er lyden i dobbelstoppene Clapton spiller i verset---høres ut som en kamp på liv og død i sluttrinnet på den ampen. 

En annen låt med fantastisk lyd, som jeg alltid vender tilbake til er denne:

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Sånn umiddelbart så er det to skiver Flemming Rasmussen har produsert:

Metallica: Master of Puppets

Morbid Angel: Covenant

Digger gitarlyden på begge skivene. 

Edit: og Ty Tabor på de første fem King’s X skivene, seff.

Endret av WelhavenT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Det er så fantastisk mye bra gitarlyd der ute at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Likevel: Noe av det første som slår meg er den fantastiske synginga Jimi har i gitaren sin på denne låta her (Voodoo Chile, for de av dere som ikke har Spotify):

Skjult innhold - vennligst logg inn

Fuzz face har aldri hørtes bedre ut.

Endret av evergud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra innspill her - er et latterlig vanskelig spørsmål men må si at lyden Mr Young har på Cortez the Killer er helt sinnsvak. 

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye å velge i!

Men akkurat nå er det denne.                 Fu Manchu - Separate kingdom (1st. demo). Tørt og fint. Ingen reverb, delay eller andre ulumskheter. Bedre lyd på demoen enn studioplata som kom etter syns jeg. Men ofte kan det være sånn. 

• Liker 1
  • Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 4.8.2018 den 23.33, skela skrev:

Samme låtskriver, tekstforfatter og (på studioversjonen) produsent.. men en litt annen gitarist. Les Paul Jr med P90, Sunn forsterker og muligens en fuzzboks (Astro Tone): 

Enda en fra Leslie West, Long Red fra Live: The road goes ever on. Feiteste lyden ever. EVER. EVER I TELL YOU.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Live versjonen av Long Red får en stemme fra meg også.

Clapton syns jeg låter fetest live. F.eks. Politician fra Live volum II.

Og live-lyden til Pete Townshend helt borte heller. Live at Leeds sier jeg bare.

Tror alle tre handler mye om volum og amper som får kjørt seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker denne ekstremt overdrevne strat-lyden til Stevie Ray

Elsker denne piercende, skarpe lyden til Freddie King 

Malcoms "jeg spiller egentlig bare grisehøyt"-lyden

Rett-i-bordet-lyden til Billy Gibbons

Egentlig all lyd til Gibbons..

Dette kliniske, presise brølet til Meshuggah

Cult of Luna`s Drop A med masse deilig mellomtone og ikke så mye gain som en skulle tro

Liveopptak av Glen Campell låter alltid fett selv om det er En Ovationgitar rett i bordet

Må ikke glemme Robert Fripp på sitt beste. Plata Red er et monster og bassingen til John Wetton fremhever både Fripps lyd og spilling. 

Status Quo som egentlig har hatt fet lyd helt frem til Parfitt døde. 

Jeg kunne fortsatt men avslutter med sistnevnte band og en forholdsvis ny låt. Det låter fett, ligger i tittelen ;)

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Ah, Rick Parfitt er en undervurdert herre. Digger denne. Med Parfitt på en Fender Bronco, ser det ut som.

Ellers presenterer Hound Dog Taylor noe av den feteste bråkelyd jeg kan forestille meg:

Endret av Gahr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive