Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kobling av høyttalerkabinett


Anbefalte innlegg

Det brukes veldig mye forskjellig når det gjelder intern kabling. Veldig lang historie kort, kjøp deg en rull eller to med 2,5mm kabel på Biltema, beregnet på ekstralys på bil. Det er mer enn nok i alle sammenhenger. Videre, ja, du kan bruke vanlig gitarjack. Det går helt fint.

Altså, du trenger ikke handle på biltema, alle andre butikker som selger flertråders kobberkabel på 2,5mm fungerer også. 2,5 kvadrat kabel er mer enn tykt nok, og det er jo ikke så mange meter man bruker inne i et kabinett, så da er det et greit valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :)

 

Oppfølgingsspørsmål:

Er det mulig å koble et 2x12-kabinett sånn at man får tre jackinputs, en med hver av høyttalerne + en med begge? Evt om man kan bruke en type 3-veisbryter?

 

Evt om kan kan koble sånn at man bruker enten en eller begge høyttalerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å for å få klarhet i det her:

 

Input 1 går til høyttaler A

Input 2 går til høyttaler B

Input 3 går til høyttaler A og B.

 

Det går?

Og, er det da mulig å bruke input 1 og 2 samtidig for å feks kjøre stereo-oppsett med to amper?

Lurer også da på hvordan jeg regner ut impedansen og watt i de forskjellige inputene. Det er vel litt avhengig av om elementene er koblet i serie eller parallell.

 

Siste spørsmål (forhåpentligvis): hvordan i alle dager skal dette kobles sammen? Hvor går de forskjellige ledningene?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går. Du kan bruke 1 og 2 samtidig for et stereo- oppsett. Watt og impedans vil jo avhenge av elementene, så det er det vanskelig å svare på det. Kjører du stereo, vil jo hvert element bestemme dette, kobler du de to sammen, vil det bli forskjellig resultat alt etter om du kobler i serie eller parallell. Det er mulig du må inn med en bryter, alt etter hvordan det er koblet, men det er mulig å bruke hunplugger med brytere. Har ikke alle disse mulige skjemaene helt klart for meg i hodet. en annen mulighet er jo å lage en liten "spesialkabel" og lage bare to innganger. Når du skal bruke kabinettet i mono, kobler du denne spesialkabelen mellom kabinettet og inngang 1 og 2, og så vil du kunne bruke begge elementene sammen i mono. Tror faktisk jeg ville ha valgt den løsningen. Null fare for feilkobling, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste der høres egentlig ut som den beste løsningen. Det blir vel det enkleste å lodde også. Det må lages en type Y-kabel/overgang for å splitte signalet fra forsterker til inngang 1 og 2 på høyttalerkabinettet da?

 

Tror begge elementene jeg har liggende er på 8 Ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) ser ut som det der er akkurat det jeg trenger!

 

http://www.amprepairparts.com/cjp.htm

Når det ser ut som ledingen "deler seg" på skjemaet der, se øverste ledning, merket L +, betyr det at ledningen først går fra + på høyttaleren til + på 8 ohms-jack og så videre til + på 16 ohms-jack?

Endret av StianJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, StianJ skrev:

Takk :) ser ut som det der er akkurat det jeg trenger!

 

http://www.amprepairparts.com/cjp.htm

Når det ser ut som ledingen "deler seg" på skjemaet der, se øverste ledning, merket L +, betyr det at ledningen først går fra + på høyttaleren til + på 8 ohms-jack og så videre til + på 16 ohms-jack?

Jepp, det skal stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 9.4.2018 den 21.58, CastorFiber skrev:

Det brukes veldig mye forskjellig når det gjelder intern kabling. Veldig lang historie kort, kjøp deg en rull eller to med 2,5mm kabel på Biltema, beregnet på ekstralys på bil. Det er mer enn nok i alle sammenhenger. Videre, ja, du kan bruke vanlig gitarjack. Det går helt fint.

Altså, du trenger ikke handle på biltema, alle andre butikker som selger flertråders kobberkabel på 2,5mm fungerer også. 2,5 kvadrat kabel er mer enn tykt nok, og det er jo ikke så mange meter man bruker inne i et kabinett, så da er det et greit valg.

Bare fordi jeg er nysgjerrig: da jeg var på Biltema hadde de masse høyttalerkabler til anlegg i bil. Hva er ulempen med disse kontra den jeg kjøpte som egentlig er til lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.