Mustafa1

Major scale - Hva er det på Norsk?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en DVD om det fra Justin Guitar, men inntil da kan jeg få lenker som dere vet er gode om det? Takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Durskala på godt norsk, eller ionisk på kirketoneart-språk :)

Er det improvisasjon med durskala du er ute etter, eller noe annet? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Mustafa1 skrev:

Improvisasjon. På ionisk har du ikkehalvtoner?

Jo. Den eneste skalaen som ikke inneholder et eneste halvtonetrinn er heltoneskalaen.

Inonisk, eller jonisk, inneholder halvtonetrinn mellom ters og kvart og mellom septim og oktaven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom ters og kvart og septim og oktav har du vel ikke halvtone, det ser ikke sånn ut på gitarhalsen. Hvorfor er det det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Mustafa1 skrev:

Mellom ters og kvart og septim og oktav har du vel ikke halvtone, det ser ikke sånn ut på gitarhalsen. Hvorfor er det det?

Da lurer jeg på hva slags gitar du sitter med. :) 

Ta en titt her. Jo mer tydelig blir det ikke på at det er et halvt trinn mellom ters og kvart, og septim og oktav (grunntone, en oktav opp).

6AD77A44-F150-4D96-9380-F05B2B3BCC26.gif.87c26a8784d35b68b98fd86929171005.gif

Edit! Selvfølgelig, jeg tar høyde for at du spiller skalaen på en annen måte, og at du derfor kan bli litt forvirret ved eventuelle strengeskift.

Endret av Truckstop Chuckie

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deter ikke tydelig. Mellom 3 og 4 er det ikke et tomt (halvtone) bånd. Ellers vet jeg at det er det. Jeg blir takknemlig hvis du funker mg opp, men jeg ser det ikke. Jeg er selvlært.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Mustafa1 skrev:

Deter ikke tydelig. Mellom 3 og 4 er det ikke et tomt (halvtone) bånd. Ellers vet jeg at det er det. Jeg blir takknemlig hvis du funker mg opp, men jeg ser det ikke. Jeg er selvlært.

Det er jo nettopp det at det ikke er et bånd mellom ters og kvart, og septim og oktav, som gjør at det er halvtones avstand. Hadde det vært det hadde det jo vært heltones avstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutes ago, Mustafa1 said:

Beklager. Jeg er ikke heltids musikker.

kan noen svare meg?

Ikke mange her inne som er heltidsmusikere.

Hva er det du mener du ikke har fått svar på? Major scale heter durskala, hvert bånd på en gitar er en halvtone, det er to halvtoneintervaller i en standard durskala (mellom ters og kvart, og mellom septim og oktav).

  • Liker 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.7.2018 den 8.45, Truckstop Chuckie skrev:

Jo. Den eneste skalaen som ikke inneholder et eneste halvtonetrinn er heltoneskalaen.

Inonisk, eller jonisk, inneholder halvtonetrinn mellom ters og kvart og mellom septim og oktaven.

Beklager at dette blir rotete, det er en teknisk feil.

jeg mener at i ionisk er det ingen halvtoner, det er C og ikke C#, F og ikke F# osv. Hva er det jeg vet som er feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 17.8.2018 den 5.52, Naigewron skrev:

Ikke mange her inne som er heltidsmusikere.

Hva er det du mener du ikke har fått svar på? Major scale heter durskala, hvert bånd på en gitar er en halvtone, det er to halvtoneintervaller i en standard durskala (mellom ters og kvart, og mellom septim og oktav).

Det var en teknisk data feil, jeg ser noen gamle innlegg for første gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutes ago, Mustafa1 said:

 jeg mener at i ionisk er det ingen halvtoner, det er C og ikke C#, F og ikke F# osv. Hva er det jeg vet som er feil?

Nå falt jeg helt av og skjønner ikke hva du mener.

