Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye watt kreves på bandøving


Anbefalte innlegg

En kompis av meg kom med et godt spørsmål som er litt vanskelig å svare på. Hvor mye watt trenger han i en forsterker for å spille høyt nok på øving. Musikken er black/death metal, så volumet blir gjerne ikke lavt. Han spør blant annet om en Blackstar HT-20 vil klare seg. Selv brukte jeg tidligere en Orange TH30, og den gikk stort sett med volum på rundt 5 på bandøvinger. Min Boss Katana 100 klarte seg med master på godt under halv. 

Tar gjerne imot innspill her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på forsterker og sjanger. For min del liker jeg rundt 50w, da har jeg plenty med headroom. Har også en Tiny Terror på 15w som ikke har noe problem å henge med på en øving, men da er det ikke mye dynamikk å hente.

For klassisk rock/metal trenger du ikke så mange watt, fint med litt vreng fra slutt-trinnet.  Moderne "tight" metal er stort sett preamp-vreng, da er det greit å ha litt mer watt å gå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt med VOX AC15 og Blackheart Little Giant, begge 15W, og begge har klart seg på høylytte punkrock-øvinger, men da på bortimot full spiker. Det låt jo kanon til den bruken, men jeg ville nok i et metallband gjerne hatt litt mer headroom og preamp-vreng for å tighte opp.

Om han allerede eier en HT-20 så er det jo bare å prøve, men jeg ville nok ikke satset på mindre enn 30W om jeg allikevel skulle kjøpe noe, med mindre det sitter i en veldig effektiv høyttaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Duckling skrev:

Har spilt med VOX AC15 og Blackheart Little Giant, begge 15W, og begge har klart seg på høylytte punkrock-øvinger, men da på bortimot full spiker. Det låt jo kanon til den bruken, men jeg ville nok i et metallband gjerne hatt litt mer headroom og preamp-vreng for å tighte opp.

Med mindre det er Blackheart Handsome Devil du snakker om, så er Little Giant'en på bare 5 watt. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en Vox AC15 på rockeband-gig et par ganger, da var volumet ca. halvveis. På øving med metallbandet kjører jeg vel 5150en (med to utgangsrør fjerna, = 60W) på ca. 3. Da gjennom et Marshall 1936, som ikke akkurat kutter gjennom sånn sjukt mye i forhold til mitt Orange 212 med V30 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommisen setter vel standarden, oftest. Hardtslående trommis gjør at man må opp ganske mye i volum ift. normaltøft volum. Mulig 20 rørwatt duger, men jeg tenker 50W for å ha litt å gå på.

Og som bassist tenker jeg minst 300W, og minst 5 ganger effekten til gitaristen (hvis ampen hans presses litt).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau?

watt som vokunindikator er vanskelig. Det er ofte mer volum i den første watten enn alle de påfølgende tilsammen.

også;

hvor høyt spiller bandet og da særlig trommissen din?

liker du endel headroom og dynamikk?

hvor effektive er og hvor mange høytalere er kobla på ampen?

det gjelder å finne riktig kombo. Pun intended? 

jeg stortrivdes med å stille volumet med denne når jeg spilte i band. Både dempeledd og effektforsterker https://www.badcatamps.com/bad-cat-amplifier-parts-and-accessories/unleash-v2-attenuator-re-amplifier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 40W Marshall kombo (DSL40C). Den holder såvidt headroom-messig. Ville aldri hatt noe mindre. Spilte inntil nylig med en som brukte en 15W Fender Blues jr. Den holdt aldeles ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.