Gå til innhold
Mustafa1

Major scale - Hva er det på Norsk?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en DVD om det fra Justin Guitar, men inntil da kan jeg få lenker som dere vet er gode om det? Takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Durskala på godt norsk, eller ionisk på kirketoneart-språk :)

Er det improvisasjon med durskala du er ute etter, eller noe annet? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Mustafa1 skrev:

Improvisasjon. På ionisk har du ikkehalvtoner?

Jo. Den eneste skalaen som ikke inneholder et eneste halvtonetrinn er heltoneskalaen.

Inonisk, eller jonisk, inneholder halvtonetrinn mellom ters og kvart og mellom septim og oktaven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom ters og kvart og septim og oktav har du vel ikke halvtone, det ser ikke sånn ut på gitarhalsen. Hvorfor er det det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
5 timer siden, Mustafa1 skrev:

Mellom ters og kvart og septim og oktav har du vel ikke halvtone, det ser ikke sånn ut på gitarhalsen. Hvorfor er det det?

Da lurer jeg på hva slags gitar du sitter med. :) 

Ta en titt her. Jo mer tydelig blir det ikke på at det er et halvt trinn mellom ters og kvart, og septim og oktav (grunntone, en oktav opp).

6AD77A44-F150-4D96-9380-F05B2B3BCC26.gif.87c26a8784d35b68b98fd86929171005.gif

Edit! Selvfølgelig, jeg tar høyde for at du spiller skalaen på en annen måte, og at du derfor kan bli litt forvirret ved eventuelle strengeskift.

Endret av Truckstop Chuckie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deter ikke tydelig. Mellom 3 og 4 er det ikke et tomt (halvtone) bånd. Ellers vet jeg at det er det. Jeg blir takknemlig hvis du funker mg opp, men jeg ser det ikke. Jeg er selvlært.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Mustafa1 skrev:

Deter ikke tydelig. Mellom 3 og 4 er det ikke et tomt (halvtone) bånd. Ellers vet jeg at det er det. Jeg blir takknemlig hvis du funker mg opp, men jeg ser det ikke. Jeg er selvlært.

Det er jo nettopp det at det ikke er et bånd mellom ters og kvart, og septim og oktav, som gjør at det er halvtones avstand. Hadde det vært det hadde det jo vært heltones avstand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.