Prøver å forklare det slik:

Hvis du har en C-dur ionisk skala så er tonene C-D-E-F-G-A-H-C. Det er halvtones intervaller mellom E og F, og mellom H og C. 

Jeg vet ikke om du kjenner til tangentene på et piano, men hvis du spiller en ionisk C-durskala på et piano så begynner du på C og spiller bare de hvite tangentene opp til neste C. Mellom E og F er det ingen sort tangent, og det er det heller ikke mellom H og C. Dette er fordi disse intervallene er halvtonesintervaller allerede, så det er ikke "plass" til en sort tangent mellom dem.

 

Se bilde (merk at tonen "H" heter "B" på engelsk).

Bilderesultat for piano keys c major

  • Liker 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale trådstarter om å starte opp med å skjønne vanlig durskala, og mollskala. Glem kirketoneartene til du behersker disse to. Spill i de to skalaene til du er komfortabel med dem, og kos deg med dem i flere år. Så kan du utvide horisonten til kirketonearter. 

Noen av oss, som for eksempel meg, som har mer eller mindre jobbet som musiker (jeg har i det minste fått betalt), klarer oss helt fint uten kirketonearter. Jeg ser for meg de forskjellige kirketoneartene som variasjoner av dur- og mollskalaen. De har ingen "indre" mening, og gir ikke for meg spesielle følelser som trist, glad, skyldbetinget, oppstemt eller noe annet. De aller fleste gikk bort fra disse teoriene for flere hundre år siden.
Forklaringen i det forrige innlegget er glimrende. Det er perfekt, så sant du har brukt et klaviatur.

  • Liker 2
  • Takker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Naigewron skrev:

Nå falt jeg helt av og skjønner ikke hva du mener.

Bilderesultat for piano keys c major

Jeg har en mistanke om at han mener at halvtone = svart tangent (evt. at C#, D#, F#, osv. er halvtoner).. Det er jo sånn (som du skriver) at C ionisk dur er uten "svarttangenter" (eller da uten halvtoner i trådstarters hode).

For øvrig veldig enig med deg og @CastorFiber

Til trådstarter: dersom du ikke allerede har skjønt det så er det like stor "tonemessig" avstand mellom E og F, som mellom F og F# (altså en halvtone i begge tilfellene).

Endret av tg1
  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 22.8.2018 den 14.04, Naigewron skrev:

Nå falt jeg helt av og skjønner ikke hva du mener.

Prøver å forklare det slik:

Hvis du har en C-dur ionisk skala så er tonene C-D-E-F-G-A-H-C. Det er halvtones intervaller mellom E og F, og mellom H og C. 

Jeg vet ikke om du kjenner til tangentene på et piano, men hvis du spiller en ionisk C-durskala på et piano så begynner du på C og spiller bare de hvite tangentene opp til neste C. Mellom E og F er det ingen sort tangent, og det er det heller ikke mellom H og C. Dette er fordi disse intervallene er halvtonesintervaller allerede, så det er ikke "plass" til en sort tangent mellom dem.

 

Se bilde (merk at tonen "H" heter "B" på engelsk).

Bilderesultat for piano keys c major

Takk! Vi er innpå noe, hva er et intervall? Jeg har lest wikipedia om det men det var masse sjargong jeg ikke skjønnte.

Når det gjelder C ionisk, hvorfor mener du det er ingen halvtoner mellom feks C og D (Det er jo en C# der men vi bruker den ikke på C ionisk! Nei?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, nå gir jeg opp. Hva håper du å oppnå med de tidligere spørsmålene i denne tråden hvis du ikke vet hva et intervall er?

Det ser ut til at du mangler selv de absolutt grunnleggende konseptene innen musikkteori, og forsøker å forstå langt mer avanserte begreper uten å ha grunnlaget for det. Hvis du er oppriktig interessert i å lære deg dette må du begynne på begynnelsen, gjerne med en lærer, eller kanskje en videoserie på YouTube e.l. Du vil ikke klare å lære musikkteori gjennom en forumtråd, spesielt ikke når du ikke en gang forstår hva du egentlig spør om.

