Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson G-force


SunMaster

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg jo at disse har vært diskutert opp og ned i mente. Jeg syns de var litt artige, og når jeg satt dem til max følsomhet klarte de å stemme gitaren ganske bra. Men over tid stusset jeg jo på at strengene hele tiden sank. Sånn en liten justering hver 20-30 minutter eller noe. Jeg har jo andre gitarer som ikke har dette problemet (am fender deluxe, esp eclipse++), men tenkte at det var disse problemene med å holde stemmingen som Gibson er så beryktet for som var saken. Selv om jeg har satt in en tusqxl.

Så røyk den ene robotuneren, og jeg bestemte meg for å kjøpe noen locking tuners som jeg kjenner fra før.

 

Og... helt utrolig, jeg har en SG som holder stemminga like godt som de andre gitarene mine.  Det tok meg ett år å lære å hate g-force ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor dette at Gibsons er så "beryktet" for å ikke holde stemmingen kommer fra. Det er vel noe med at hvis det blir sagt mange nok ganger, blir det sant. Setter man på strengene riktig, og nutta er riktig filt, så holder Gibsons stemminga like bra som andre gitarer. Jeg har ikke locking tuners på mine Gibsons, og har aldri hatt problemer med stemming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Audun said:

Jeg skjønner ikke hvor dette at Gibsons er så "beryktet" for å ikke holde stemmingen kommer fra. Det er vel noe med at hvis det blir sagt mange nok ganger, blir det sant. Setter man på strengene riktig, og nutta er riktig filt, så holder Gibsons stemminga like bra som andre gitarer. Jeg har ikke locking tuners på mine Gibsons, og har aldri hatt problemer med stemming.

Så vidt jeg har skjønt er ikke greia med locking tuners at de skal hjelpe på stemminga, men gjøre strengebytte lettere da man slipper flere runder rundt "posten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Affen skrev:

Så vidt jeg har skjønt er ikke greia med locking tuners at de skal hjelpe på stemminga, men gjøre strengebytte lettere da man slipper flere runder rundt "posten"

Jo, den kan jeg være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Affen said:

Så vidt jeg har skjønt er ikke greia med locking tuners at de skal hjelpe på stemminga, men gjøre strengebytte lettere da man slipper flere runder rundt "posten"

Noe som også bidrar til bedre stemmestabilitet, særlig på gitarer med vibsystem (uten locking nut) :) 

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke gryntinga mi om locking tuners eller ikke, jeg har gitarer både med og uten som holder stemminga godt. Men at dritten "glipper" regelmessig. Skikkelig mekanikk gjør ikke det.

Om Gibson og det å holde seg stemt så er det gode tekniske forklaringer på hvorfor det kan være et problem - i tillegg til Gibsons tidvise kvalitetskontrollproblemer. Den ene er vinkelen på hodet (17 grader på Gibson, men til sammenligning flatt på Fender og endel andre) og den andre er vinkelen strengen får etter å ha gått gjennom oversadelen (nøtta på anglifisert norsk). Her er det heller ingen vinkel på for eksempel Fender, Music Man og mange andre. De to vinkel-utfordringene gjør at hvordan oversadelen er utformet/tilskjært blir ekstra kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengevinkelen over nut er ikke flat på Fender heller, selv om hodet i seg selv ikke er vinklet. Hvis det ikke hadde vært vinkel over nut, ville ikke gitarene funket. Det er heller ikke bare Gibson-gitarer som får problemer med stemming hvis nut ikke er bra nok filt.

Vinkelen på headstock på en Gibson, er en stor del av det som gjør at en Gibson spiller og låter som den gjør. I den grad man kan kalle det "en teknisk feil", så er det at konstruksjonen gjør at man lettere får halsbrudd ved headstock enn på gitarer med rett headstock, hvis man hiver gitaren i gulvet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.