Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Schecter Blackjack c7 - nye passive pickups


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

Here we go....

Har en Schecter Blackjack 7-strenger av eldre modell. For et par år siden innså jeg at Seymour Duncan JB/59 komboen som sto montert i originalt ikke er noe for meg (er vel en kjensgjerning at JB passer i noen gitarer mens er uheldig i andre). Jeg kjøpte inn et par EMG 707 og satte igang med utfresing....noe som ikke ble bra. Trøstet meg med at jeg kunne montere pickupringer, men oppdaget at det ikke er å få kjøpt originalt. Fikk en kompis til å lage pickup-ringer og startet opp med ny iver, for så å oppdage at patentet mitt for å lage heve/senke funksjon ikke fungerte i praksis. Innser at jeg faktisk må frese enda mer i gitaren for å få til noe fornuftig her.

Kort fortalt.....jeg er drittlei av alle problemene med å få inn EMG og jeg har ikke tid til å jobbe med det heller. Jeg har besluttet å reversere prosjektet før det er for sent, så nå setter jeg inn passive pickups.

Har noen et par passive pickups å anbefale? 

Har de gamle pickupene liggende, men ser ikke noe poeng i å montere disse på nytt da jeg ikke liker de. Synes JB har  for lite trøkk i bunn, er udefinert og er for "nasal" i lyden. Kutter dårlig gjennom mixen også.

Har selv sjekket litt på youtube. Var et par gode videoer der de demonstrerte Seymour Duncan pups. Falt veldig for Custom 7 og Custom 5 7. Har sett litt på SD black winter og Nazgul også, men er mer usikre på disse.

Alle tips og råd på passive pickups mottas med takk :)

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en SH5 Custom i Blackjack ATX (6-strengs). Er veldig fornøyd med selve pickupen - den er helt fantastisk. Byttet fra SD Blackouts til EMG, og til slutt til passive. Jeg syns at EMG85 ble for mye bunn/bass, mens EMG81 låt helt knall på denne. Blackouts hadde latterlig høy output. 

SH5 Custom har hvertfall en veldig kraftig PAF-lignende lyd - men ikke så høy output, så jeg ville vurdert om det faktisk er en god kombinasjon å kjøre kraftig pickup med 7strenger i mahoganykropp. Jeg tror kanskje at en pickup med litt høyere output og tight bunn, men mindre bass - hadde vært perfekt for ATX7. Til sammenligning så har SH5 mindre output enn SH6 distortion, men låter mye kraftigere i tonen og er mer balansert/allsidig. Har begge deler, i forskjellige gitarer til forskjellig bruk. Syns uansett at SH5 er en fantastisk pickup, det blir absolutt ikke feil om du går for den, det har veldig mye med smak og behag. Men mulig at en rendyrket metal-pickup med litt hissigere tone og litt høyere output er veien å gå for en 7 strenger ala ATX pga mahogany-kroppen. 

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar @Troll og @whiplash:)

Skal sjekke ut M7 litt mer, høres svært lovende ut....stiv pris, men kvalitet koster!

SH-5 og SH-14 virker rimelig forlokkende i og med at de er ganske "scooped" på mellomtonen og har tight bunn.....og som en ol' school metal fyr så er jo det aldri feil :P

Skal få låne en 6-strenger Jackson med Jeff loomis Blackouts passiv av en kompis. Han anbefaler den varmt. Skal bli interessant å teste.

Magafølelsen min sier uansett at SH-5 er en sikker sak ut fra det jeg har hørt på tuben og det du skriver her Troll :)

Endret av ErikKlæptn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SH5 er definitivt en bedre pickup enn Blackouts. Hadde aktive versjonen va Blackouts, de hadde sinnsyk mengde output og druknet på leads og i band. Litt vepsebol-syndrom. Mens SH5 er stikk motsatt. Den er voicet slik at det virker litt scoped pga lyden, men kutter likevel godt gjennom. Spiller du metal med medium mengde gain og ikke chugga djent, så er den helt perfekt! Jeg har coil-split på min, låter fint. 

Litt misunnelig på ATX C7. Virker som ATX nesten har doblet seg i pris på bruktmarkedet de siste årene. Gav nesten ingenting for min ATX. Kvalitetsmessig er det en gitar av ypperlig klasse. Hadde en Hellraiser C7 tidligere, den kunne ikke måle eg med ATX'en :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Troll skrev:

SH5 er definitivt en bedre pickup enn Blackouts. Hadde aktive versjonen va Blackouts, de hadde sinnsyk mengde output og druknet på leads og i band. Litt vepsebol-syndrom. Mens SH5 er stikk motsatt. Den er voicet slik at det virker litt scoped pga lyden, men kutter likevel godt gjennom. Spiller du metal med medium mengde gain og ikke chugga djent, så er den helt perfekt! Jeg har coil-split på min, låter fint.
:)

Er vel litt mer i Lamb of God/Machine Head/Slipknot landskapet på denne gitaren (Stemmer forresten i ADAD), så er nok mer i groove metal segmentet og ikke djent. Har sabla lyst å teste ut SH-5 nå kjenner jeg :)  Spørsmålet er hvor enkelt det vil bli å få tak i SH-5 for 7 strenger da....

Tror Blackjacken min er fra 2004-2005 en gang. God gitar, verdt å bruke en slant på oppgradering synes jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger et par på ebay til 5-700kr stykk, pluss litt frakt og moms. Bestilte nettopp en helt ny SH6 fra ebay hos Phantom48, kom kjapt og greit til hyggelig pris. Mulig enkeltforhandlere i Norge kan skaffe denne til ca en tusing.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xseymour+duncan+5+7.TRS0&_nkw=seymour+duncan+5+7&_sacat=0

 

Hvis du skal gå for Nazgul, så har han han et sett tilgjengelig, selv om det høres ut som du er ute etter en SH5 ut fra preferansene dine. 

https://www.ebay.com/itm/Seymour-Duncan-Nazgul-Bridge-Sentient-Neck-7-String-Humbucker-Pickup-Set-NEW/122720795008?epid=691157742&hash=item1c92bab980:g:r5UAAOSwEkhZxaPY

 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Troll skrev:

Ligger et par på ebay til 5-700kr stykk, pluss litt frakt og moms. Bestilte nettopp en helt ny SH6 fra ebay hos Phantom48, kom kjapt og greit til hyggelig pris. Mulig enkeltforhandlere i Norge kan skaffe denne til ca en tusing.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xseymour+duncan+5+7.TRS0&_nkw=seymour+duncan+5+7&_sacat=0

 

Skal sjekke om de lokale heltene på Sørlie musikk klarer skaffe disse til en fornuftig pris, hvis ikke så blir det vel å kjøpe på verdensveven :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.