Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal jeg gjøre med Telen min? (baja)


Anbefalte innlegg

Har en Fender Baja Telecaster, (50s). elsker halsen og lyden. Skal få den satt skikkelig opp av gitardoktor i nærmeste framtid. 
Har allikevel et lite problem, om det kan kalles det. Gitaren synger mye dårligere enn andre gitarer jeg har prøvd. Jeg mistenker (overtroisk nok) at det er polylakken sin feil. Flere titalls lag med plastikkaktig lakk hindrer treet fra å puste. Her er alternativene mine:

1. Keep it, kjøp ny kropp

2. Keep it, lag ny kropp av furu (pinecaster). Dette virker ganske morsomt, faren min har et ganske tørt og fint emne som sikkert kunne bli brukt. Er redd for at det ikke blir like bra som en fender kropp.

3. Fjerne polylakken og beise/olje kroppen. 

 

Det skal sies at alt egentlig bare er bagateller, og jeg burde bare øve istedet for å finne ut om lakken har skylda. Er ganske gira på en Fiesta rød maple hals-Tele, og en møbelaktig tele. 
Hjelp meg! (bildene er ikke av min gitar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er på lakken, kan det vel vel så gjerne være treverket i selve kroppen som er problemet, og da løses ikke det med ny lakk.

Eller kanskje det er nøtta på halsen? Mange mulighter her. Jeg ville gått for ny kropp, om jeg uansett ville hatt ny farge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr synger? Du tror lakk er problemet? Da er problemet din "tro". Er det sustain du mener? Lengde eller tona på sustain. Å utnytte sustain i instrumentet skjer kun unntaksvis. En tele er konstruksjon med evig nok sustain. Hvis det er sustain så er det noe fundamentalt feil i oppsettet. Mistenker det er tona som er issuet. For mye/lite diskant, midrange eller bass? Er ganske drevet på pickupbytte og fikse elektriske og alle instrumenter blir som nytt instrument med oppgraderinger på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Baja har vell god salgsverdi, skal være rimelig grei å selge original. 
Selg den og kjøp deg nye deler hvis du vil bygge. Syns hvertfall at det er litt synd med hybrider der det står Fender, Gibson ol på headstokken :) 

Olja baja så hverfall stilrent ut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SteikBacon skrev:

Hva betyr synger? Du tror lakk er problemet? Da er problemet din "tro". Er det sustain du mener? Lengde eller tona på sustain. Å utnytte sustain i instrumentet skjer kun unntaksvis. En tele er konstruksjon med evig nok sustain. Hvis det er sustain så er det noe fundamentalt feil i oppsettet. Mistenker det er tona som er issuet. For mye/lite diskant, midrange eller bass? Er ganske drevet på pickupbytte og fikse elektriske og alle instrumenter blir som nytt instrument med oppgraderinger på det.

Har mer med feel det jeg mener. Når du holder en gitar i hendene og den "snakker" til deg, om jeg kan si det slik. Har en gitar jeg lagde av en garasjedør. Rævva lyd i den, men den er utrolig levende når jeg spiller. Sustainen er ganske okei i gitaren fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

En Baja har vell god salgsverdi, skal være rimelig grei å selge original. 
Selg den og kjøp deg nye deler hvis du vil bygge. Syns hvertfall at det er litt synd med hybrider der det står Fender, Gibson ol på headstokken :) 

Olja baja så hverfall stilrent ut! 

Enig i den olja finishen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, space skrev:

Når du først er på lakken, kan det vel vel så gjerne være treverket i selve kroppen som er problemet, og da løses ikke det med ny lakk.

Eller kanskje det er nøtta på halsen? Mange mulighter her. Jeg ville gått for ny kropp, om jeg uansett ville hatt ny farge.

Skal levere den inn til en som kan dette. setter opp gitarene til Bjørn Berge o.l. Ny farge er ikke et must, men kan like gjerne finne en ny om jeg skal finne på noe lureri. Men for all del, det kan være bare nøtta og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forsket noe på det der med sustain og lyd. En tele er så godt som optimalt for maks sustain.
Har en sustainer- gitar, og har man det, finner man ganske fort ut at "evig sustain" er noe man ikke trenger. Det er rett og slett noe man til vanlig ikke trenger til "vanlig" bruk.
Stemmer i som andre her har nevnt, oppsett og pickups er det som gjør at en gitar "snakker" til deg. Det er ingen fasit på hva man liker, så at en gitar utløser musikkglede hos en person, betyr ikke at man da sitter med fasiten for alle.
Når det er sagt, så kan jeg ikke nekte for at en gitar som vibrerer i fanget, selv om det er en elgitar, er noe spesielt. Men videre, hvis lakk hindrer slike vibrasjoner, så ville vi spilt på gitarer uten lakk, og med et lag med organisk glutenfri olje som finish. Slik er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå vet jeg ikke om det er dette som problemet for deg, men jeg har prøvt det trikset her, og må si det funket for meg. Tar 1 minutt og er absolutt verdt et forsøk før du legger arbeid og penger i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.