Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondiser til besvær


Endt

Anbefalte innlegg

Prøver å finne utav vilke kondiser jeg skal bestille, og ser at det finnes et hav av typer og verdier.

Mitt hovedspørsmål: på den akuelle gitaren er tone og volum pottene på 10 når den er i bruk. Vil da kondisene i det hele tatt påvirke lyden? Er det kun når volum/tone rulles ned at det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

Gitaren er kina kopi av en esp eclipse og har 2 humbuckere med 1 volum til hver samt en master tone.

Gitaren skal i utgangspunktet kobles på samme vis som den er nå, men skal skifte ut elektronikken, da den ikke holder mål kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våger meg på si følgende: Ja, både kondensator og potensiometer er med i "ligningen" og vil påvirke lyden, også når pot'en er på 10. Drastisk og markant? Nei.

Om tone pot'en er på 10 hele tiden, hvorfor ikke bare bypasse den? Da får du, i teorien, et "renere" signal.

Om du likevel har bestemt deg for å installere kondensatorer er vel verdier fra 0,001-0,047 uF det mest vanlige.

Endret av tjallexmander
edit
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Skal få hjem noen typer og se hva som funker, og om det blir noe forskjell i lyd.

Har vurdert å bypasse, men er ikke så fan av dummy knotter. Og om jeg en dag skulle pensjonere gitaren fra øvingslokalet og anvendes i andre sammenhenger, så er det fint å ha mulighet til å justere tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testa den 220KΩ + 470pF modden for å redusere diskanttap når man ruller ned volume?
Har det noe for seg?

Edit: Testa meg litt frem med ledning og aligatorklips slik at jeg fikk prøvd flere komboer.
Landa på 150KΩ i serie med 470pF, altså Kinman style.
Testa på Squire tele jeg da.

Treblebleed.png

Endret av Æljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.