Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig heltre akustisk gitar?


Alfi27

Anbefalte innlegg

God morgen i stuen!

Er på utkikk etter en flott heltre akustisk gitar som ikke koster en månedslønn, er fristet til å si "så billig som mulig" men trenger ikke helt være det. Fabrikantene er så sinnsykt sleipe og legger bare sinnsykt trykk på at det er heltre topp typ "solid sikta spruce top", også skriver de gjerne bare "indian rosewood back and sides" uten å spesifisere noe mer. Derfor syns jeg det er vanskelig og forvirrende å navigere i jungelen?

Hva slags treverk den er laget av er ikke veldig farlig så lenge det er heltre, men vil helst at den skal være grand auditorium/OM eller muligens dreadnought. Cutaway eller ikke spiller heller ikke så stor rolle, er ganske fleksibel så lenge den låter og spiller bra. 

For å gi et estiamat om prisklasse: rundt 10 lapper, kan vurdere å gå litt over for en usannsynlig fet gitar men helst under.

Vi høres ?

 

 

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furch ja, skal innom 4Sound og teste en demodeal Furch senere i dag. Også har de en meget snasen Furch dreadnought i heltre rosewood på 4Sound Trondheim, må bare høre litt rundt med angrerett og slikt. 

Taylor har jeg fra før og det er knall, men den befinner seg i England og er et styr å drasse med på flyet når jeg allerede har en dobbelbag med to elgitarer med meg... 100 og 200-serien er forøvrig laminat, så de er ikke aktuelle. Hadde en 114e for noen år siden og den var helt kurant, men heltre er noe helt annet...

J45 til 10 lapper ja, det hadde selvfølgelig vært ideelt men tror det er rimelig urealistisk ?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da fikk man en Cort Luce L300V i hus i dag, som 4Sound Molde hadde på tilbud til 3000. Må si at jeg er særdeles imponert over hva man får for en slikk og ingenting i dag, jeg var på den lokale 4Sound-sjappa for noen uker siden og prøvde haugevis av akustiske der samtlige kosta minst dobbelt så mye som denne, og det var få eller ingen jeg likte like godt som denne!

En kompis har en Furch som er konstruksjons- og form-messig lik denne som jeg liker svært godt, så det var kjekt at denne ikke står mye tilbake for den selv om det er en prisforskjell på 11 laken :) 

2794D904-1C34-4FAD-B6C4-968E6BAE341B.thumb.jpeg.54bca9cfe2746abe8abfb7b6f848f4a5.jpeg

A976A8EA-78DC-445D-8894-C5FA605F732A.thumb.jpeg.7d9eeb5cc0498e0b8980917cfd161911.jpeg

Endret av Alfi27
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Har inntrykk av at det er mye fint å få fra Cort om man hopper litt opp fra det aller billigste. Har en 1500 kroners Cort selv som ikke er allverden å skryte av, heller ikke ift pris, men en bekjent har en relativt billig Cort Jumbo som både spiller og låter knallbra, og har vel prøvd et par andre også som har imponert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror ikke de som kjenner til Cort (meg selv inkl fram til jeg oppdaga denne) ser på dem som noe mer enn helt basic nybegynnergitarer, som jo er litt synd. Lydmessig utfordrer denne Tayloren min som sikkert er verdt fire ganger så mye, veldig forskjellige gitarer både i forhold til material og konstruksjon riktignok :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
50 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Niks! Kun på Andertons og enkelte eBay/Reverb-selgere som jeg har funnet. De låter veldig bra, og er rett opp i min gate utseendemessig og har en hyggelig prislapp, men det sitter langt inne å kjøpe en akustisk gitar uten å prøve først.

Og de aller fleste har rosewood gripebrett og det det innebærer ;)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.