Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyttalerkabel - 1.5mm2 vs. 2.5mm2


Anbefalte innlegg

Tjenare...

Jeg bestilte 10m 2x2.5mm2 høyttalerkabel som skal benyttes til å letter kunne kople mine amper til UA OX'n som står litt semistrategisk plassert på en hylle.
Det blir ca. 3m fra amp til OX og 4m fra OX til kabinett... ca...

Når jeg åpner pakken så finner jeg 10m med 1.5mm2. Når jeg ser på fakturaen så står det 1.5mm2, så jeg har heller ikke sett og korrigert dette... så hvems feil og slik spiller ingen trille her. Det ble bestilt via messenger med selger og ser i ettertid at kommunikasjonen ikke var 100% presis, så skyldspørsmålet lar vi ligge.

Men ser noen noe issue med å bruke 1.5mm2 høyttalerkabel? Det blir 7m totalt.
Når jeg ser på hva som har fulgt med ampene mine og hva som er i eksempelvis Deluxe Reverb'en så er jeg temmelig sikker på at de ikke er tykkere enn 1.5mm2 og logikkeren i meg sier dette blir nix problem... Jeg ser heller ikke for meg noe større en 50W amp i all overskuelig framtid. Men usikkerheten min knytter seg til at jeg skal ikke påstå at jeg sånn egentlig vet hvordan rør amper fungererer... dvs. jeg vet ikke hva en høyttalerkabel får av juling fra en gitarforsterker og dermed ikke hva det å gå ned fra 2.5mm2 til 1.5mm2 vil ha av betydning.

Noen som er litt mer skråsikker enn meg som vil utdanne meg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som jeg trodde da så får gi selger feedback om at her var vi visst litt utydelig for hverandre, men at vi kjører på ☺️

Kabelen er alt kutta... spørs om jeg skulle ha laget noen høyttalerkabler ekstra. Har tre meter og en mengde neutrik plugger liggende... vinklede så jeg kan sette Marshallen helt inntil veggen ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Troll skrev:

Kan være verdt å vurdere om man vil bruke plugger som er isolert med gummi/plastikk istedenfor metall - så slipper man å ha ta på strømførende deler.

Er dette ett problem? Strømmen som går gjennom er vel minimal. På en Fender Deluxe Revern så er det vel 13-14V som gir opp mot 1,75A v/8ohm... skal vel godt gjøres å få noe blålys på fingrene med det?

Har noen Solid Cables og andre høyttalerkabler også og ingen av de har isolerte plugger...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Troll skrev:

Høres ut som du har tatt en vurdering på dette, det går nok sikkert fint :) 

Har det... er greit bevandret innen elektro, har to fagbrev og 7års erfaring, men iom at det er lenge siden jeg jobbet med det (12år) og at rent fagteknisk hvordan en forsterker fungerer er jeg usikker så følte jeg behov for å å ta en runde eller to og spørsmålet ditt tvang meg til en ekstra runde... det flotte ved dette er at i dag er jeg litt smartere enn i går ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2018 den 17.11, SteikBacon skrev:

1,5 beregnet til 10A

2,5 til 16A...

Du har evig nok å gå på...

Strømføringsevnen til høyttalerkabel (PEX, Tabell 52A-3 i NEK400) på 2.5mm er ofte over 30A og 1.5mm ca. 20A når kabel verken ligger i rør eller innestengt i varme omgivelser.
Også er dette beregnet til kontinuerlig last i bolig/fabrikk osv. I dette tilfelle her er det snakk om "Av og til". Så vil fint påstå at du kan kjøre 30A gjennom 1.5mm i dette tilfelle da kabel ligger luftig, ikke inni vegger, kun peak laster osv :)

Effekt er ganske greit å regne ut. Ampere x Spenning = Effekt. Normalt på de dypeste frekvensene (20-30hz) er du nede i 30-40Volt. Da får du på de dypeste frekvensene:
30A x 30V = 600Watt. Skulle være nok i masse vis vil jeg tro :) Ofte har ihvertfall jeg Hi-pass på 40-50hz og da går det enda høyere spenning. Har det vært lange strekk, ligger skjult, dypbass osv så har det vært noe annet :)

Så kabelen tåler det. Uten tvil. Men er det lange strekk med for tynn kabel vil du kanskje oppleve at bunnen blir litt mer slurvete/upresis. Er der det meste av strømtrekket ligger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.