Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Marshall?


Endt

Anbefalte innlegg

Etter min erfaring så er det nesten umulig å si om en pedal låter bra eller ikke uten å prøve den selv i ampen man skal bruke. Småting som mengde gain eller frekvensrespons generelt har så mye å si at man kan aldri helt vite. Gjelder oftere raringer som ymse fuzzer og sånt, men syns også f.eks. at OCD har vært veldig forskjellig på forskjellige amper og høyttalere når jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
2 timer siden, Anton skrev:

Men hva skjer med lydkvaliteten hvis man plugger inn ett dempeledd mellom forsterker og kabinett- får man samme rå lyd, bare med lavere volum eller blir det ett light lydbilde? 

Min erfaring med dempeledd er at de tar en del diskant. Dette er riktignok en relativt billig sak fra Palmer. Har JCM800 2203 med 1960A kabinett. Den klarer AC/DC-vreng, men ikke noe særlig mer. TS808 får deg i NWOBM terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Onkel Johan har alltid et svar ?

Ekkspennsiv vs sheep attenuator

4 timer siden, Anton skrev:

Men hva skjer med lydkvaliteten hvis man plugger inn ett dempeledd mellom forsterker og kabinett- får man samme rå lyd, bare med lavere volum eller blir det ett light lydbilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anton skrev:

Men hva skjer med lydkvaliteten hvis man plugger inn ett dempeledd mellom forsterker og kabinett- får man samme rå lyd, bare med lavere volum eller blir det ett light lydbilde? 

Jeg bruker THD Hotplate. Stilt inn på -4 og -8dB er det "ingen" lydforringelse, stiller du inn på mer demping, er det bare å trykke på deep (som jeg pleier) og eller bright, som hotplat'n er utstyrt med. Eller endre lydinnst på ampen. Jeg er veldig fornøyd med den, men den er dyr og har ikke forskjellig innstilling for motstand. Så skal du veksle mellom kabinett med forskjellig impedanse, må du ha flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg prøvde en gang en JCM800 og det var for min del en stor skuffelse. Låter kjedelig i mine ører. Prøvde med en Les Paul R8. 

Den Marshall ampen jeg synes låter kulest er AFD100. Jeg har til gode ikke prøvd denne annet enn på Kemper og hørt mye lydklipper men den har jeg på ønskelista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2018 den 12.28, Soundmannen skrev:

Den Marshall ampen jeg synes låter kulest er AFD100. Jeg har til gode ikke prøvd denne annet enn på Kemper og hørt mye lydklipper men den har jeg på ønskelista. 

AFD100 hadde jeg en gang... litt one-trick pony, men for ett trick... prøvde mange AFD profiler når jeg hadde Kemper, men ingen låt AFD dessverre... så anbefaler å prøve AFD... eller sjekk ut Silver Jubilee, evt. Mini-Jubilee. Synes Mini-Jubilee’n (2525H+2536) låter som en noe fetere og mer fleksibel AFD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min definitive marshallfavoritt er 1962. men tviler på at den kommer ned i 7000 kroner. med en grei overdrive og en god distortion burde vel den dekke de fleste stiler som 5150 ikke dekker. hvilken 5150 har du?

6100 synes jeg er veldig fet, også.

og jepp, silver jubilee spiller også veldig bra.

 

ligger forresten noen engl-amper på finn. kanskje verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mislykketmusikant skrev:

min definitive marshallfavoritt er 1962. men tviler på at den kommer ned i 7000 kroner. med en grei overdrive og en god distortion burde vel den dekke de fleste stiler som 5150 ikke dekker. hvilken 5150 har du?

6100 synes jeg er veldig fet, også.

og jepp, silver jubilee spiller også veldig bra.

 

ligger forresten noen engl-amper på finn. kanskje verdt å sjekke ut?

Har en Fender bassbreaker som er litt i 1962 land, og er veldig fornøyd med den.

5150en er en peavey blockletter.

Har hatt et par engl, men var bare halvfornøyd med dem. En powerball og en thunder 50. Har forsatt engl pro cab som låter vanvittig bra, men veier rett under 50(!)kg.

Skal sjekke ut 6100! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.