Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar rengjøring


Anbefalte innlegg

Mangler pusseklut fant jeg ut og lurer på om jeg kan løpe til Rema1000/Kiwi for å kjøpe kjøkkenklut.

Skal rengjøre en ny innkjøpt skitten-hvit-deilig-fet Gibson! Har selvsagt kun Lemonoil (for gripebrettet) Fender CS Quick Cleaner Spray og strengesett

Har kun kjøpt microfiber kluter fra musikkbutikker. Kan jeg bruke noe sånt? https://kolonial.no/produkter/5038-soft-style-mikrofiberklut-universal-1stk/

Har litt under en time på meg (før butikkene stenger). Håper på raske svar og tips.  :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CastorFiber skrev:

Gamle t-skjorter, laken og andre ting som er vasket mange ganger funker veldig bra. Regner med at du har noe slikt i huset. Ellers funker vel hva som helst av microfiber greit. Kjøp gjerne en klut som fjerner lite, for eksempel vindusklut.

Rikitg. Var på tanken. Stikker å ser hva Kiwi har å by på. Vindusklut høres greit ut ja. Vil ikke ha slipende effekt... :) Thanks! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte følgende:

Mikrofiberklut universal:Til alle falter. egner seg for alle harde flater. Brukes med forsiktighet på lakkerte og myke flater. 70% polyester og 30% polyamid. 

Mikrofiber tørkehåndkle (med oppsugningsevne): Lofritt. Tørker raskt og effektivt servise, glass og bestikk. 70% polyester og 30% polyamid. 

Ser på en tidligere klut jeg har brukt mange av som inneholder akkurat det samme; 70% polyester og 30% polyamid. Hmmm.. Universal mikrofiber klut for altmulig, bad, kjøkken, glass/speil står det på en gammel eske jeg har liggende.... Uten slipende effekter, myk og bla bla bla. Hmmm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får den nok aldri helt hvit hvis det er en gitar av eldre årgang. Men en gulna hvit Les Paul er jo det folk trakter etter, så det. Jeg er vanligvis nøye med rengjøring og polering av blanke ting, men når det gjelder gitarene mine, synes jeg det er helt greit at det ser ut som om de er noen år gamle. Tørker vekk overflate-skjit med fuktig microfiberklut, og lar det ellers være. Litt mer nøye med gripebrettet, men der og funker det bra med fuktet microfiberklut ved strengeskift. Litt olje på gripebrettet ca. en gang i året, og da bruker jeg Fret Doctor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fargen er classic white og er en del gulere, 9 år gammel. Elsker vintage!! Skal skru av plekterbrettet og se under om det er en synlig "tan line" (er en LP Junior) Den har litt for mye overflødig skitt og smuss på seg og spesielt på gripebrettet. Der er jeg nøye. Greit med en rengjøring når man kjøper brukt gitar. Jeg har en tendens til å bruke lemon oil minst fire ganger i året (har hatt min dunlop 65, 118ml i snart 11 år og det ser ut som den holder 20 år til). Har ikke brukt annet på rosewood osv, er så mye debatt om hva som skal brukes på gripebrettet. :) 

Ennå ikke giddet å vaske skjønnheten. Tror jeg kjøper en type klut jeg har brukt før og er trygg på.. Nå er det natta! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2018 den 1.50, pretty_zeeko skrev:

Ja, fargen er classic white og er en del gulere, 9 år gammel. Elsker vintage!! Skal skru av plekterbrettet og se under om det er en synlig "tan line" (er en LP Junior) Den har litt for mye overflødig skitt og smuss på seg og spesielt på gripebrettet. Der er jeg nøye. Greit med en rengjøring når man kjøper brukt gitar. Jeg har en tendens til å bruke lemon oil minst fire ganger i året (har hatt min dunlop 65, 118ml i snart 11 år og det ser ut som den holder 20 år til). Har ikke brukt annet på rosewood osv, er så mye debatt om hva som skal brukes på gripebrettet. :) 

Ennå ikke giddet å vaske skjønnheten. Tror jeg kjøper en type klut jeg har brukt før og er trygg på.. Nå er det natta! 

Hvis gripebrettet er veldig inngrodd, kan du rense vekk møkka med lighterbensin før du oljer det igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pretty_zeeko skrev:

Ja, sett mange gjøre det på youtube, men hvor i huleste får man kjøpt slikt? - Er vel greit å bruke til å rengjøre gitaren også?

Bensin-stasjoner i hvert fall, men de har vel på en del dagligvarebutikker også. Hvis gitaren har nitro-lakk, tror jeg at jeg ville vært litt forsiktig, men det er godt mulig det ikke er noe problem. Vil du ha en shiny gitar, ville jeg anbefalt å bare vaske med en fuktet klut, for så å polere/vokse med middel beregnet for bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.