Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD Tsjekkisk Furch


Troll

Anbefalte innlegg

Ble et lite spontankjøp igår.

Merker at jeg har hatt et drag mot akustisk gitar etter at jeg solgte min Martin D16, så ble det en Furch D20 CM på lavbudsjett istedenfor til en veldig behagelig pris.

Tok en reell sjanse da jeg kjøpte den - kjøper kjøpte den ny for ca 15 år siden, men har ikke brukt den - så gitaren har stått i kassen. Halsen var svært buet, action var på ca 1cm. Helt umulig å spille på. Tok den med hjem likevel, oljet halsen og filet ned saddelen en god del. Halsen var helt slakk, så det måtte en god trussrodjustering til. Hadde ingen strenger liggende, men det hadde de heldigvis på Clas Ohlson! 

Ble svææært overrasket over hvor bra den låt etter at den hadde fått litt pleie. Meget crispy lyd med god klang, merker spesielt godt på de tykkeste strengene at der er en god balanse mellom bass og diskant. Tydelig at Furch har gått for en veldig "naturlig rå look" med mye treverk og lite pynt. 

Reagerte litt på at en såpass bra gitar kom med så dårlige instillinger fra fabrikk, saddelen var helt uvirkelig svær. Jeg må også file litt ned på nøtten, da strengene er litt høyt oppe på de første båndene. 

Har hatt Taylor 110 og Martin D16 før. Taylor har en svær lyd, Martin er veldig dempet i lyden - Furch er et sted midt i mellom men med litt ekstra crispy tone. Den har mye diskant, bass og crisp - uten å låte for høyt - litt dempet stemning. Egentlig vanskelig å sammenligne. Prismessig ligger de på samme linje som Taylor 110 (kanskje litt mer) men halvparten av prisen av en Martin D16. Kvalitetsmessig er den ikke langt unna Martin - så her får du MYE gitar for pengene, selv om Martin har sin egen sjarm :) 

Jeg foretrekker Martin da jeg syns det var litt stas å eie en, samt den jeg hadde var perfekt satt opp av Falck, men den hadde kostet meg ca 6-7.000kr mer brukt da de ligger svært overpriset på bruktmarkedet og jeg hadde nok ikke fått en så veldig mye bedre gitar. Furch D20 CM ligger på ca 8.000kr ny. Noen forhandlere har kampanje på de. 

Verdt å sjekke ut hvis man er på utkikk etter en kvalitetsgitar som gir veldig mye for pengene.

20180327_100910.thumb.jpg.22528e9cf199365d92bec1a64d0831ec.jpg20180327_100900.thumb.jpg.5a26b1654d3760126e1fb3a2e8f3bfb2.jpg

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.