Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD / Review - Les Paul Classic


Troll

Anbefalte innlegg

Litt forsinket, men syns denne fortjener en NGD. 
Kjøpte denne for et par uker siden - har fått spilt litt på den og gjort noen meninger.

Gitaren er en Gibson Les Paul Classic 2017 T. Nærmest perfekt mint tilstand.
Var i utgangspunktet på utskikk etter en Les Paul Traditional i Iced Tea Burst, men så dukket denne opp - og hvem kan vell motstå en Goldtop? 
 

Utseende: Fantasisk flott goldtop, estetisk sett en smykke å se på. Desidert den peneste gitaren jeg noensinne har hatt. Cream pickups står godt i stil med resten, mangler dog treble/rhythm ring på 2017-modeller , har noen til overs men syns den såg fin ut uten. 

Kvalitet: Dette er min første Gibson. Kvaliteten er uten tvil på topp, selvsagt forventet innenfor den prisklassen. Kan ikke se noe slakk eller mangler hverken visuelt eller på spillbarhet. 

Lyd: Jeg hadde litt vel høye forventninger til denne og ble først overrasket når jeg fikk den, da den låt annerledes enn jeg såg for meg. Men etter en stund så begynte den å vokse på meg. 

Neck - humbucker  av typen Classic 57 og låter helt fantastisk både på cleans og med vreng. Tykk og fyldig Les Paul lyd, uten tvil vintage preg på denne. Middels høy output, men beefey og fin. En meget god humbucker, kanskje en av de beste jeg har spilt på. Gøy å spille jazz og blues gjennom denne.

Bridge - humbucker av typen Classic 57 Plus. Denne har hvertfall utrolig høy output og låter veldig kraftig. Låter desidert bedre enn burstbucker 1, 500T og 498T som jeg har hatt i andre gitarer, dette er en mer allsidig pickup som fikser det meste. Godt definert i lyden til å ha så høy output, tydelig at dette er en meget god humbucker. Litt komprimert og "kremete" sound i denne, mange liker nok dette. Jeg er riktignok litt kresen og skulle ønske den låt litt mer "crispy" og åpen. Det er mulig at jeg vil bytte ut bridge-pickupen etterhvert, men den har likevel sin sjarm og preg. Passer utvilsomt best til rock og middels høy vreng, ikke den beste pickupen til high gain - men ikke den verste heller. 

Spillbarhet: Gitaren spiller og låter helt kanon. Desidert en av de beste gitarene jeg har eid, men samtidig en av de dyreste. Prisen tatt i betrakning, så er jeg usikker på om den kan måle seg opp mot min japanske ESP Eclipse II, men goldtoppen har sin sjarm og blir plukket opp hver gang jeg spiller gitar. 


Konklusjonen min er at man får det man betaler for. Et meget flott stykke instrument til høy pris. Har man lyst på en goldtop eller Les Paul og har peng til overs, så vil jeg absolutt anbefale denne. Det er enmeget flott gitar og jeg ville ikke nølt med å kjøpe en slik :)  Det hadde riktignok vært gøy å prøvd en tilsvarende med P90 neste gang! 

 

20180622_155606.thumb.jpg.e7201b2136b93820c4b1a20e8999d5a4.jpg20180622_155602.thumb.jpg.f40ad44e30462183b270ffef66ff8685.jpg20180622_155623.thumb.jpg.b2ec9e12c3b74880a7e9a7dc6f9dda6b.jpg20180622_155537.thumb.jpg.0edd7d35294d7ca0847784ce4d53c9fc.jpg

Endret av Troll
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Fikk spilt et par timer igår, til tross for baby i hus. Knallbra øks.

Tenker litt på eventuelt fremtidig pickupbytte.. Zebra eller nikkel covers? Har sett et par goldtops med nikkel covered humbucker. Unektelig fint, selv om zebra setter et kult preg på denne.. 

Er litt usikker på hva jeg syns om Classic 57 plus. Noen ganger liker jeg den, noen ganger blir jeg ikke venn med den.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Troll skrev:

 

Er litt usikker på hva jeg syns om Classic 57 plus. Noen ganger liker jeg den, noen ganger blir jeg ikke venn med den.. 

Iflg. Gibson så er det disse jeg har i min ES355... og de låter schweet... 

Men jeg har lært at mange pickuper trenger litt tilvenning... lærte dette ‘the hard way’ med siste gitaren jeg kjøpte av Husemoen med HSS oppsett fra Edmire. Etter litt tweaking på amp og pedaler med den gitaren så låt gitaren helt nydelig og også de andre låt bedre.

Jeg gikk over fra aged gull på min ES355 til nikkel/krom, men fordi jeg likte pupsa såpass godt så fikk jeg heller skifta deksel og skruer. Anbefaler å gi de litt tid altså...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.