Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Stjeler ideen fra Skjult innhold - vennligst logg inn! Har alltid tenkt på å lage utstyrstråd, men en slags rig rundown er kanskje mer spennende. Velger å ekskludere gitarer og annet utstyr jeg ikke bruker regelmessig i bandene mine. Kan kjapt nevne litt om hva slags lydideal jeg har. Favorittgitaristene mine er Eddie Van Halen, André Olbrich, Andy LaRoque, Glenn Tipton og Michael Romeo. Musikken jeg hører på er 50% metall (speed metal, power/prog, black metal), resterende 80-talls hardrock, synthwave, prog rock, indie/americana.  

Gitarene:

Charvel San Dimas Style 1

Har ikke hatt denne lenger enn fire måneder, men den har fått svært mye spilletid siden jeg bruker den i Keiser (black metal-bandet mitt). Kvaliteten på disse meksikanerne er svært god, spillbarheten er topp og alle tonevariasjonene har fått meg til å gå fra å være en fyr som spiller med bridge-humbucker på 10 hele tiden til at jeg leker meg med å splitte humbuckerne og bytte posisjon der det passer. Får veldig mange kommentarer på finishen på denne, negative fra samboeren, positive fra alle andre, noe som er veldig gøy. 

Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=https://i.imgur.com/58c049B.jpg&key=e09f74fcacaec7fd8ade204eba692781f67fb45c06c4fb4f1001583966b0b9b5" />

Jackson King V Pro

Denne har jeg hatt i snart ett år, og den får også mye spilletid, bare mest på øvinger og konserter og mindre hjemme. Bruker også denne i Keiser. Veldig fan av V-gitar live, siden man kan posisjonere de mot låret slik at de står stødig med halsen høyt (litt vanskelig å forklare!). Passer meg veldig bra siden jeg ofte må synge og spille småtricky riff samtidig. Har selvfølgelig satt opp denne med svært lav action. Foretrekker å bruke denne på låter med soloer siden accessen er så god nederst på gripebrettet. 

SYFbRno.jpg

ESP LTD MH-1000 Deluxe

Denne kjøpte jeg ganske billig på Finn rett før sommeren. Dessverre oppdaget jeg at den hadde en sprekk i halsfestet som gikk litt inn i treverket. Jeg og selger ble enige om en ordning (sprekken var ikke nevnt i annonsen eller korrespondansen), så det ble så jeg beholdt gitaren. Sprekken er heldigvis stabil enn så lenge, og gitaren holder seg like godt i tine som de to andre FR-gitarene jeg har. Når alt dette er sagt er gitaren fantastisk å spille på. Etter dette bildet ble tatt har jeg byttet til to DiMarzio-humbuckere, ikke fordi jeg ikke liker EMG (liker EMG svært godt), men fordi jeg ville prøve noe annet. Bruker denne i et annet nyoppstartet band hvor vi spiller i drop D.

VdQRwuI.jpg

Effekter:

Jeg har et relativt kjedelig pedalbrett sammenlignet med de fleste på forumet her, men tenkte å forklare litt hvordan jeg bruker det. Pitchblack, TS-9 og Phase 90 går foran ampen, NS-2 og DD-3 i effektsløyfa. 95% av tiden spiller jeg med kun NS-2 på (ikke for å djente, men for at det skal være stilt når jeg ikke spiller), men når jeg spiller leads og soloer bruker jeg TS-9 og DD-3. Noen ganger bruker jeg Phase 90-en når det er et riff som skal fremheves, eller jeg bare vil spille Ain't Talking About Love på øvingslokalet. Ikke den mest essensielle pedalen, men veldig kul. Har også fotpedal til forsterkeren og spiller sjeldent på clean-kanalen uten delay på. Spiller i det hele tatt sjeldent på clean-kanalen. 

Oppsettet ser langt fra pent ut, problemet er bare at når jeg setter sammen pedalbrettet pent og lekkert med rette linjer hjemme blir det bare så jeg tramper på to pedaler samtidig når jeg kommer på øving. Kjedelig når man kommer til soloen og tramper inn boost og tuner samtidig. 😄

JdsmNyn.jpg

Forsterkere:

