Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ujevnt gripebrett på hals


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en billig hals fra Kina, alt ser relativt bra ut men er den god del som må fikses. Gripebrettet er ujevnt, det blir lavere/tynnere fra 12/14 bånd og oppover mot 24 bånd. på det 24 båndet er det så mye som 0.5 mm, og det er i tillegg lett å se at gripebrettet er ujevnt.

 

For å fikse dette tenkte jeg å bruke en lang 12"-16" radiusblokk (45cm) slik at det høye partiet pusses ned til det er jevnt med det lavere partiet. Dette skulle gå fint pga. lengden på radiusblokken, jeg vil  kun pusse ned det høye partiet i starten, og når jeg merker at jeg også pusser ned det lave partiet så vet jeg at gripebrettet er flatt.

 

En ting jeg ikke klarer å finne helt ut av er hvordan jeg skal justere halsen før jeg begynnner på dette. Da gripebrettet er ujevnt kan jeg ikke justere halsen helt flat ved hjelp av en rettholt og føler (jeg har en slik med spor for båndene, slik at jeg kan legge den direkte på gripebrettet). Jeg kan få den rett fra første til 12 bånd slik at jeg ikke en gang får noe med 0.10mm tykkelse under, og jeg regner med det er slik jeg må gjøre det. Et annet alternativ er å slakke "truss rodden" helt, siden det ikke er noe press på treverket skulle det være helt flatt slik og jeg kan begynne på pusse ned gripebrettet.

 

Jeg har aldri gjort noe som dette før, noen som har noen bedre ideer/framgangsmåter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gripebrettet, som i treverket, som er ujevnt, eller båndene? 

Du får vel rettet med trussrodjustering. Bruk øyemål først, så sjekker du med rettholtet at det rimelig rett. 

Tegn med sprittusj på alle båndene, så ser du lett når alle er pusset på. 

Det kan også være lurt å sjekke om noen av båndene ikke er presset skikkelig ned, og/eller er litt løse. 

Ved bruk av radiusblokk, husk å bruke en med samme radius som halsen da :)

Eventuelt bare bruk en helt rett kloss (som er en del smalere enn halsen) med litt lengde på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.