Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson søker om konkursbeskyttelse


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Skulle ikke overraske om det er en fake sak, men det hadde jo vært litt kult, da. Joe Bonamassa eier jo snart hver eneste vintage Gibson likevel, så det neste steget er jo selvsagt å eie hele firmaet.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, CastorFiber skrev:

Den særeste overskriften så langt er vel denne fra Aftenposten..

image.png.bc500f9b1a70fcd30f692bbe076d89f3.png

Tja. Joa, det er er å dra det relativt langt, selvom jeg kan erindre å ha sett Elvis fotografert med en J-45, J-200, en eller annen single cut ES med florentine-cutaway, samt den übersjeldne SG doublenecken med baritone/bass vi på øverste halsen. 

Ellers tror jeg nesten jeg ser Hagström Viking blir trukket frem oftere som en "Elvis-gitar" enn de nevnte Gibson-modeller. Martin D-28 med den sikkert fullstendig ubrukelige skinn-greia rundt er vel også ganske "Elvis"? 

Selv liker jeg Blue Castello bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren skrev under på det meste i retten i går. I praksis har "Gibson" nå nye eiere.

Fikk med meg dette på økonominyhetene fra Bloomberg TV:

Dette er det som er stipulert i dokumenter levert til skifteretten:

Bondeierene/de som har lånt penger til Gibson tar over hele eller tilnærmet hele nye Gibson.

Henry og Berryman får en sluttpakke som består av 1 år ansettelse der de skal hjelpe til i prosessen (henholdsvis $2,1 mill og $3,35 mill i lønn), helseforsikring + opsjon på å kjøpe 2.25% av nye Gibson (før eide de totalt 36% + 49% av selskapet). Henry får også $1,5 mill i TEAC aksjer (tror han i utgangspunktet hadde $60-70 mill i TEAC).

(Langt fall, men livet på toppen er tross alt sweet til og med når det går til h*lvete)

Philips/Gibson Innovations får skylden for det meste. De tjente masse penger (mer enn Gibson M), men lånene og "valutagreierutgiftene" var enorme. Det som kan selges vil bli solgt.

Musikkdelen går med mindre overskudd/går helt fint, men sliter ikke med store lån. Skal alikavel restruktureres.

 

Dette er alt jeg fikk med meg. Brukte til og med pause og tilbakespoling på TV'n min for dette her ?

DISCLAIMER: Forundrer meg ikke om noe av det jeg har oversatt her er feil ?

Endret av blaamann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, blaamann skrev:

Dommeren skrev under på det meste i retten i går. I praksis har "Gibson" nå nye eiere.

Fikk med meg dette på økonominyhetene fra Bloomberg TV:

Dette er det som er stipulert i dokumenter levert til skifteretten:

Bondeierene/de som har lånt penger til Gibson tar over hele eller tilnærmet hele nye Gibson.

Henry og Berryman får en sluttpakke som består av 1 år ansettelse der de skal hjelpe til i prosessen (henholdsvis $2,1 mill og $3,35 mill i lønn), helseforsikring + opsjon på å kjøpe 2.25% av nye Gibson (før eide de totalt 36% + 49% av selskapet). Henry får også $1,5 mill i TEAC aksjer (tror han i utgangspunktet hadde $60-70 mill i TEAC).

(Langt fall, men livet på toppen er tross alt sweet til og med når det går til h*lvete)

Philips/Gibson Innovations får skylden for det meste. De tjente masse penger (mer enn Gibson M), men lånene og "valutagreierutgiftene" var enorme. Det som kan selges vil bli solgt.

Musikkdelen går med mindre overskudd, men sliter ikke med store lån. Skal alikavel restruktureres.

 

Dette er alt jeg fikk med meg. Brukte til og med pause og tilbakespoling på TV'n min for dette her 1f642.png

In before alle Gibson gitarer til og med mai 2018 selges som pre-konkurs gitarer til dobbel pris :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Philips er en av de største kreditorene (etter at "Gibson" kjøpte deler av virksomheten og rettigheter) og har levert et dokument der de mener at "Gibson" og denne gruppen av majoritetsobligasjonseiere (som i praksis er 2 store hedge fund) prøver å lure unna verdier. De lister blant annet: 

- Minst 35% av Epiphone som er uten heftelser

- Minst 35% av Baldwin som er uten heftelser

- Minst 35% av Gibson Music som selger instrument verden over

- TEAC aksjer

- Diverse andre verdier og eiendommer som en ikke etter lova kan hefte

De mener at dette vil dramatisk endre rangeringa av kreditorene og hvilke krav de har, og har levert inn en klage til dommeren i saka.

Sikkert ikke en enkel konkurs dette. En ting er sikkert; mange advokater tjener nok til mer enn salt i maten her også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne ut litt om kreditorene og hvem de var. Det viser seg at det er alt fra den lokale curryshappa, bompengeselskap, trevirkeforhandlere, produsenter av stemmeskruer, gitarstrenger osv til Björn Gelotte.  Du finner alt siden "Gibson" i praksis har vært konk leeeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.