germaniumkid

Ampvreng + clean amp = switchekrøll?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Okei, mulig jeg hadde klart å tenke (+google) meg til hjelp selv her men av og til kan det være greit med litt input. 

Saken er den at jeg har kjøpt meg ny amp med killer ampvreng. Denne har on/off-bryter av typen med jackinntak, ergo lett å få plass til på brettet. So far so good.

Tingen er; jeg bruker to amper, den andre er en skikkelig cleaning og trenger hjelp av en vrengboks. Heller ikke noe problem i seg selv.

Utfordringen her er da (som dere kanskje skjønner) hvordan, enklest mulig, switche begge disse av og på uten for mye stepping og helst i en vending? 

Tips mottas! 

Endret av germaniumkid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Hva med å bare bruke prampen på den nye "killerampen" (hvis den har eff loop) og den andre bare som clean amp, eller som slave (plugge rett i return) men da er du avhengig at du har pan kontroll på stereoeffekten jeg regner med at du bruker. Da kan du også droppe vrengboksen.

Jeg har et slik oppsett med et Boss GT 6 brett.                                                                                                                                                                                             

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppsettet mitt er ikke et stereo-oppsett men to individuelle amper som skal få være nettopp det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett boksene så tett som mulig sammen og fest (lim) på et stag på tvers, sånn at du klemmer ned begge samtidig når du tråkker på midten. Du kan også øve deg på å tråkke på begge. Det går an.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, germaniumkid skrev:

Oppsettet mitt er ikke et stereo-oppsett men to individuelle amper som skal få være nettopp det. 

Aha, blander to forskjellige lyder alltså.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ABY kan vel ikke switche kanal på en amp. Tror det må til en slags skreddersydd løsning her... Evt. å bare kjøpe en til av begge ampene da, og kjøre noe AB-opplegg :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en sånn Mooer switcher a, har ikke den muligheten for å switche amp samt koble inn en loop samtidig? Kanskje en må litt opp i switcher-pris for at de gjør dette? Boss sin skal iallefall klare dette, og selvfølgelig g2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, germaniumkid skrev:

Okei, mulig jeg hadde klart å tenke (+google) meg til hjelp selv her men av og til kan det være greit med litt input. 

Saken er den at jeg har kjøpt meg ny amp med killer ampvreng. Denne har on/off-bryter av typen med jackinntak, ergo lett å få plass til på brettet. So far so good.

Tingen er; jeg bruker to amper, den andre er en skikkelig cleaning og trenger hjelp av en vrengboks. Heller ikke noe problem i seg selv.

Utfordringen her er da (som dere kanskje skjønner) hvordan, enklest mulig, switche begge disse av og på uten for mye stepping og helst i en vending? 

Tips mottas! 

Betyr det at du ønsker fire ulike settings/lyder, men en bryter for hver av de fire?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må folk ikke overkomplisere dette! 

Siden jeg ikke klarte å forklare det godt nok, prøver jeg meg med en illustrasjon.

IMG_20180711_130448.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Så poenget ditt er å switche amp 2 til clean, samtidig som du switcher av amp 1? 
Du kjører begge ampene sammen når du har vreng? 

Eller, når jeg ser på tegninga igjen, så skal du slå av vreng på begge samtidig ja kanskje. Da blir det vel fort å sette de boksene tett ja antakeligvis, om du ikke får spesialbygget en løsning som kan gi deg muligheten for å samle de på en knapp. 

Endret av Slashaxl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Slashaxl skrev:

Eller, når jeg ser på tegninga igjen, så skal du slå av vreng på begge samtidig ja kanskje. 

Jaaa! 👍

ref. første post: "...hvordan, enklest mulig, switche begge disse av og på uten for mye stepping og helst i en vending?"

Burde skrevet "samtidig".

😎

Endret av germaniumkid
  • Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rettelse: Loopbone har Slingshot output.. så du trenger kun den. 

Sett effekter i sløyfen og koble slingshot ut til amp kanalvalg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, skela skrev:

Rettelse: Loopbone har Slingshot output.. så du trenger kun den. 

Sett effekter i sløyfen og koble slingshot ut til amp kanalvalg. 

Vrengboks i effekt loop?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutes ago, jonta said:

Vrengboks i effekt loop?

Ja.

Man kan koble vreng i en av effektsløyfene og assigne slingshot ut på samme sløyfe for å skifte kanal på den andre ampen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Går det an å åpne opp kanalswitcheren din og se på hva som er i den uten å ødelegge den? Noen amper har digitale switchere via stereo-jack, mens andre kan nok ha en helt enkel passiv dum av/på switch med mono jack (litt usikker på hvor vanlig det er...). 

Hvis du er heldig og har en passiv switch, så kan løsningen være enkel for deg. Da kan du bygge deg en enkel switch som bytter kanal og bypasser vrengboksen samtidig. Kan desverre ikke si med sikkerhet da jeg ikke vet hvordan kanalswitchingen fungerer, men verdt å sjekke ut. 

Her er en løsning: 
http://www.tonejones.com/ampSwitchAB.php

Mulig det går an å modifisere den kanal-switchen din til å trigge et signal til som bypasser/aktiverer vrengpedalen ved å bytte selve switchen til en som har flere punkter, kommer an på hvordan den er bygget. 

Endret av Troll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortin lagde en cleanboost-pedal(33) som kan bytte kanal på ampen på samme switch som en slår på pedalen.

Mulig det går an å modde om vrengpedal din til å gjøre noe lignende, evnt bygge en bypass-looper som og har kanal switch på samme bryter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er en vrengpedal med true bypass og 3PDT-bryter er det potensielt en enkel mod, iaffal om du er villig til å ofre LED-lyset.  

Bygge en bypass looper er enklere. Fem jacks, en bryter og litt kabel. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive