Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Har en Marshall dsl40c som har streiket. Slo på forsterkeren på øving torsdag. Alle lys er på, men den er helt død. Ikke en gang vanlig forsterkersumming. Alle rør lyser, men det ene utgangsrøret lyser mye svakere enn det andre.

Har prøvd å trykke på alle brytere, gå rett i amp, en annen gitar med annen kabel. Har også sjekket polene til høytalerne for irr, samt preamprør (nytt 12ax7 byttet fra posisjon til posisjon). Regner med at den må til doktoren, men er det noen som har noen fornuftige tanker om hva det kan være? Evt ca pris på reparasjon?

Endret av Gmal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doctor, Doctor Please... En vanlig service hos ampdoktoren koster litt, dessverre. Og nye rør koster litt også. 1500-2500,-  man regne med så fremt det ikke er noe alvorlig galt. Hvis din digitale amp feiler, koster det såpass at du kanskje må kaste den og kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Audun skrev:

Doctor, Doctor Please... En vanlig service hos ampdoktoren koster litt, dessverre. Og nye rør koster litt også. 1500-2500,-  man regne med så fremt det ikke er noe alvorlig galt. Hvis din digitale amp feiler, koster det såpass at du kanskje må kaste den og kjøpe ny.

Digital? Vet det er kretskort i den, men kvalifiserer det til å kalle den digital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er lys er det ikke sikringer som er problemet.
Det at sikringen ikke ryker er en god ting for da er trafo inntakt. Ville tro sikringen ville røket hvis det var problem med utgangsrøra.
Digital er den heller ikke men det er mye dill og dall på de nyere Marshall kretskorta.
Men siden sikringer ikke ryker så kan være noe så enkelt som en ledning som har hoppet av o.l
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være HT-sikringen, det samme skjedde med min Marshall amp for noen måneder siden. Bytta sikring og den funka fint siden, men da jeg hadde den inne hos amptech for noen uker siden sa han at hvertfall det ene røret var i ferd med å gå til helvete. Er ikke så kjent med ampen, men ser ut som HT-sikringen er på innsiden. Om du ikke føler deg trygg på rørbytte eller å rote inni ampen så er det strengt tatt bare nødvendig å åpne den opp, så burde du se ganske tydelig om sikringene er intakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gmal skrev:

Digital? Vet det er kretskort i den, men kvalifiserer det til å kalle den digital?

Mente ikke din amp. Poenget var at det kan koste litt å vedlikeholde og reparere en røramp, men det lar seg i hvert fall som oftest gjøre, og som regel er det verdt det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2018 den 12.27, Birk skrev:

Sjekket sikringene også? 

Mulig du må ha nye utgangsrør.

Det var spot  on  @Birk. Utgangsrør og en sikring hadde tatt kvelden. Så god som ny nå.

Endret av Gmal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gmal skrev:

Det var spot  on  @Birk. Utgangsrør og en sikring hadde tatt kvelden. Så god som ny nå.

Hvilken sikring? Sikringer ryker som regel ikke uten grunn. Ampen din trenger vel også en justering av bias ved bytte av utgangsrør, hvis jeg ikke tar helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen KAN ryke ved feil på ett eller flere utgangsrør. Det skjer vanligvis ikke ved normal slitasje, men ved skade eller feil på rør.

Det kan likevel være smart å få ampen sjekket av en tekniker ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birk skrev:

Sikringen KAN ryke ved feil på ett eller flere utgangsrør. Det skjer vanligvis ikke ved normal slitasje, men ved skade eller feil på rør.

Det kan likevel være smart å få ampen sjekket av en tekniker 1f609.png

 

7 timer siden, Audun skrev:

Hvilken sikring? Sikringer ryker som regel ikke uten grunn. Ampen din trenger vel også en justering av bias ved bytte av utgangsrør, hvis jeg ikke tar helt feil.

Usikker på hvilken det var. Gjorde ikke dette sjøl. Buss er justert, og alt skal være i skjønneste orden iflg han som gjorde det. Alt virker greit nå så vidt jeg kan se (høre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gmal skrev:

 

Usikker på hvilken det var. Gjorde ikke dette sjøl. Buss er justert, og alt skal være i skjønneste orden iflg han som gjorde det. Alt virker greit nå så vidt jeg kan se (høre).

Hvis den er sett på av en kyndig person, er det nok greit ja. Jeg trodde du bare hadde bytta sikringa og røra selv, uten å sjekke noe mer. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Audun skrev:

Hvilken sikring? Sikringer ryker som regel ikke uten grunn. Ampen din trenger vel også en justering av bias ved bytte av utgangsrør, hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg går ut i fra at dette er en topp, slik at røra står, ikke henger som i en combo. El liten metallbit løsner inne et utg. rør, kortslutter og sikring ryker, en relativ "vanlig" feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.