Dette er ikke vondt ment på noen måte, og det er positivt å være nysgjerrig og lærevillig, men dette er ikke måten å gå frem på for å øke forståelsen din.

Edit: Denne posten fremsto litt mer aggressiv enn det som var ment, men jeg lar den stå. Det jeg vil frem til er at en forumtråd som dette antakelig ikke er den beste måten å forsøke å få inn et større antall grunnleggende konsepter samtidig ?

Endret av Naigewron

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Mustafa1 skrev:

Takk! Vi er innpå noe, hva er et intervall? Jeg har lest wikipedia om det men det var masse sjargong jeg ikke skjønnte.

Når det gjelder C ionisk, hvorfor mener du det er ingen halvtoner mellom feks C og D (Det er jo en C# der men vi bruker den ikke på C ionisk! Nei?)

Et intervall er avstanden mellom to toner. 

C ionisk inneholder ikke tonen C#. Korrekt, så der besvarte du ditt eget spørsmål. :) 

Ionisk skala består av først to heltonetrinn (C-D-E), så et halvtonetrinn (E-F) etterfulgt av tre heltonetrinn (F-G-A-H) før den avsluttes med et halvtonetrinn (H-C). Denne "formelen" gjelde uansett hvilken durskala du tar for deg. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 22.8.2018 den 22.20, CastorFiber skrev:

Vil anbefale trådstarter om å starte opp med å skjønne vanlig durskala, og mollskala. Glem kirketoneartene til du behersker disse to. Spill i de to skalaene til du er komfortabel med dem, og kos deg med dem i flere år. Så kan du utvide horisonten til kirketonearter. 

Noen av oss, som for eksempel meg, som har mer eller mindre jobbet som musiker (jeg har i det minste fått betalt), klarer oss helt fint uten kirketonearter. Jeg ser for meg de forskjellige kirketoneartene som variasjoner av dur- og mollskalaen. De har ingen "indre" mening, og gir ikke for meg spesielle følelser som trist, glad, skyldbetinget, oppstemt eller noe annet. De aller fleste gikk bort fra disse teoriene for flere hundre år siden.
Forklaringen i det forrige innlegget er glimrende. Det er perfekt, så sant du har brukt et klaviatur.

Kan du gi meg gode lenker til durskalan (som er C ionisk mønster opp og ned i gitarhalsen?) og, hva er mollskalan. Jeg skal snart lete litt. Forresten, nå har jeg lært kirketoneartene. Jeg synes E frygisk har en Arabisk stil i seg, det er en kjent Arabisk sang som går i den, jeg tenker på den hver gang jeg starter med den slavisk opp og ned, på de første tonene. De andre kirketoneartene "starter" ikke på samme måte. Jeg tror det er ikke hvordan det "føles" men hvilken tone du starter med blant oktaven (De SJU kirketoneartene).

 

1 time siden, Naigewron skrev:

Ok, nå gir jeg opp. Hva håper du å oppnå med de tidligere spørsmålene i denne tråden hvis du ikke vet hva et intervall er?

Det ser ut til at du mangler selv de absolutt grunnleggende konseptene innen musikkteori, og forsøker å forstå langt mer avanserte begreper uten å ha grunnlaget for det. Hvis du er oppriktig interessert i å lære deg dette må du begynne på begynnelsen, gjerne med en lærer, eller kanskje en videoserie på YouTube e.l. Du vil ikke klare å lære musikkteori gjennom en forumtråd, spesielt ikke når du ikke en gang forstår hva du egentlig spør om.

Dette er ikke vondt ment på noen måte, og det er positivt å være nysgjerrig og lærevillig, men dette er ikke måten å gå frem på for å øke forståelsen din.

Min ferdighet er relativt høy.

