Web Analytics
Jump to content

"Temme" en flying V

ErikKlæptn

Recommended Posts

Har en Gibson flying V med dirtyfingers+ pickups som er sinnsykt hissig (Trodde jeg aldri skulle klage på noe slikt). Utfordringen er at når jeg skrur volumpot på max så plukker pickupene opp en del støy. Dette er mer type at gitaren får lette dunk mot kroppen, jeg endrer måte jeg holder halsen på osv, kort og godt så plukkes det opp via kroppen på gitaren. Problemet forsterkes veldig om det står booster aktivert på pedalbrettet. Veldig ofte får jeg feedback på grunn av dette. Kan legge til at jeg kjører moderat med gain.

Skrur jeg ned volum på gitaren bittelitt like under max så forsvinner det stort sett. Utfordringen er at det er fort gjort når jeg bruker volumknotten aktivt at den kommer opp på fullt i "kampens hete".

Har prøvd med andre gitarer, og da har jeg ikke dette problemet.

Er problemet at det er for dårlig støyskjerming i gitaren? Noen som har opplevd lignende og har tips på løsning?

Edited by ErikKlæptn

Har gitar med en bkp warpig som måler 21,5k ohm og har ikke problemene du nevner i særlig stor grad. Så skal være mulig å ha high output pickups og forsatt kunne bruke gitar.

Hadde prøvd meg fram med støyskjerming og sett hvordan det gikk. Koster ikke mye og er veldig reversibelt om du vil fjerne det igjen.

Edited by Endt
  • Like 1

17 minutter siden, Endt skrev:

Har gitar med en bkp warpig som måler 21,5k ohm og har ikke problemene du nevner i særlig stor grad. Så skal være mulig å ha high output pickups og forsatt kunne bruke gitar.

Hadde prøvd meg fram med støyskjerming og sett hvordan det gikk. Koster ikke mye og er veldig reversibelt om du vil fjerne det igjen.

Ah, godt forslag! Du mener type selvklebende kobberfilm?

3 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

Ah, godt forslag! Du mener type selvklebende kobberfilm?

Det var det jeg tenkte ja.

Bare husk å ha en kontaktflate mellom pickguard og resten.

Guns and guitars har en fin tutorial på det, han bruker riktig nok vanlig alu folie, som også er et alternativ.

• Thanks 1

Det kan hende at selve fjørene som justerer pickupene opp/ned vibrerer og lager støy, som pickupene plukker opp.
Prøv å putt noe svamp eller lignende inntil fjørene og se om det hjelper med å dempe vibreringen. Jeg hadde tilsvarende problem med en gitar som hadde EMG, løste dette greit med svamp og klippe litt av fjørene slik at de ikke er så komprimert. 

Dette kan du teste som foresløptt over, ved å skru ned pickuphøyden. Sjekk om feedback-lyden endrer frekvens i det du skrur. Hvis fjørene er problemet, så vil frekvensen endre seg etter hvlken høyde du har på pickupsene. 

• Like 1
  • Thanks 1

På 11.7.2018 den 23.26, Troll skrev:

Det kan hende at selve fjørene som justerer pickupene opp/ned vibrerer og lager støy, som pickupene plukker opp.
Prøv å putt noe svamp eller lignende inntil fjørene og se om det hjelper med å dempe vibreringen. Jeg hadde tilsvarende problem med en gitar som hadde EMG, løste dette greit med svamp og klippe litt av fjørene slik at de ikke er så komprimert. 

Dette kan du teste som foresløptt over, ved å skru ned pickuphøyden. Sjekk om feedback-lyden endrer frekvens i det du skrur. Hvis fjørene er problemet, så vil frekvensen endre seg etter hvlken høyde du har på pickupsene. 

Genialt! Takker for bra innspill!!!??

• Like 1

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

Fikk for et par uker siden testet det enkleste; skru ned plukkoppene. Dette fungerte veldig godt!? 70% av støyen forsvant!! Hører ennå litt støy når jeg kakker borti kroppen, og mye tyder på at det faktisk er fjørene. Skal teste å legge borti noe som kan dempe støyen, men skal ta det på neste strengeskifte?

Edited by ErikKlæptn
  • Like 3