Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikke intonert E-strengen


Anbefalte innlegg

God kveld! Første forumpost her for meg på noen år.

Det er altså snakk om en forholdsvis billig LTD ST-203 "Strat". Jeg har hatt denne gitaren i noen år og har satt den opp med floating tremolo. Her om dagen fant jeg altså ut at jeg skulle forsøke meg på å forbedre intonasjonen på den. Dette er nokså nytt for meg.

Strengen jeg sliter med, er den mørke E-strengen. Når strengen er tunet til E ved åpen streng, så får jeg en litt lysere tone i tolvte band. Sadelen er justert helt bak, slik at strengen er så lang som den kan få blitt. Alle de andre strengene er så å si perfekt intonert - både ved bruk av hørsel og tuner. Jeg har ikke opplevd noen nevneverdige problemer med at gitaren blir ustemt ved kraftig bruk av vib-armen, prisklassen tatt i betraktning.

Jeg innser at jeg kanskje kunne fikset problemet helt eller delvis ved å gå tilbake til "ikke-floating" tremolo, men det var jo selvsagt litt av moroa med denne gitaren.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To triks du kan prøve, det ene er jo tynnere strenger, men det mest nærliggende er rett og slett å fjerne fjæra på 6. strengen. Da har du bittelitt mer å gå på.

 Du bør også stramme fjærene litt. Hele tremoloen bikker for mye oppover, og det er noe av grunnen til problemet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør også en sjekk av sporene i "nøtta" i andre enden av halsen. Hvis ikke de skrår nok, så kan det hende at strengens faktiske kontaktpunkt ligger nærmere stemmeskruen enn halsen, og da kan du få store problemer med intonasjonen generelt sett.

140485-3ccf001954bf044f3cee3d1541905a45.jpg

Endret av sarge
Illustrasjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er ikke riktig intonert. Det ser ikke riktig ut på de tre lyse. For å få dyp E lengre bak fjerner du fjæra mellom sadel og bakkant. Anbefaler å bare ta den til noen som kan, men det finnes massevis av videoer som viser dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange nyttige tips! Takk for det.

Jeg har nokså tynne strenger allerede på denne gitaren. Kjører .009 nå. Jeg kunne jo kanskje prøvd å bytte til .008, som ville stått mer i stil med pickupene, hehe.

Jeg har ellers strammet fjærene litt, samt justert "ned" sadelen en anelse. Det hjalp og jeg får nå neeesten samme tone med åpen streng og i tolvte band. Jeg er imidlertid på grensen til string buzz, så det er vel nærliggende å tenke at jeg har gjort noe galt et sted.

Jeg tenkte å justere litt på truss rod'en, men denne sitter fast. Noen lure triks her? Noe jeg kan prøve å smøre med? WD-40? Hvor hardt skal jeg tørre å "bryte"?

Jeg prøvde også å se på sporene i nøtta og de er nok nærmere eksempel A i bildet til Sarge her. Kan dette kanskje være en mulig årsak til at tonen blir litt lysere helt i starten, når jeg spiller litt hardt på de tykkere strengene?

Det eneste jeg ikke skjønte var dette med å fjerne fjæra ved den mørke E-strengen. Hvordan gir dette mer å gå på for intonasjonen? Jeg må jo da stramme de to gjenværende fjærene ganske mye for å få tremoloen/stolen/(dere skjønner hva jeg mener) tilbake i samme posisjon.

Jeg liker generelt å eksperimentere litt med ulike typer strenger, som jo kan gi et behov for ny intonasjon. Kunne noen anbefalt en ikke så altfor lang bok om emnet? Intonasjon er noe jeg gjerne vil kunne fikse selv ved behov. Ikke minst fordi det er svært langt mellom gitarteknikerne her i nord hvor jeg bor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, allyouneedisblues skrev:

Det eneste jeg ikke skjønte var dette med å fjerne fjæra ved den mørke E-strengen. Hvordan gir dette mer å gå på for intonasjonen?

Heisann. Det refereres til fjærene på bridge, ikke fjærene til tremolo... Hvis du tar vekk den lille fjæra som ligger bak den sadelen som strengen hviler på (på bridge) vil du få mulighet til å skru sadelen enda lengre bak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.