Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge øver man, og på hva, når man er ny?


Anbefalte innlegg

Hei,

for de som ikke har lest mine to tidligere postinger; jeg har vært unna gitaren i 10-12 år og føler meg så godt som helt fersk :)

Lurer på hvordan det er smart å øve, og hvor lenge for hver sesjon/hvor hyppig. Fikk ånden over meg (har lenge hatt lyst) og gikk og kjøpte meg en billig-gitar på lørdag, og har vel spilt 5-7 timer siden da, stort sett bare skalaer, fingertreningsøvelser og plekterøvelser. Har spilt litte granne akkordere osv også, mest for å friske opp gamle "kunster", og også for å sjekke at jeg fremdeles klarer å spille dem rent.

Har følelsen av at det er tempo og fingerkontroll som er største utfordringen min akkurat nå, og har derfor valgt å trene mye på dette. Blir relativt fort sliten i venstrehånda, og ser det er flere rundt om på forumet her som advarer mot senebetennelse. Prøver å være forsiktig, men føler kanskje at jeg burde hatt en pointer eller to i så måte, da begeistrede meg knapt klarer å holde fingra unna gitaren ;)

Og dagens advarsel; fremover vil det komme hyppige spørsmål som kanskje ikke alltid virker like sammenskrudde :D Om gitaren, altså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen tanker om hva slags musikk du har lyst å spille på gitaren? Det er viktig at du ikke mister fokus med øvinga.

Hvis du f.eks. skal bli en god rockegitarist, kan det være en idé å først lære seg pentaton skalaen i alle fem posisjoner. Finn deretter ut hvor tritona/b5/blåtona ligger i hvert av disse mønstrene.

Siden blues legger mye av grunnlaget for rock, kan det være en idé å videre prøve å transkribere litt Gilmour soloer f.eks.

Hvis du har råd, skaff deg en god lærer. Du sier at du får vondt i venstrehånda. Da jeg kom til læreren for første gang forklarte han at jeg pressa hardere med venstrehånda enn nødvendig, og ved å bruke et lettere grep, fikk jeg bedre lyd.

Men som sagt. Om du har noen mål med spillinga di, så hadde det vært til stor hjelp å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok helst rock jeg vil spille, tror jeg. Kunne egentlig godt tenke meg å på sikt stille som andre/tredje gitarist i et band som spiller mest for morroa sin del/det sosiale, og har lyst å kunne gjøre litt mer enn å kompe med powerchords :wink:

Pentatonskalaen er noe av det jeg øver på, tritona/b5/blåtona gikk rett forbi meg :P Lyst å utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Da er du på rett vei. Blåtona er den tona som skal til for å lage blues skalaen. Det er den som låter så bluesy når du bender den opp et halvt steg.

Pentatonskalaen i E består av: E G A B D

Bluesskalaen i E består av: E G A Bb B D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er intervaller. Beskriver avstanden mellom to toner, og i dette tilfellet mellom grunntona og en tone i skalaen. Er du med?

Her er alle intervallene:

Du har jo naturligvis grunntona, den du starter på. Og deretter kommer:

Liten sekund - halvtone

Stor sekund - hel tone

Liten ters - en og en halv tone

Stor ters - to hele toner

Kvart - etc.

Tritone

Kvint

Liten sekst

Stor sekst

Liten septim

Stor septim

På gitarhalsen er en halvtone er naturligvis et bånd unna, og en hel tone to bånd unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så en stor septim er det samme som å gå opp en oktav? Eller er jeg helt på jordet med begreper nå? :P Jeg mener i hvert fall eks. gå fra f.eks. åpen mørk E til E i andre bånd på D-streng (eller opp til tolvte bånd). Jeg er fullstendig grønn på musikksjargong/musikkteori - er i hvert fall dette jeg kaller en oktav :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok, ble forvirret av "Kvart - etc.", trodde det var liten og stor kvart også :?

Da begynte det plutselig å bli mer forståelig endel av det jeg har lest rundt om på forumet.

Hvor lenge bør man øve per sesjon? Dette er vel som med alt annet litt avhengig av hvor intenst man øver når man først øver, samt hvilke mål man har satt seg - er en time for dagen å anse som "for lite"?

Og hva er det som gjør en Humbucker spesiell? På strat-kopien jeg spiller på er det to single-coils fremme og en humbucker bak, jeg har ikke noe å sammenligne med så jeg vet ikke hva forskjellen i lyd er :? Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.