Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - Gibson LP Custom R4 (diskusjon)


Griffin

Anbefalte innlegg

Så... de fleste i den vestlige verden har vel fått med seg at jeg har skåra drømmen. En helt nydelig gitar å spille på. Den har noen battlescars etter 12år og stemmemekanikk er ikke orginalt. Etter en kveld med denne på fanget plugga i en lavmælt Vox AC30HW1 så har det dukket opp planer, tanker og spørsmål... jeg må innrømme at jeg har aldri spilt en slik før så det var helt uprøvd og må nok innrømme at den ikke låt slik jeg trodde. Den låter fint altså, bare annerledes... Jeg testa også opp imot min Husemoen T-style med to stk. P90 og de var ikke så veldig ulik faktisk (duh... P90 vs P90), men Husemoen gitaren låt nok noe klarere og artikulert... så da håper jeg noen kan være med å tenke litt med meg... Innmari god gitar, men jeg ser forbedringspotensiale (for meg) og det er en bruksgitar så jeg driter litt bæng i om den er orginal eller ei... bare jeg har orginaldeler i behold til ettertid.

1. Først ut... jeg merker meg at BEGGE tone kontrollene egentlig gjør veldig lite fra 2-10.... hele rangen befinner seg innenfor 0-2 ca. Er dette normalt? Hadde det vært bare den ene så ville jeg sagt den ikke fungerer, men begge fungerer identisk så da er det typisk denne modellen eller typisk når en spiller en røramp på stuevolum. Det skjedde ikke med Husemoen gitaren... just sayin'.

2. Selve stopbaren er ikke helt tight... nå vil ikke dette være ett problem når jeg skifter til ny bru, men wtf... her må det være litt sustain å hente?

3. Jeg vurderer å skifte ut hardware til krom/nikkel... sånn typisk '68 Custom. Det ser litt mindre gentleman ut og litt mer rocka... Jeg må nok se etter andre pickups også da. Tenkte Seymour Duncan Staple P90 i neck og annen P90 i bridge. Liker å holde utseende noe tilnærmet for den har ett noe karakteristisk utseende den Staple P90'n... Lollar sin versjon ser ut som en Biltema versjon.

4. Disse Staple pickupene skal være mulig å justere med de skruene som er i mellom "pålene"... noen som vet å hoste opp en forklaring på hvordan de fungerer?

4A0D41C0-31B8-493C-8EFA-F4F4B121B4CE.jpeg

670C268B-7A5D-4F81-B0BE-367553964237.jpeg

Endret av Griffin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Foo skrev:

Nr1: Har ikke det litt å gjøre hvilke typer poter som er i gitaren?

Vet ikke... jeg bare merket meg dette og det gjør det litt vanskelig å diale inn tone på bridge da jeg tenker gjøre EQ etter neck på amp og pedaler og ta ned litt highs med tonekontroll på gitaren(e). Siden det gjelder begge så tror jeg ikke det er feil... Dersom du tenker det har med type poter å gjøre, så gjerne fill-me-in så jeg vet hva jeg jobber med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn feks et RS kit, og med wraparound så bør stopbaren ligge helt inntil kroppen. Gitardoktoren min slo faktisk med hammer for å lage en fordypning i lakken for å få den helt tight. Til info så låter disse veldig annerledes enn en «vanlig» LP, men det er jo greia. Jeg hadde nok ikke byttet pups, men det er jo en smakssak. 

Skulle du angre på kjøpet så si ifra, vet om et godt hjem for den i hovedstaden:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carpal67 skrev:

Google search...

Se der ja... makes sense... 

Takker ☺️??

 

6 timer siden, Pledrik skrev:

Sett inn feks et RS kit, og med wraparound så bør stopbaren ligge helt inntil kroppen. Gitardoktoren min slo faktisk med hammer for å lage en fordypning i lakken for å få den helt tight. Til info så låter disse veldig annerledes enn en «vanlig» LP, men det er jo greia. Jeg hadde nok ikke byttet pups, men det er jo en smakssak. 

Skulle du angre på kjøpet så si ifra, vet om et godt hjem for den i hovedstaden:)

Skifte PU er mest en estetisk greie om jeg skifter øvrig til krom/nikkel som jeg synes er mer rocka og litt mindre fjong enn gull... enten all the way or not at all ☝?

Gjorde dette med min ES355 også og meeeget fornøyd med resultatet... dog, skulle hatt originalt sort plekterbrett, men det er ikke mulig å få kjøpt visst ?

AE1E64AD-E2CF-4CCB-A2EC-D76A645EA41A.jpeg

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med stoptailen er helt normalt. Er jo ikke ‘meningen’ at man skal strenge den på den måten - det er jo ingen wrap-around. Faber har stoptail studs med egne foringer som gjør at man kan tighte opp. Jeg gjorde det på R7en jeg hadde. Usikker hvor mye utslag det gjorde, men gjør litt for estetikken i hvert fall.

Søk etter Faber Tone Lock studs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Troll skrev:

Aldri feil med svart Gibson Les Paul Custom! Blir litt misunnelig, kjenner jeg 1f60a.png

Takk... ganske digg å være på den siden av misunnelsen etter så mange år ☺️

Smeller til med ett søskenportrett fra Instagramkontoen min, JkAllAlone

E90510B6-BA70-4ACB-9036-B612EC3EF886.jpeg

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Husemoen bruker nok pots iht anbefalinger fra pickupleverandør. (Tips fra denne: 10% verdi ved 50% dreining av pot, såkalt 10% log)

2. Denne står i spenn, dvs full kontakt always. Skulle bety god overføring av strengens svingninger, som uansett mestparten forankres i selve stolen. Men har erfart at jo bedre alt sitter jo bedre blir gitarene... og vet du at du har oppgradert "vet" du nok å høre det. 

3. Nikkel. Syns krom blir for shiny. P90 i bridge kan garantert oppgraderes til en P90 som har blitt oppgradert siste år.

4. Går det ikke an å prøve å skru og se hva som skjer...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro til på en Fender Custom '68 Deluxe Reverb i morges og det svinga greit... Nå hadde jeg liksom avskrevet denne for en stund til fordel for Vox AC15HW, men opplevde litt at de to nederste strengene klang litt veldig over det som strengt tatt (pun intended) er nødvendig... ble litt skjærende. Mulig det vil bli bedre på ett noe mer voldsomt volum... men uansett... Gibson LP Custom R4 med Fender Custom '68 Deluxe Reverb fungerer veldig fint...

Fungerer veldig fint når jeg tok ampen helt opp til rett før den begynner å brekke og kjører overdrive via Bogner La Grange pedalen min. Ble litt grøtete når ampen fikk vrenge dessverre. Det er her Edmire sine pickuper i T-Style gitaren fra Husemoen gitaren min IKKE blir grøtete... så snuser nok litt rundt etter nye pickuper ja og har hatt en grei dialog med @SteikBacon på messenger i helga...

A40F138F-BDD4-4298-8502-8AEABB720763.jpeg

Endret av Griffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.