Peavey 5150 + Laney IRT412

Har hatt Peaveyen min siden dagen siden vi spilte vår første gig med Keiser og har egentlig ikke lett særlig etter forsterkere siden den gang. Passer meg utmerket. Spiller oftest med low på 5, mid på 7 og high på 5 med både presence og resonance på rundt 5, alt avhengig av lokalets akustikk. Pre-gain på 3-4, avhengig av hvilken gitar jeg bruker. Kabinettet kunne jeg kanskje tenkt meg å bytte ut etter hvert, men synes det funker veldig bra til prisen. Har som regel med meg 5150-en på giger om ikke det er 5-6 band som spiller samme kveld og lydmann ønsker at bandene helst bruker samme utstyr. Kabinett brukes kun på øvingslokalet.

eEjUN4o.jpg

Boss Katana 100

Denne står på øvingslokalet til det andre bandet. Noen 5150 er det selvfølgelig ikke, men den spiller høyt som fy og låter svært bra. Jeg er av den oppfatningen av at alle burde ha en Katana! 

UxVPVXl.jpg

Der har dere utstyret jeg bruker aktivt. Har noen få gitarer til, samt en bass, men disse brukes ikke i band. Tar gjerne imot tips til andre måter å bruke riggen min på, utstyr som hadde komplementert den osv. Når det er sagt er jeg svært fornøyd med hvordan det låter, og bruker omtrent aldri tid på skru lyd på øvinger. :) 

Endret av Skullkrusher
  • Liker 3
  • Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt hvor liten by dette er. Vi deler jo øvingslokale 😆 Ikke at jeg er der mye for tia, men har fortsatt en plass og en anp stående i et hjørne der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ble det med Dimarzio i LTDen da? 
Har en Tonezone liggende som jeg vurderer å sette inn i EC1000. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det passer veldig bra, jeg er ikke noen ekspert på å beskrive tone, men den ble brightere og mer hissig, vil jeg nesten si. Litt mer raw, rett og slett :) LTDen låter ganske mørkt i utgangspunktet, så synes det fungerer bedre nå.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Trivial Funksuit
      God kveld i stugo. Her har jeg ikke vært på år og dag. Fikk et lite flashback når jeg kikket på noen posts. Veldig artig å se at det fortsatt er aktivt! 
      Tenkte jeg skulle introdusere prosjektet Trivial Funksuit

Jeg har jobbet med at album i lengre tid og satser på release neste sommer.

Her er bassisten jeg nå jobber med, Fernando Molinari som spiller en liten del fra en sang.
      Jeg bruker for det meste to telecastere, men det er også 7 strengs låter som den her. Det blir mye instrumentalt, men også sanger med vokal.
      Det er veldig variert musikk. Albumet starter med retro funk og slutter på moderne prog.

Vil du følge prosjektet videre så har jeg en facebook og youtube side for det, selv om det fortsatt ikke er så mye å se der. Gleder meg til å få dette ut i verden! 😊
      Skjult innhold - vennligst logg inn

• Av Kike Pino Martinez
      Hei alle sammen!
      I am Kike, a Spaniard in his 30s living permanently in Bergen. I am a bass player/singer and would like to join a rock/punk/metal band in Bergen area or form one from scratch. I have been playing for about 20 years in various bands in Spain and UK, ranging from rock or HC-punk to thrash, death and black metal (always at amateur level). My preference at the moment is to play old school metal/punk, or some raw rock and roll in the vein of Motorhead (Rickenbacker till death! Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/fa5/1.5/16/1f642.png&key=f47793f8d71db7e2f8770d01bc695929ff5f753b40b77ef61172903b25c65580" style="border:0px;vertical-align:-3px;" width="16" data-imageproxy-source="https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/fa5/1.5/16/1f642.png" />). But I am also open to other options!
      I leave here my last band in Spain, 80s metal/punk, if someone wanna know the kind of stuff I was into.
      Drop me a line if you are interested! Cheers!
    • Av minigrill
      Heisann, jeg har som i tittelen sies, kjøpt meg ny gitar. Jeg er veldig fornøyd, men vurderer å bytte ut pickupene, da jeg har lyst til å sette i pickuper jeg allerede har liggende. Det jeg lurte på var hva jeg kunne forlangt for disse ved evt. salg? Det er PRS \m/ det er snakk om.
    • Av minigrill
      Vi er to stykk fra Elverum/Hamar som undrer seg om det finnes en trommis i Kongsvingerområdet. Vi er henholdsvis i slutten av 20- årene, uten at alder er en hindring. Ta gjerne kontakt hvis du er interessert i et spennende musikkprosjekt 🙂
    • Av AlphaBeta
      Hei!
      Endelig er bandet er vi ferdige med debut albumet vårt!

Du finner den i din favorittjeneste for digitalmusikk
      Håper dere liker