Web Analytics
Jump to content

Gitartimer over internett - Erfaringer?

Naigewron

Recommended Posts

Jeg beveger meg mer og mer vekk fra trommesettet og mot gitar og bass. Jeg har en ok forståelse av gripebrettet, skala- og akkordoppbygging og slikt, men jeg ser mer og mer at jeg totalt mangler teknikken og fingerferdigheten jeg gjerne skulle hatt. Den mest grunnleggende mangelen er horribel koordinasjon mellom høyre og venstre hånd, samt generell mangel på presisjon og hastighet.

Så, er det noen som har gode erfaringer med online gitartimer (type personlige over Skype e.l., ikke ferdiginnspilte pakker)? Noen anbefalinger til spesifikke lærere, eller eventuelt folk jeg bør holde meg langt unna? Engelskspråklig er ikke noe problem.

Med fulltidsjobb, lang pendling, en aktiv toåring, bandøvinger og generelt korte kvelder til rådighet, så er jeg ikke interessert i å oppsøke en lærer ute i meatspace.

Jeg har ingen mål om å bli noen virtuos, men jeg skulle gjerne kommet meg opp på et nivå der jeg kan jamme meg gjennom en midtempo rockelåt uten å helt miste kontrollen over fingrene.

44 minutes ago, Pledrik said:

Jeg har litt erfaring med online tjenester, men tror ikke dette er forumet for det markedssegmentet jeg snakker om...

Mye fingerspill og skifting av G-strengen?

• Like 1

10 hours ago, Naigewron said:

Med fulltidsjobb, lang pendling, en aktiv toåring, bandøvinger og generelt korte kvelder til rådighet, så bør jeg vel holde meg til det instrumentet jeg allerede behersker.

Sånn.

• Haha 2

Jeg er veldig interessert i gitartimer over nett. Erfaringsmessig har jeg hatt et par timer med Martin Miller, og én time med Scott Jones. Sistnevnte var den mest nyttige, siden han gikk langt dypere, og fant mer grunnleggende svar på det jeg spurte om. Miller var bare helt rå, svært dyktg gitarist med kunnskaper man kun kan drømme om, osv.

Nå er ikke jeg en særdeles dyktig gitarist, og jeg er uten tvil interessert i å ta gitartimer i framtiden.

• 2 months later...

Jeg prøvde for noen år siden litt privat gitarundervisning fra Truefire https://truefire.com/private-lessons/directory. Blir en slags mellomting mellom skypeundervisning og justinguitar/youtube. Mer personlig og tilpasset, men tar samtidig utgangspunkt i en del videoer læreren gjerne har benyttet spilt inn for tidligere elever. En velger en lærer som man tror vil passe med tanke undervisningstil, sjanger osv (mulig å sende evt spørsmål før man melder seg på til læreren + de har gjerne ute sånne noen innspilte videoer og en del informasjon man kan sjekke ut på forhånd). Er også et forum der, men mener å huske at det var lav aktivitet der. Man fyller så ut et skjema med litt info om nivå, type musikk , hvor mye man skal øve osv, og spiller inn en video som læreren kan vurdere ca nivå. Basert på dette får man en videorespons og "lekser" for typ en uke (så spiller man inn en video når man er ferdig). Så man får en tilpasset plan, muligheten å stille spørsmål og noen personlige videoresponser, men også linker til videoer læreren har spilt inn på forhånd av ulike konsept som han vil du skal lære) Tror også man får tilgang til "klasserommet" til læreren hvor det ligger litt videoer og diverse. . Selve videoprogrammet får man tilgang til i selve tjenesten, så mener man bare trenger et webcamera og mik av noe slag. Min opplevelse 

+ billigere en f.e.k skype. Er av og til tilbud og prisen kan variere noe per lærer, men ca 100 dollar per måned

+ høyt kvalifiserte lærere etter cv'n å bedømme. Utøvende musikere, noen arbeider på Berkley eller andre musikkutdanninger, de fleste virker å ha en utøvende musikkutdannelse. 

+ Var vertfall tidligere en "penger tilbake mulighet" (tror den må benyttes innen en uke eller noe)

+ Synes det interaktive klasserommet fungerte bra, var lett å ha oversikt over videoresponser, "lekser" og å spille inn mine videoer.

+ Får også full tilgang til alle kurs på truefire(veldig mye) som normalt koster et par hundrelapper i måneden 

+ Fleksibelt med tanke på at du kan sende videorespons når det passer for deg

- Hvor personlig opplevelsen er kan etter min erfaring variere en del. Altså hvor mye personlige videoresponser man får.

- Ulikt hvor ofte lærerne svarer på spørsmål og følger opp.  Noen gir videorespons maks en gang i uken, og andre gir deg noe nytt straks du er ferdig. 

- Kan trolig uansett ikke erstatte god skype eller "face to face" undervisning når det gjelder å få direkte feedback på spillingen sin. 

- Lærerens undervisningsmetode er til en viss grad satt i stein, da det baserer seg på videoer de har spilt inn på forhånd. Ergo de kommer nok ikke til å lage en ny utfyllende videoleksjon for hver skala du skal lære deg". Så les grundig beskrivelsen av klasserommet.

Edited by gitarleik
  • Like 2