Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er dynamikken mellom vers og refreng?


Anbefalte innlegg

Ofte er jo et refreng, som du sier, den "catchy" biten av sangen. Nå er det jo veldig ofte kun et "riff" eller liten melodilinje som er spesielt iørefallende, resten av refrenget litt mer sånn fyllstoff det også.
Du kan bruke rim alene, eller rim og bokstavrim i kombinasjon. Det er opp til deg. Det er skrevet noen bøker om dette. En jeg kommer på i farten er skrevet av Hans Rotmo. Hør på biblioteket, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "For Dummies"-bok som bl.a. dekker dette. Tror den heter "Music Composition for Dummies". Jeg ser at det også finnes en "Songwriting for Dummies". 

Ikke dumt å starte med noe slikt.

Ellers er det jo veldig vanlig at refrenget går i litt høyere toner og med høyere intensitet enn refrenget.

Jeg synes det er vanskelig å lage virkelig fengende musikk og enda vanskeligere å få det til å passe en tekst. Derfor utsetter jeg det til jeg har musikk jeg er fornøyd med (og det er ikke ofte). Dette vet jeg det er mange som gjør. Se f.eks. "The Look" med Roxette eller "The Riddle" med Nik Kershaw. Bare tulletekst, men musikken har godt driv.

NB. Jeg har dette som en hobby, så jeg har ikke noe press for å lykkes.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Aphelion said:

Eksempelvis:

 

Nettopp, og noen er mer direkte og enfoldige enn andre!

«good artists copy, great artists steal» Pablo Picasso

Edit: Må legge til at Zeppelin var mesterlige på mange områder i mine øyne. Kanskje særlig når d kommer til arrangement, fremførelse og formidling. 

Endret av Ptr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aporopos "stjele". En kamerat og jeg "lagde" en rølpelåt for type 10 år tilbake. 10 år eldre, og blitt mer og mer glad i å sjekke ut "musikk for den eldre garde" (i dette tilfellet - Lillebjørn Nilsen), oppdaget jeg i dag morges at låta vi lagde egentlig bare er en ny tekst på Nilsen-låta "Regnet er en venn". Fullstendig ubevisst. Ikke rart vi ble så fornøyde med melodien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange variasjoner over tema, men for meg så er en ekstremverson i den ene retningen denne sangen. Genialt i all sin enkelhet.
Her i coverversjon, rett og slett fordi teksten er med.

Her har ikke tekstforforfatteren slitt seg ut, for å si det sånn. Likevel fungerer det veldig bra. Forskjellen mellom "vers" og "refreng" er veldig liten, kanskje refrenget begynner på 0`41?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekte budoka (japansk kamp teknikker) stjeler ikke, han lærer ~ Masaki Hatsumi

Apropos ordtaket til picasso om å stjele og kopiere.

vi lærer og kopierer, ikke stjeler.

og forholdet til læreren er viktig, og den gode læreren demonstrerer, den beste inspirerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen regler. Du må ikke ha refreng, du kan ha bare refreng. Det finnes helt sikkert låter hvor det er vanskelig å si hva som er refreng og hva som er vers, uten at jeg kan komme på noen.

Jeg vet ikke hvor jeg har dette fra, det kan være noe jeg har lest, eller kokt sammen selv. Så, ta det for hva det er.
For min del er refrenget ofte det som syr sammen teksten. Refrenget gjentas, men ordene i refrenget kan få verset foran til å bety noe annet enn om verset står alene. Hvor aktuelt dette er vil komme an på om du har tekster som er enkle å forstå, eller om de er mer kryptiske, fylt med dualitet etc.

Et lite eksempel:
1.Vers: "Skinner i vannet."

Ref: "Stasjonen vår legges ned, vi kaster skinnene i fjorden og tar båten."

2. Vers: "Skinner i vannet."

Ref: "Solen er som best når den står høyt."

Meningen med "skinner i vannet" er veldig ulik for de to, og styres av refrenget. På den måten oppfatter jeg at de beste refrengene ikke er de som fører til allsang om rompa mi, men heller de som får meg til å tenke at noe var sagt på en smart måte. Når det er sagt, du trenger ikke å ha tekst med mening, som nevnt tidligere. Jeg liker faktisk The Look, selv om teksten er svada, og hvem liker ikke Nik Kershaw liksom...

Det er mange å lære av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lars Lillo-Stenberg lager visstnok melodiene først. Deretter fyller han på med en tekst som passer noenlunde (eller inneholder kryptisk svada..). 

Andre låtskrivere starter med tekst (dikt) og tonesetter disse. Det er egentlig ingen fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.