Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

10" til tungrock og metall?


jonta

Anbefalte innlegg

Etter å ha bært meg i hjæl de siste to helger, har jeg blitt veldig nyskjerrig på et 1X10 kabinett. Ja, jeg har hatt en Fender super reverb med 4X10 og med rein lyd og crunch låt den selvførgelig fantastisk. Men jeg rakk alldrig å prøve den til tyngre saker, før den ble solgt.

Det er jo en god grunn til at de fleste av oss velger 12"... nå kjører jeg et stereo oppsett med to amper, så som et kabinett til bi-ampen kan det kanskje bli bra.

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo både vintage 30 og greenbacks i 10" høytalere, koster ikke mange hundrelappene nye. Hadde en Celestion g10 vintage i pro junioren en stund, før den ble solgt, og var veldig happy med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Soundmannen skrev:

Hvis du vil reise lett, vurdert kemper?

Edit: eller lignende. Axe Fx, ampfactory osv

 

Ampsimulator alltså, nja. En forsterker/kabinett fungerer jo også som monitor på scenen, blir ikke så avhengig av gode moitorer. Nei, jeg er nok litt gammeldags og holder meg til rørforsterkere, en transistoramp til nød som bi-amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vurderer jeg denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=121616987

Vox VT-40+ combo. Kan det være påkosta kryssfiner i disse "billig apparatene" da?

Jeg kobla min Laney øvingsforsterker (8" element), fra effloop "send" fra en årntli amp. Resultatet var nedslående. Og jeg skjønner at, om dette prosjektet skal bli bra, må må det være god kvalitet både i kabinett og element.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har som regel kjørt 10" og 12" sammen, så lite tid på bare 10".  Men 10" kan låte drittøft det også, mange som er superhappy med både Ac10 og Fender Princeton. Tror også forskjellene vaskes litt ut i en band-setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål, men hvordan vil en 10" oppføre seg? Ett eller annet sted i bakhodet så mener jeg å huske at 10" er mer diskant og mid fokusert. Vil da en 10" tommer produsere mer diskant og midrange fokusert lyd i mixen? Ser for meg at det er en fordel om en sliter med at f.eks gitarsoloen drukner i mix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

Bare et spørsmål, men hvordan vil en 10" oppføre seg? Ett eller annet sted i bakhodet så mener jeg å huske at 10" er mer diskant og mid fokusert. Vil da en 10" tommer produsere mer diskant og midrange fokusert lyd i mixen? Ser for meg at det er en fordel om en sliter med at f.eks gitarsoloen drukner i mix?

Da er det vel lydmann som gjør en dårlig jobb.
10" har jeg aldri fått helt til å funke, ikke nok bunn.
1x12" veier da ikke all verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Æljen skrev:

Da er det vel lydmann som gjør en dårlig jobb.
10" har jeg aldri fått helt til å funke, ikke nok bunn.
1x12" veier da ikke all verden. 

Du er inne på noe her et 1X12 kab trenger ikke å veie mye mer enn et 1X10. Jeg innser nå at jeg har sett meg blind på mitt 1X12 som veier 17.5 kg. som forøvrig låter supert, men det må vel være norges tyngste. Innlegget ditt fikk meg til å våkne. kanskje bedre å se meg om etter et lettere 1X12 kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.