Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytter du pickups eller beholder du stock pickups gitaren kommer med?


wiggum

Bytter du pickups eller beholder du de som sitter i gitaren?  

53 stemmer

  1. 1. Bytter du pickups eller beholder du de som sitter i gitaren?

    • Ja, bytter stort sett alltid
      7
    • 50/50, beholder noen, bytter andre
      20
    • Bytter sjelden
      20
    • Bytter aldri
      6
  2. 2. Hva er din favoritt pickup-produsent?

    • DiMarzio
      2
    • Seymour Duncan
      19
    • EMG
      1
    • Bareknuckle
      4
    • Lollar
      4
    • GFS
      2
    • Tonerider
      0
    • Annet
      21


Anbefalte innlegg

1: Så sant mikker ligger i vintage-type landskap pleier det å funke. Bytter derfor om det blir for hot/keramisk/aktivt. 

2: De fleste produsenter har noe som funker for meg, tilogmed DiMarzio ?, så sant det er i nevnte vintagelandskapet. Et par kjappe buckerfavoritter: Lollar Imperial low wound, DiMarzio 36th, Duncan 59, etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Handler stort sett gitarer i lavere prisklasser, så det blir ofte et pickupbytte da pickups/elektronikk stort sett er et større problem enn spillbarhet. Kjøpte en brukt ESP Eclipse som kom med SD's, sikkert Jazz/'59, og den låter krem så den har fått være i fred. Hadde også en Classic Vibe Tele som ikke ble byttet på. Ellers har vel pickups blitt byttet på det meste av gitarer, enten én eller fler. Gitarer med humbucker eller P90 bruker jeg bare bridge, så da bytter jeg bare den, mens på singlecoil-gitarer bytter jeg gjerne hele settet.

2: I likhet med posten over så har "alle" produsentene ting som funker. Har hatt fine greier fra GHS, og hatt en Bare Knuckle jeg har vært veldig happy med, men må innrømme at SD er min umiddelbare go-to om jeg skal ha noe dyrere enn GFS og tilsvarende. SD er også såpass anerkjent at det gir en viss gjensalgsverdi om jeg oppgraderer gitarer med det, uten at det koster meg boutique-priser å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, germaniumkid said:

1: Så sant mikker ligger i vintage-type landskap pleier det å funke. Bytter derfor om det blir for hot/keramisk/aktivt. 

Amen. 

Har blitt veldig glad i coil split, så jeg vurderer også bytte hvis pickupene ikke er kablet for det. 

2: Bare Knuckle, SD, Gibson. Har ikke blitt venn med noen av DiMarzioene jeg har hatt, men det tipper jeg har mer med type pickup enn produsent å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har stort sett alltid hatt gitarer med relativt gode stock pickups. Har byttet på én gitar, og det var en SG jeg hadde som jeg syntes var litt slapp og hadde dårlig sustain. Bytta til en IronGear Hot Slag. Ellers har gitarene jeg har hatt stort sett hatt enten EMG, SD eller DiMarzio-mikker.

2. Seymor Duncan er nok favorittprodusenten. SD JB-en som står i Charvelen med coil split er favoritten blant de jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bytter vel oftere enn jeg bør, men det er liksom noe av moroa med gitaren. Liker å bytte magneter også...

2. Throbak, OX4 og Tyson Tone er vel de jeg har vært aller mest fornøyde med til nå, men jeg klager ikke særlig over Gibsons heller.

Skal dog gjerne innrømme at jeg egentlig har for liten erfaring til å uttale meg bastant.

Endret av Gahr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Byttet pickup i 80% av tilfellene. Liker å lodde litt, samt eksperimentere med forskjellige pickups. I tillegg er det greit å montere coil split. 

2. Har god erfaring med Seymour Duncan på gitarer som er verdt det, samt GFS på rimeligere gitarer. Eneste gitaren jeg ikke orker å bytte pickups på er EVH Wolfgang, der de originale pickupsene låter helt kanon. Billigeste gitaren jeg har, men absolutt ikke den dårligeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter der jeg føler det trengs. Elektronikk, derimot, bytter jeg nesten uansett. Hvis jeg føler det ikke er helt der jeg vil ha det etter å ha byttet elektronikken, bytter jeg pickups. Har brukt originale Gibson, originale Fender, Lollar, GFS, Eastgrove og Tonerider. Som Germaniumkid, liker jeg pickups med vintage karakteristikk og ikke for høy output. Keramiske og aktive pickups er no-go her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger veldig av hva det er. Har ingen preferanser på output forøvrig. Det kommer mest an på pickup’en. Noen med høy output låter kule, andre ikke. Samme gjelder lavere output også. Har alt mulig i de forskjellige gitarene mine, men bytter jeg ut, ender jeg gjerne med noe fra Seymour Duncan :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trengs det et lite opplæringskurs tror jeg:

1. Pickups som sitter i en gitar er aldri bra! I hvert fall ikke hvis det er en Gibson, eller en Fender. De kan ikke lage pickups.

2. Samme gjelder egentlig all elektronikk i en gitar, og i hvert fall i alt av Fender og Gibson. Selv om det er samme produsent, vil det låte mye bedre enn det som sitter i.

3. De beste pickuppene blir som regel laget hjemme på kjøkkenbenken av en som ikke har gjort det før. Han har ofte fått tak i noe magisk tråd eller noe.

4. Desto dyrere og mer ukjente pickuppene er, jo bedre låter de. Hvis du tilhører en liten eksklusiv gruppe som er alene om kjenne til de rette pickuppene, så er det de beste.

5. Uansett hvor bra pickups låter, så kan du bytte til noen som låter enda bedre. Slutt for all del ikke med å bytte.

  • Liker 5
  • Takker 2
  • Hehe 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GunnarpåMo skrev:

Her trengs det et lite opplæringskurs tror jeg:

1. Pickups som sitter i en gitar er aldri bra! I hvert fall ikke hvis det er en Gibson, eller en Fender. De kan ikke lage pickups.

2. Samme gjelder egentlig all elektronikk i en gitar, og i hvert fall i alt av Fender og Gibson. Selv om det er samme produsent, vil det låte mye bedre enn det som sitter i.

3. De beste pickuppene blir som regel laget hjemme på kjøkkenbenken av en som ikke har gjort det før. Han har ofte fått tak i noe magisk tråd eller noe.

4. Desto dyrere og mer ukjente pickuppene er, jo bedre låter de. Hvis du tilhører en liten eksklusiv gruppe som er alene om kjenne til de rette pickuppene, så er det de beste.

5. Uansett hvor bra pickups låter, så kan du bytte til noen som låter enda bedre. Slutt for all del ikke med å bytte.

Grunnreglene klarlagt her uten tvil ( ala Gearcafe...... ) .

En må helst skryte uhemmet ( kuler og krutt benevnelsen brukes mye) av alt en bytter , så legges det ut på Finn en ukes tid senere .

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sugardaddy65 skrev:

Grunnreglene klarlagt her uten tvil ( ala Gearcafe...... ) .

En må helst skryte uhemmet ( kuler og krutt benevnelsen brukes mye) av alt en bytter , så legges det ut på Finn en ukes tid senere .

Kuler og krutt og ikke minst tungt hjerte!!?

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.