Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedalbrett oppsett


per h

Anbefalte innlegg

hello:) bytter om på oppsett på pedalbrettet, nå tenkte jeg å høre litt hva dere syntes: hvis jeg starter fra gitaren/tråløst da:  kompressor - chorus - volum - boost - dist - tuner dette inn i front på amp, også delay og ekko i effekt sløyfe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva du ønsker å oppnå med volum f.eks.... Volum før vreng så påvirker du hvor mye vreng du får før volumet går ned. I sløyfa når du tenker bruke det så blir det en ren volum funksjon. Boost før distortion gir mer vreng... bost etter distortion gir en volumboost (om ikke ampen allerede vrenger og komprimmerer).

Usikker på om du mener reverb når du sier ekko, eller om du nevner det som smør på flesk. Jeg tar utgangspunkt at du mener reverb.

Skal du ha vreng fra pedaler eller kommer det mye amp-vreng også? Dersom du belager deg på vreng på pedaler inn i en relativt clean amp, så ville jeg ikke kjørt noe som helst i sløyfra. Da er du mer klar for uansett amp. om du ikke får bruke din egen på ett arrangement. 

Jeg ville hatt tuner - kompressor - distortion - chorus - boost - (volum - Delay - Reverb)
Det i parantes evt. i sløyfa.

Men dette er hvordan jeg ville angrepet det basert på hvordan JEG bruker pedaler.
Tenk på hva du ønsker å oppnå med hver enkelt pedal. Kjør enkelt oppsett og test to og to pedaler for å se om de trives i den ene eller andre rekkefølgen... evt. kjøp deg en Boss ES-8 så trikser og mikser du rekkefølge gjennom en programerbar switcher :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker boost (TC electronic Sparkle) som en solo boost. Har to forskjellige dist pedaler, 1 Brad Paisley drive, og en TS9, begge med at sparkle boost som solo boost til disse. Den rekka du setter opp her, tenker du da i front amp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, teste ut litt og se hva jeg ender opp med. 

Men ofte for jeg litt for mye topp ut ifra amp, selv det ikke er mye treble som kjøres ut av amp, så jeg må skru nesten helt ned på pedalene, kan kanskje ha noe med rekkefølge og påvirkning i «rekka»  i forhold til live så plasserer jeg mikken slik at den ikke treffer senter, men lyden hvis jeg lytter rett i front er ganske spiss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølge på pedaler er egentlig noe du bare må prøve deg frem med. Synes egentlig oppsettet ditt ser greit ut, men ville kanskje kjørt alle pedalene før ampen. Jeg har enda ikke vært ute for en fx.loop som låter veldig bra. Har hørt at Friedman sin er konge, så håper å teste det en gang. Uansett... Min erfaring er at både delay og reverb låter best før ampen, også om det er litt hår i grunnlyden din. Volumpedal bruker jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stromstans skrev:

Det høres litt snodig ut. Hva slags amp?

(forøvrig aldri dumt med en god EQ-pedal)

Bruker en Ibanez TSA 30 rør amp, tøff liten sak, men kan være lurt at jeg tester ut pedalene hver enkelt eller to og to sammen for å lytte meg fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stromstans skrev:

Det høres litt snodig ut. Hva slags amp?

(forøvrig aldri dumt med en god EQ-pedal)

 

19 timer siden, Griffin skrev:

Kommer litt an på hva du ønsker å oppnå med volum f.eks.... Volum før vreng så påvirker du hvor mye vreng du får før volumet går ned. I sløyfa når du tenker bruke det så blir det en ren volum funksjon. Boost før distortion gir mer vreng... bost etter distortion gir en volumboost (om ikke ampen allerede vrenger og komprimmerer).

Usikker på om du mener reverb når du sier ekko, eller om du nevner det som smør på flesk. Jeg tar utgangspunkt at du mener reverb.

Skal du ha vreng fra pedaler eller kommer det mye amp-vreng også? Dersom du belager deg på vreng på pedaler inn i en relativt clean amp, så ville jeg ikke kjørt noe som helst i sløyfra. Da er du mer klar for uansett amp. om du ikke får bruke din egen på ett arrangement. 

Jeg ville hatt tuner - kompressor - distortion - chorus - boost - (volum - Delay - Reverb)
Det i parantes evt. i sløyfa.

Men dette er hvordan jeg ville angrepet det basert på hvordan JEG bruker pedaler.
Tenk på hva du ønsker å oppnå med hver enkelt pedal. Kjør enkelt oppsett og test to og to pedaler for å se om de trives i den ene eller andre rekkefølgen... evt. kjøp deg en Boss ES-8 så trikser og mikser du rekkefølge gjennom en programerbar switcher :) 

Hei, fulgte oppsettet ditt her, testet ut pedal for pedal. Funker fint. Tok 2 dist pedaler etter hverandre etter tuner- komp  og før -chorus  - boost og til amp.  Koplet volum delay og reverb i sløyfa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.