Web Analytics
Jump to content

Svak glødespenning i V1 og V2


Recommended Posts

En tid tilbake begynte drive kanalen på min Carvin MTS 3200 (fra ca.1996) å låte dårlig, mye vinkelsliper mellomtoner. Mistenkte først den nye bru pickupen jeg akkurat hadde montert i gitaren(SD Blackout) siden jeg fikk bedre lyd ved å bruke hals pu, hvor jeg tidl. brukte bru pu. Fandt etterhvert ut at det var ampen, skifta røret i V1 og det blei bra en stund.

Nå er det like ille igjen og det hjelper ikke å skifte rør. Glødinga i V1 og V2 er veldig svak og røra blir ikke skikkelig varme. V3,4 og 5 blir jo brennvarme. Nå har jeg skrudd opp ampen og målt litt. Glødespenninga på sluttrinnrør og V3,4 og fem er normal (ca.6Volt) På V1 og V2 varierer det fra 0 og opp til ca.7Volt og måler jeg strøm på de synker den raskt ned mot under 1Volt. Særlig når jeg slår ampen fra stby. til på, så forsvinner spenninga.

I tilegg, med avslått amp og uten rør, måler jeg snaue 200ohm mellom glødekontaktene (pin 4 og 9) på V1 og V2. Er ikke dette i nærheten av kortskutning? på de andre tre er det ikk noe kontakt. Med rør montert. måler jeg 1.7 ohm på alle fem.

Det er litt vanskelig å følge kretsen på pcb til disse rørene uten å demontere vesentlig mer, men det ser ut som om det er noen motstander koblet fra kretsen og til jord (ved V1 og V2). Støyreduksjon???

Er det noen som har en ide om hva som er galt eller har tips til videre feilsøking?

Skjema: https://www.thetubestore.com/lib/thetubestore/schematics/Carvin/Carvin-Mts3200-Schematic.pdf

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Ut fra skjemaet er glødespenningen til V1 og V2 likerettet, så jeg ville først sjekket de tre 2200uF filterkondensatorene. Kan evt. bare prøve å lodde dem helt ut, det verste som kan skje er at det blir litt mer støy.

Det er helt normalt at det er lav motstand på glødetråden, motstanden vil øke etter hvert som røra blir varme.

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!!!

Hæ gløde strøm til V1 og V2 likerettet? Pga støy? Må stille inn multimeteret på DC da og sjekke...

Du mener de tre gullfaget her C29, C30 og C femti, står det fire?

DSC04045.JPG

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

C29, C30 og C55 skal det være ja, de er vel over 20 år gamle etter hvert så det kan godt tenkes at de kan ha tatt kvelden. Hvis du har noen andre kondiser liggende kan du jo prøve å bytte dem ut. Kapasitansverdiene er ikke kritiske her, bare de tåler 6V eller mer.

Har sett en del andre røramper som likeretter glødespenningen, da er det for å unngå 50Hz-støy i de første røra slik som her.

Link to comment
Share on other sites

Med multimeteret riktig innstillt, måler jeg 4.4V på V1 og V2, så det er jo strøm. Men ikke like høy spenning som de andre preamprøra. De blir varme nå, men ikke brennvarme, som de andre, da skal du ha tynn hud på fingrene og holde en stund...

Du tenker spenningsfall skyldes forsatt kondensatorene?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok kondensatorene jeg mistenker først... siden spenningen er OK på de andre røra må det skje noe i, eller etter, likerettingen. Hvis det ikke hjelper å bytte kondiser må det nesten være likeretterdiodene, men det er mye sjeldnere at det går noe galt med dem.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, el_roffo skrev:

Det er nok kondensatorene jeg mistenker først... siden spenningen er OK på de andre røra må det skje noe i, eller etter, likerettingen. Hvis det ikke hjelper å bytte kondiser må det nesten være likeretterdiodene, men det er mye sjeldnere at det går noe galt med dem.

Må vel byp. loddepunktene til kondensatorene da, for å få strøm på pin 9 ? Den tredje kondisen, som sitter i midten på V1, vet du hva den er til? Litt mere styr å demontere den, må fjerne hele V1 sokkelen først da. De to andre kond. går til pin 9 på V1 og V2.

50 minutter siden, Æljen skrev:

Men dette handler om diode modding. Jeg hadde ikke tenkt å gjøre det (for så å måtte sette en boost pedal med diodeklipping i front seinere)

Men takk for tips uansett.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jonta skrev:

Må vel byp. loddepunktene til kondensatorene da, for å få strøm på pin 9 ? Den tredje kondisen, som sitter i midten på V1, vet du hva den er til? Litt mere styr å demontere den, må fjerne hele V1 sokkelen først da. De to andre kond. går til pin 9 på V1 og V2.

Kondisene er bare koblet mellom + og jord på glødespenningen, så det skal bare være å fjerne dem.

Hvis kondisen på V1 også er en 2200uF er nok den også til filtrering av likespenningen. Det skal være 3 x 2200uF parallellkoblet der.

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å fjerne de to som er lett tiljengelig først da...men, selvførgelig, den som sitter i midten på V1 har nok hatt det varmest...

Motstendene i starten på likerretter kretsen R29/R30 måler 0.7 ohm de skal være på 0.56, men det har vel ikke noe å si, og kan skyldes unøyaktighei i multimeteret mitt.

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Før du fjerner kondisene - prøv å ta ut R29 og R30 og erstatt dem med en ledningsstump.

Jeg fant plutselig denne her:

the MTS starves the preamp tubes V1 and V2 of heater voltage. The heater supply is rated at 5.9 amps. With a quad of 6L6 and preamp tubes your pulling 5.1 amps. With a quad of EL34's your pulling 7.5 amps. So with EL34's the V1 and V2 filaments average 4.5v DC under load since the heater supply is not robust enough. also dumpling the 56 ohm fuseable links also helps kick the heater voltage up a tad.

Kan jo teste det og sjekke om det låter bedre.

 

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Ja kult?, jeg tenkte å spørre deg om det var mulig å gå ned på disse motstandene, eller fjerne de helt. De er forøvrig på 0.56 ohm. Skal prøve det.

Kanskje en ide å gå opp på R27 og R28 som er på 100 ohm også. dette er vel såkalte bleed motstander?

Prøvde i farta å fjerne to sluttrinnrør (bruker den bare i 50w modus uansett) men spenninga i V1/V2 økte med bare snaue 0.1Volt

Forøvrig ikke noe tegn på lekkasje fra disse tre kondensatorene da. Og så idiotisk å sette en i senteret av preamprør sokkelen, her blir det ganske varmt når glødinga er i orden og særlig i combo versjonen av denne ampen.

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Det hjalp på spenninga. Måler nå 5.7 V på V1 og V2. Glødinga ser bra ut, V2 blir såvidt brennvarm, men V1 blir fortsatt ikke så varm...det virker som vekselspenning gir mer varmeeffekt enn likestrøm...

Men  disse R29 og R30, Det står en varseltrekant på kobl skjemaet på disse, kaller de FUSED LINK, er dett noe å bry seg om da?

 

EDIT: Etter at ampen har stått på en stund og med litt godvilje (holde fingeren borti røret en stund) brenner man seg også på V1 nå?  Og lasken på R29 brenner man seg på, ja. Men det er vel helt normalt. Nå får jeg ta en lang pause før jeg finner på å sjekke hvor varme kontaktene på preamprøra blir?

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.