Web Analytics
Jump to content

Læringskurven tar aldri slutt...


Recommended Posts

Når jeg startet spille gitar så ble jeg anbefalt å la butikk bytte strengene. Så gikk på min første smell mht kostnader for å få ting gjort. Der og da bestemte man seg for at skal man holde på med dette så kan man like greit lære seg alt. Og nå, over 30år etter, sitter man fortsatt å finner ut av ting. Sist vinter målte man cents avvik på alle bånd, alle strengene, på hele halsen på flere gitarer. Det var BuzzFeiten/Earvana, 0’te bånd, alternativ tuning (-2-3-4 cents) økning i strengedrag ved hvert bånd, intonering (på nøtt, sadler og båndplassering midt på hals) osv. som var til vurdering. Og lærte noe. Satt og beregnet  hvordan få bedre treffsikkerhet for å lykkes med temperert tuning på øret noen uker siden. For litt siden satt man sammen strengesett fra flere sett for ytterlig optimal balanse. Pickups... don’t get me started! Det tar liksom aldri slutt... 

Hvor langt unna er det til gitaren er ferdig utforsket mon tro? 

Edited by SteikBacon
Link to comment
Share on other sites

Ett eller annet sted så når man vel en slags grense for hvor nøyaktig det er vits å ‘tune’ (altså ikke bare stemming i forhold til pitch) en gitar med tanke på hva det gjengse øret klarer å oppfatte, men det sagt så skal ikke det være noe hinder for videre utforsking/forskning. All fremgang er fremgang, uansett om den faktisk har noen reell betydning i hverdagen eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har lite sansen for syretrippbåndene det ser ut som bortimot alle svenske gitarister har gått over til. Med all tempereringen får de smukkere lydende samklanger og intervaller når de spiller de vanligste durene og progresjonene, men det kommer jo til å låte tilsvarende rass når de prøver å bruke instrumentene til mindre vanlige durer og progresjoner. 

Å ‘legge bånd’ på musikalsk utfoldelse for å få litt penere lyd ved musikals enfoldelse er ikke framskritt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Varians i system kan ofte settes opp med normalfordeling (statistikkspråk). Dersom det er en nøytral ideell midtlinje (tempererte toner) bør midtpunktet i normalfordelingen legges tilsvarende. Da er varians håndtert. Å måle cent, earvana, intonere, tempererte bånd, stemme få cent for lavt... er alle triks for å legge fordelingen tettest mulig ideelle midtlinje. Ingen er imot intonering.. for det virker, hvorfor skepsis på andre triks som virker?  Målet er ikke å ligge dønn på temperertlinja, men legge varians i sentrum av rammene for hvor man vil være. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, SteikBacon skrev:

Varians i system kan ofte settes opp med normalfordeling (statistikkspråk). Dersom det er en nøytral ideell midtlinje (tempererte toner) bør midtpunktet i normalfordelingen legges tilsvarende. Da er varians håndtert. Å måle cent, earvana, intonere, tempererte bånd, stemme få cent for lavt... er alle triks for å legge fordelingen tettest mulig ideelle midtlinje. Ingen er imot intonering.. for det virker, hvorfor skepsis på andre triks som virker?  Målet er ikke å ligge dønn på temperertlinja, men legge varians i sentrum av rammene for hvor man vil være. 

Hva som virker og ikke virker er personlig. For meg må det være kongruent med fordelen equal temperament tilbyr: At det virker i alle durer.

Edited by OsamaFetLaden
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Fra mylespaul.com/forum: From another forum: Your results may vary- Gibson Pickups DC Resistance Values Gibson Burstbucker Pro (sim: BB1,Alnico5, potted) 7.4 KO Gibson Burstbucker Pro (sim: BB2, Alnico5, potted) 8.0 KO Gibson Burstbucker 1 (Alnico2) 7.5 KO Gibson Burstbucker 2 (Alnico2) 8.0 - 8.4 KO Gibson Burstbucker 3 (Alnico2) 8.2 - 8.8 KO Gibson '57 Classic (Alnico5) 7.44 - 8.5 KO Gibson '57 ClassicPlus (Alnico5) 9.0 - 13.8KO(the 9.0 appears to be a screw-up or faulty PU) Gibson Dirty Fingers (2xCeramic) 16.0 -16.6 KO Gibson Mini-humbucker (Alnico2) 6.0 - 6.4 KO Gibson 490R (Alnico2) 7.2 - 7.83 KO Gibson 490T (Alnico2) 7.9 - 8.53 KO Gibson 498T (Alnico5) 12.32-13.46 KO Gibson 496R (Ceramic) 8.3 - 8.63 KO Gibson 500T (Ceramic) 14 – 15 KO Gibson Angus Young (Alnico5) 13.5 KO Gibson Tommy Iommi (Alnico2+Ceramic) 16.5 KO Gibson Joe Perry(BB2&3?) (Alnico5) 8.4(neck)-8.8 KO(bridge) Gibson Jimmy Page (Alnico5) 7-8 KO(not found yet, but I reckon within these values) Gibson P-90R (Alnico5) 7.7 - 8.5 KO Gibson P-90T (Alnico5) 7.8 - 9.35 KO Gibson P-100R (Alnico5) 6.1 KO Gibson P-100T (Alnico5) 9.4 - 16.0 KO Gibson P-94R (Alnico5) 8.1 KO Gibson P-94T (Alnico5) 9.1 KO Gibson HB-R (Alnico5) 7.06 - 9.13 KO Gibson HB-L (Alnico5) 13.39 - 15.3 KO
    • Støtter BB Pro.  Akkurat dette med dårlig merking av pickups er en uting. Jeg har handlet en god del BKP det siste året, og de er definitivt verst på dette (absolutt ingen merking..). 
    • Siden de er merket med Alnico V, vil jeg si at det er BB Pro.
    • Pent brukt akkurat passe liten/stor og akkurat passe mye lyd til små øvinger / gigs. Liten, lett og allsidig !  Liten ‘rift i Tolexen’. Og billig ! 1900,-  Tranby.  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.