 

Men ellers takk! :)

 

1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

C ionisk inneholder ikke tonen C#. Korrekt, så der besvarte du ditt eget spørsmål. :) :)

Det var noe jeg ikke skjønnte, så jeg trodde det var jeg som prompa! :) Hahaha! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Mustafa1 skrev:

Kan du gi meg gode lenker til durskalan (som er C ionisk mønster opp og ned i gitarhalsen?) og, hva er mollskalan. Jeg skal snart lete litt. Forresten, nå har jeg lært kirketoneartene. Jeg synes E frygisk har en Arabisk stil i seg, det er en kjent Arabisk sang som går i den, jeg tenker på den hver gang jeg starter med den slavisk opp og ned, på de første tonene. De andre kirketoneartene "starter" ikke på samme måte. Jeg tror det er ikke hvordan det "føles" men hvilken tone du starter med blant oktaven (De SJU kirketoneartene).

Lenker til den vanlig durskala trenger du ikke, da det er forklart mange ganger i denne tråden.
Jeg vet ikke helt hva du mener med arabisk, da det jeg fra hodet husker om det, er flere forskjellige typer skalaer, som kan være delt opp på flere måter enn oktaven i en "vanlig" vestlig skala. Husker jeg ikke helt feil, så kan enkelte arabiske skalaer dele opp dette oktavspranget i 17 trinn. Det er derfor en del instrumenter har flyttbare bånd, som for eksempel Saz.
For meg som har vokst opp med vanlig temperert skala, er dette veldig utfordrende, men samtidig spennende. En "enkel" variant er en lokrisk skala med et par ekstra kvarttoner. Uansett er dette hørelære, teori og praksis for viderekommende. Det opplever jeg ikke at du er.
Gjentar mitt råd om å spille i vanlig dur. og mollskala først, før du hiver deg over kirketonearter. Du må lære å gå før du løper. Fint at du har tro på dine egne ferdigheter, men jeg opplever at du opplever dette så annerledes enn meg at det er vanskelig å svare på det du spør om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal studere ditt innlegg nøye, du har noen varme begreper. Det er mye jeg ikke forstår.

 

Dette er en sang med EFG start, frygisk, bare frygisk jeg testa det. Jeg testa E frygisk. Takk for at du brakte meg hit :)

 

 

 

På 26.7.2018 den 2.43, Alfi27 skrev:

Durskala på godt norsk, eller ionisk på kirketoneart-språk :)

Er det improvisasjon med durskala du er ute etter, eller noe annet? 

Til mitt spørsmål om Durskala. Mollskala har jeg ærlig talt ikke sjekket enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du skal kikke litt på denne lenken hvis du ønsker innsikt i vestlig musikktradisjon. Den er ikke nødvendigvis bedre, bare litt annerledes. 

 

Sol- Fa- systemet brukes på veldig forskjellig vis rundt i verden. I Norge brukes det som et absolutt og toneuavhengig intervallsystem basert på dur- og mollskalaen, mens i andre land brukes det som en erstatning for tonenavnene.

Endret av CastorFiber

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en perle! Takk for linken, den skal jeg prøve å lære utenat.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Solmisasjon

den vestlige verden er solfa-systemet det vanligste. De syv vanligste stavelsene er: doremifasolla, og ti. Det er mulig at solfasystemet er avledet eller inspirert av det arabiske.

Det arabiske solmisasjonssystemet دُرر مفصَّلات Durr Mufassalt ("Adskilte perler")

Endret av Mustafa1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://vimeo.com/user88919578/review/287169099/dfbf0dddd7

Dette er meg. Koranen er det beste Arabiske verket noensinne og er Klassisk Arabisk. Dette er åpningsverset. Når vi resiterer og 'synger' Koranen kaller vi det for kvalifisering (Det skal være seriøst og det er ikke sang). En gang hørte jeg det finnes 7 måter å gjøre det på. Kirke-tonearter, tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive