Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier eller Fender

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å utvide gitarsamlingen min med noe annet enn Gibson/Epi, og kunne tenkt meg å prøvd en Fender/Squier av et eller annet slag.. 

men denne jungelen er jo jeg nokså ubevandret i, og det er jo et stort prisspenn fra den billigste squieren til en fancy amerikansk Fender..

hva anbefales av dere med kjennskap til disse gitarene? Hvilke Squiere er det verdt å vurdere, eller er en MIM Fender bedre uansett? Har hørt at eldre Squier fra Japan kan være et godt kjøp, men som sagt, dette har jeg ingen forutsetning for å vite noe om. 

Hvis en tenker prisklasse 3000-6000, hva vil dere anbefale?

og hva bør jeg absolutt styre unna?

På forhånd takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er på ingen som helst måte noe ekspert i fender verden, men har selv en Mexico Fender telecaster, og er utrolig fornøyd med den! Så er jo et prishopp ned til Mexico fra Amerikansk. Om du ser etter brukt og det er noe der til 3000-6000 er det nok som oftest Mexico om det står Fender på headstocken.
Squier har jeg personlig lite erfaring med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke mer gitar for pengene enn med Squier Classic Vibe. Kjøper du brukt så har du råd til både Strat og Tele ;)

Det er vel mulig å finne en amerikansk til 6k, og det er vel per def. det beste, evt Mexico av typen Baja, Classic Player e.l. Jeg personlig ville ikke betalt prishoppet fra Classic Vibe til MIM Standard. MIM Std er godt som gull altså, så finner du en i nærheten så kan muligheten til å prøve før kjøp være verdt prisforskjellen, men jeg vet ikke om jeg synes de er noe bedre enn Classic Vibe!

Gammel Japan-Squier går for å være gode saker, men det har vel blitt såpass dyrt i det siste at det ikke er like mye gitar for pengene som det var tidligere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Duckling said:

Du får ikke mer gitar for pengene enn med Squier Classic Vibe. Kjøper du brukt så har du råd til både Strat og Tele ;)

Det er vel mulig å finne en amerikansk til 6k, og det er vel per def. det beste, evt Mexico av typen Baja, Classic Player e.l. Jeg personlig ville ikke betalt prishoppet fra Classic Vibe til MIM Standard. MIM Std er godt som gull altså, så finner du en i nærheten så kan muligheten til å prøve før kjøp være verdt prisforskjellen, men jeg vet ikke om jeg synes de er noe bedre enn Classic Vibe!

Gammel Japan-Squier går for å være gode saker, men det har vel blitt såpass dyrt i det siste at det ikke er like mye gitar for pengene som det var tidligere.

I prinsippet enig. Jeg kjøpte akkurat en Telecaster på noenlunde knapt budsjett, der det sto mellom nettopp Fender MiM Standard eller Squier Classic Vibe.

Etter litt testing endte jeg likevel opp med en Mexico-Tele, men det er ikke helt enkelt å sette fingeren på akkurat hvorfor. En stor del av det er nok at jeg innbiller meg at et Fender-merke på headstock betyr høyere kvalitet enn et Squier-merke, uten at jeg har noen for for vitenskapelig backing for den påstanden.

Det eneste store negative jeg fant med Squier-Telecasterene er at halsen på dem ser ut til å være fullstendig badet i lakk (både bak halsen og på gripebrettet). Fender-halsen var vesentlig mye mer smooth, med en mye mindre glossy finish som var merkbart mer behagelig å spille på. En omgang stålull og/eller sandpapir på Squier-halsen hadde nok hjulpet mye, men jeg likte ikke tanken på å måtte jobbe for å få en splitter ny gitar i spillbar stand.

Uansett, poenget mitt er at det er best å teste før du kjøper om du kan. Ikke bare finner du bedre ut hva forskjellene mellom merker og modeller er, men du kan også finne variasjoner mellom gitarer av samme modell. Den første Mexico-Telen jeg prøvde låt bra, men var blytung, så den hoppet jeg over. Butikken fikk inn en lik modell med samme finish kort tid etter, og den var vesentlig snillere mot ryggen :) 

Hva slags Fender/Squier er du ute etter? Det er ganske store forskjeller i både lyd og feeling mellom de forskjellige modellene, selv blant de fem store (Strat, Tele, Jazzmaster, Jaguar og Mustang), og det er også ganske stor forskjell i pris.

Endret av Naigewron
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste måten å finne ut hviken du skal velge er å ta deg en tur i butikken og prøve dem... Jeg testet Squier Classic Vibe og Mexico og USA standard modellene.

Valget mitt var egenlig enkelt etter testing, det ble en Standard Mim, jeg likte den varme tonen fra de picupene. Det beste med Mim var at pickupene låter fetere med overdrive, og passer bedre til metal og hardrock.  Squier Classic Vibe og USA modellene ble litt mer pinglite for mitt bruk.

Grei video og starte med:

Endret av Sove
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fender Stratocaster USA Highway 1 er greie ( de varierer noe) og dukker opp til 4500-5500 relativt ofte .

Gamle Fender Stratocaster Mexico 1989-til ca. 1995 er bra ( hvis bånd ikke er slitt) , og kan fås til 3000-3500 .

Gamle Japan Fender Stratocastere er bra , men har ofte slitte bånd . Realistisk pris  3500-5000 .

Charvel USA/Japan "strat" syns jeg er bedre enn de fleste Fender Mex /USA ( ikke custom shop) , men er ikke ofte å finne her lenger .

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Fender1
      Hei! Lurer på hvor mye denne kan være verd. Søkte på serienummeret og er produsert i Mexico 98-99. Svært lite brukt og stått til pynt nesten hele sitt liv og heller ikke vært vedlikeholdt. Vært noen klistremerker på den som jeg nå har tatt av men d vises såvidt at de har vært der (på kroppen og et langt oppover halsen). Vises best på det hvite partiet at d har vært klistremerke der som har farget av. Burde jeg prøve å shine den opp skikkelig eller bare selge som den er? Kun noen få skjønnhetsmerker i lakken ellers. Vil selge med fender bagen. Heter den noe mer enn Fender Stratocaster? Hva står NM for i serienr? Tusen takk for evnt svar

• Av Audun
      Helt ubetydelig, og med idéell, tenker jeg på antall, ikke type gitarer. 

• Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Cream T '61 Custom '61 pickups, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender American Standard Stratocaster HSS Shawbucker 2015 mod. (Gotoh 510T-FE1 tremolo)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      1969 Fender Super Reverb. (Blackface krets.)

Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• Av tjukknyggis
      Heisann! Eg har ein Fender Roland Stratocaster VG G-5 i fargen svart/kvit. Eg tenkte å selge denne gitaren. Eg kjøpte den ny for ca 8 år sidan og betalte rundt 17-18.000kr. Gitaren har kun blitt brukt eit par gongar og er derfor heilt strøken og uten riper og bruksmerker. Det eg da lurer på er kor mykje er gitaren verdt i dag, kva pris bør eg legge den ut for? På forhand takk!

• Av andreas.espolin
      Made in USA: American Special med Fender N3 pickups, locking tuners og EQ-boost. Flott gitar som funker til alt fra country twang til rock’n’roll. Kommer med solid hardcase. Kjøpt i 2015. Strenger er av pga rens og rengjøring. Kan byttes evt byttes i andre gitarer i samme prisklasse! Ser primært etter Gibson Les Paul!
      Annonse på Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174693152
      Selges for 8000kr

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.