Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Major scale - Hva er det på Norsk?


Mustafa1

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Mustafa1 skrev:

Mellom ters og kvart og septim og oktav har du vel ikke halvtone, det ser ikke sånn ut på gitarhalsen. Hvorfor er det det?

Da lurer jeg på hva slags gitar du sitter med. :) 

Ta en titt her. Jo mer tydelig blir det ikke på at det er et halvt trinn mellom ters og kvart, og septim og oktav (grunntone, en oktav opp).

6AD77A44-F150-4D96-9380-F05B2B3BCC26.gif.87c26a8784d35b68b98fd86929171005.gif

Edit! Selvfølgelig, jeg tar høyde for at du spiller skalaen på en annen måte, og at du derfor kan bli litt forvirret ved eventuelle strengeskift.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mustafa1 skrev:

Deter ikke tydelig. Mellom 3 og 4 er det ikke et tomt (halvtone) bånd. Ellers vet jeg at det er det. Jeg blir takknemlig hvis du funker mg opp, men jeg ser det ikke. Jeg er selvlært.

Det er jo nettopp det at det ikke er et bånd mellom ters og kvart, og septim og oktav, som gjør at det er halvtones avstand. Hadde det vært det hadde det jo vært heltones avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
41 minutes ago, Mustafa1 said:

Beklager. Jeg er ikke heltids musikker.

kan noen svare meg?

Ikke mange her inne som er heltidsmusikere.

Hva er det du mener du ikke har fått svar på? Major scale heter durskala, hvert bånd på en gitar er en halvtone, det er to halvtoneintervaller i en standard durskala (mellom ters og kvart, og mellom septim og oktav).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2018 den 8.45, Truckstop Chuckie skrev:

Jo. Den eneste skalaen som ikke inneholder et eneste halvtonetrinn er heltoneskalaen.

Inonisk, eller jonisk, inneholder halvtonetrinn mellom ters og kvart og mellom septim og oktaven.

Beklager at dette blir rotete, det er en teknisk feil.

jeg mener at i ionisk er det ingen halvtoner, det er C og ikke C#, F og ikke F# osv. Hva er det jeg vet som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 5.52, Naigewron skrev:

Ikke mange her inne som er heltidsmusikere.

Hva er det du mener du ikke har fått svar på? Major scale heter durskala, hvert bånd på en gitar er en halvtone, det er to halvtoneintervaller i en standard durskala (mellom ters og kvart, og mellom septim og oktav).

Det var en teknisk data feil, jeg ser noen gamle innlegg for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Mustafa1 said:

 jeg mener at i ionisk er det ingen halvtoner, det er C og ikke C#, F og ikke F# osv. Hva er det jeg vet som er feil?

Nå falt jeg helt av og skjønner ikke hva du mener.

Prøver å forklare det slik:

Hvis du har en C-dur ionisk skala så er tonene C-D-E-F-G-A-H-C. Det er halvtones intervaller mellom E og F, og mellom H og C. 

Jeg vet ikke om du kjenner til tangentene på et piano, men hvis du spiller en ionisk C-durskala på et piano så begynner du på C og spiller bare de hvite tangentene opp til neste C. Mellom E og F er det ingen sort tangent, og det er det heller ikke mellom H og C. Dette er fordi disse intervallene er halvtonesintervaller allerede, så det er ikke "plass" til en sort tangent mellom dem.

 

Se bilde (merk at tonen "H" heter "B" på engelsk).

Bilderesultat for piano keys c major

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale trådstarter om å starte opp med å skjønne vanlig durskala, og mollskala. Glem kirketoneartene til du behersker disse to. Spill i de to skalaene til du er komfortabel med dem, og kos deg med dem i flere år. Så kan du utvide horisonten til kirketonearter. 

Noen av oss, som for eksempel meg, som har mer eller mindre jobbet som musiker (jeg har i det minste fått betalt), klarer oss helt fint uten kirketonearter. Jeg ser for meg de forskjellige kirketoneartene som variasjoner av dur- og mollskalaen. De har ingen "indre" mening, og gir ikke for meg spesielle følelser som trist, glad, skyldbetinget, oppstemt eller noe annet. De aller fleste gikk bort fra disse teoriene for flere hundre år siden.
Forklaringen i det forrige innlegget er glimrende. Det er perfekt, så sant du har brukt et klaviatur.

  • Liker 2
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.