Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Marshall?


Endt

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg en Marshall. Har spillt veldig lite marshall og trenger noen råd og erfaringer ang de ulike modellene.

Har per idag 2 amper som er i noenlunde marshall land, en bassbreaker 15 og en h&k statesman dual el34. Sistnevnte har jeg planer om å bytte ut for "the real deal".

Spiller mest metall og hardrock, men er godt dekket på metall fronten med en 5150 og en marshall 8100(som gjør 90talls dødsmetall, og ikke så mye mer imo.)

Trenger derfor en amp som er bankers til hard rock, stoner/doom, uten jvm 410 antall knotter, helst med master volum, fornuftig mengde gain og bra byggekvalitet. 

(Bildet er bare semi relatert)

20171010_172328-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er på utkikk etter en JCM800. 2203 eller 2204. Knallgode forsterkere som låter helt kanon, krever at du har en boost i front dersom du vil bruke den til tyngre saker som doom og generelt metal. Kommer langt med en Boss SD-1 eller tilsvarende :) Har sinnsykt lyst på en selv, men har innsett at jeg ikke kan ha røramp pga naboer..

Syns prisen er noe stiv på de fleste som ligger ute på finn, men ser de har ligget ute en stund - så det sier jo litt. Mener at de bør ligge på ca 6500kr, noe mer for et godt eksemplar som er godt vedlikeholdt. 

Har hørt at et par av JCM900 modellene også låter bra, men usikker på hvilke. Ligger hvertfall en til 5.500 på finn. Kan ikke gå god for den, men kanskje verdt å sjekke ut :)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115752631

Jeg har hatt en JVM205 som har mye mindre antall knotter enn 410. Låter helt knall, men JCM800 har en helt egen særpreg og låter også deretter. 

 

Endret av Troll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært nyttig å vite litt mer spesifikke lydreferanser, f eks et band som har lyden du vil ha, samt budsjett og som Troll nevner hvor og hvordan den skal brukes med tanke på volum :)

JCM800 er helt sinnsykt knall, men den har ikke mye så gain på lavere volum (det vil si, master under 6). På høyere volum har den derimot ganske heftige mengder gain, når jeg bruker min med loadbox så har jeg null behov for pedaler og kan lett spille metal plugga rett i ampen (master på 8-10).

Et annet alternativ, forutsatt at du har et noenlunde romslig budsjett, er Silver Jubilee. Låter veldig særegent og som en interessant miks av vintage og moderne Marshall, samt at den er mer allsidig med en knallbra cleankanal og rhythm clip-funksjon som gir litt 800-aktig lyd når den brukes på cleankanalen. Leadkanalen er noe av det feiteste jeg har hørt og den låter helt perfekt for nettopp leads, men personlig foretrekker jeg JCM800 på rocke-rytmegitar. Den er også mindre mastervolum-avhengig enn JCM800. 

Det ligger en sort 'Black Jubilee' 2553 på finn til 10k som er en helt sinnsykt bra pris. Jeg bor for øyeblikket i England og de ligger mye høyere i pris her, som jo er hvor de ble produsert... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode utfyllende svar!

Budsjett ligger vel ca 6-7 tusen, spørs hvor mye jeg får solgt unna ? 

Når det kommer til lydpreferanser så er det fra Black sabbath, Judas priest, Trouble, The skull. Men vil også ha mulighet til å gi den en boost å spille thrash ala slayer, exodus etc

Har selvføgelig sett litt på jcm 800, men vet fks ikke forskjell på 2203 og 2204 som nevnt over her, ser også at det finnes en 2553. 

Er nyere modeller som dsl, jcm 2000, vintage modern bare å styre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, CaptainSexy skrev:

Jeg syns at nyere JCM 2000 osv mister litt av godlyden, men alt kommer an på øret som hører. 

Jubilee eller 800 hadde jeg satset på ihvertfall. :) 

Du tenker på 2205 og 2210? Det er de eneste modellene som ble laget i JCM800 serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2203 og 2204 var i JMP-serien fra 1975 til 1984 i Norge. Som JCM800 amper ble de solgt fra 1984 til 1991.

2205 og 2210 ble laget spesielt for JCM800-serien og hadde diodeklipping felles med Silver Jubilee modellen. 

Diodeklipping i Marshall er det ikke alle som liker.

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen på 2203 og 2204 er vell 50 og 100 watt :)

Det er vell noen som påstår at diodeklippingen låter litt fisete/vepsete - men jeg har personlig ikke noe erfaring med 2-kanalsversjonene. Mener at dette er også grunnen til at enkelte styrer unna JCM900-serien. Derfor er det greit å ha 1-2 type boosts for å oppnå litt variasjon og mer gain i 1-kanals ampen. Selv på høyt volum så syns jeg at JCM800 mangler gain uten boost. 

Hvis du vurderer JCM2000, så hadde jeg nok heller sett på JVM-serien når man først er i den klassen. Jeg solgte min JVM205 til 4500kr for et par år siden. Kjøpte den som en erstattning for JCM800, men har likevel alltid hatt lyst på en 2203/2204.. 

Sitat

The JCM-800 2204 is the single channel 50W version
The JCM-800 2203 is the single channel 100W version. 
The JCM-800 2205 is the dual channel 50W version.
The JCM-800 2210 is the dual channel 100W version. 

 

Endret av Troll
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Endt skrev:

Takker for gode utfyllende svar!

Budsjett ligger vel ca 6-7 tusen, spørs hvor mye jeg får solgt unna 1f605.png 

Når det kommer til lydpreferanser så er det fra Black sabbath, Judas priest, Trouble, The skull. Men vil også ha mulighet til å gi den en boost å spille thrash ala slayer, exodus etc

Har selvføgelig sett litt på jcm 800, men vet fks ikke forskjell på 2203 og 2204 som nevnt over her, ser også at det finnes en 2553. 

Er nyere modeller som dsl, jcm 2000, vintage modern bare å styre unna?

Høres ut som det er JCM800 du vil ha ja (2203/2204). 2553 er ikke en JCM800, det står vel "JCM50/25w" på den men er bedre kjent som Silver Jubilee. Personlig syns jeg JCM2000 DSL låter bra, lenge siden jeg har prøvd en selv men har hørt mange meget bra klipp. Problemet med den ampen er at den er ikke helt pålitelig, og noen (spesielt tidlige modeller) hadde biasdrift-problemer blant annet. 

Dette er jo en interessant video, JMP'en er en 2204 så det er forgjengeren til JCM800 men med akkurat samme innmat, i praksis samme ampen :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

lydpreferanser så er det fra Black sabbath, Judas priest, Trouble, The skull

2203/2204 med pedaler. En Beano boost eller lignende for Sabbath, en GOD Distiortion+ e.l pluss clean boost for NWOBHM. High gain overdrive typ OCD for resten.

Kok ampen fra 5-6 og oppover, bruk gjerne dempeledd. Evt mastervolum-mod funker nok også. Bruk ørepropper og rock i vei!

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen od pedaler, maxon od808, mxr zw od og noen hjemmelagde varianter. Har planer om å kjøpe en soul food, for å ha en klon type.

Distortion pedaler har jeg mindre erfaring med. Har sett på Friedman be-od, men vil ikke den høres bra ut på alle amper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.