Web Analytics
Jump to content

Hva er dynamikken mellom vers og refreng?


Recommended Posts

Ofte er jo et refreng, som du sier, den "catchy" biten av sangen. Nå er det jo veldig ofte kun et "riff" eller liten melodilinje som er spesielt iørefallende, resten av refrenget litt mer sånn fyllstoff det også.
Du kan bruke rim alene, eller rim og bokstavrim i kombinasjon. Det er opp til deg. Det er skrevet noen bøker om dette. En jeg kommer på i farten er skrevet av Hans Rotmo. Hør på biblioteket, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en "For Dummies"-bok som bl.a. dekker dette. Tror den heter "Music Composition for Dummies". Jeg ser at det også finnes en "Songwriting for Dummies". 

Ikke dumt å starte med noe slikt.

Ellers er det jo veldig vanlig at refrenget går i litt høyere toner og med høyere intensitet enn refrenget.

Jeg synes det er vanskelig å lage virkelig fengende musikk og enda vanskeligere å få det til å passe en tekst. Derfor utsetter jeg det til jeg har musikk jeg er fornøyd med (og det er ikke ofte). Dette vet jeg det er mange som gjør. Se f.eks. "The Look" med Roxette eller "The Riddle" med Nik Kershaw. Bare tulletekst, men musikken har godt driv.

NB. Jeg har dette som en hobby, så jeg har ikke noe press for å lykkes.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Aphelion said:

Eksempelvis:

 

Nettopp, og noen er mer direkte og enfoldige enn andre!

«good artists copy, great artists steal» Pablo Picasso

Edit: Må legge til at Zeppelin var mesterlige på mange områder i mine øyne. Kanskje særlig når d kommer til arrangement, fremførelse og formidling. 

Edited by Ptr
Link to comment
Share on other sites

Aporopos "stjele". En kamerat og jeg "lagde" en rølpelåt for type 10 år tilbake. 10 år eldre, og blitt mer og mer glad i å sjekke ut "musikk for den eldre garde" (i dette tilfellet - Lillebjørn Nilsen), oppdaget jeg i dag morges at låta vi lagde egentlig bare er en ny tekst på Nilsen-låta "Regnet er en venn". Fullstendig ubevisst. Ikke rart vi ble så fornøyde med melodien.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mange variasjoner over tema, men for meg så er en ekstremverson i den ene retningen denne sangen. Genialt i all sin enkelhet.
Her i coverversjon, rett og slett fordi teksten er med.

Her har ikke tekstforforfatteren slitt seg ut, for å si det sånn. Likevel fungerer det veldig bra. Forskjellen mellom "vers" og "refreng" er veldig liten, kanskje refrenget begynner på 0`41?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ekte budoka (japansk kamp teknikker) stjeler ikke, han lærer ~ Masaki Hatsumi

Apropos ordtaket til picasso om å stjele og kopiere.

vi lærer og kopierer, ikke stjeler.

og forholdet til læreren er viktig, og den gode læreren demonstrerer, den beste inspirerer.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen regler. Du må ikke ha refreng, du kan ha bare refreng. Det finnes helt sikkert låter hvor det er vanskelig å si hva som er refreng og hva som er vers, uten at jeg kan komme på noen.

Jeg vet ikke hvor jeg har dette fra, det kan være noe jeg har lest, eller kokt sammen selv. Så, ta det for hva det er.
For min del er refrenget ofte det som syr sammen teksten. Refrenget gjentas, men ordene i refrenget kan få verset foran til å bety noe annet enn om verset står alene. Hvor aktuelt dette er vil komme an på om du har tekster som er enkle å forstå, eller om de er mer kryptiske, fylt med dualitet etc.

Et lite eksempel:
1.Vers: "Skinner i vannet."

Ref: "Stasjonen vår legges ned, vi kaster skinnene i fjorden og tar båten."

2. Vers: "Skinner i vannet."

Ref: "Solen er som best når den står høyt."

Meningen med "skinner i vannet" er veldig ulik for de to, og styres av refrenget. På den måten oppfatter jeg at de beste refrengene ikke er de som fører til allsang om rompa mi, men heller de som får meg til å tenke at noe var sagt på en smart måte. Når det er sagt, du trenger ikke å ha tekst med mening, som nevnt tidligere. Jeg liker faktisk The Look, selv om teksten er svada, og hvem liker ikke Nik Kershaw liksom...

Det er mange å lære av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lars Lillo-Stenberg lager visstnok melodiene først. Deretter fyller han på med en tekst som passer noenlunde (eller inneholder kryptisk svada..). 

Andre låtskrivere starter med tekst (dikt) og tonesetter disse. Det er egentlig ingen fasit. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nei, men ville personlig sett mot det merkene som har noen flere år i gamet. Ser nå at du har fått et bra tips under (eller over ettersom).
    • Jøss! Ja, dette ser snasent ut. Den custom-funksjonen har alt jeg ønsker meg. Billig var det òg. Tror jaggu jeg skal legge inn en bestilling her. Tusen takk for tips!
    • Jeg har testet litt GFS og synes det er egentlig ganske ok, men med tanke på dyr frakt og moms, blir det ikke så billig lengre likevel. (Husker enda med glede da dollaren var nede i 5kr  )  har du tid å vente litt, vil jeg sterkt anbefale Bootstrap pickups. Har ikke testet Stratmikkene derfra men er superhappy med tele- og jazzmasterpickups.  https://bootstrappickups.com/products/custom-single-coil-for-strat-by-custom-featherbottoms-custom-sound-machines  
    • Så du har dårlig erfaring? Seymour Duncan har ingen Stratocaster-pickuper som er bare litt overspunnet, tror jeg. Nærmest kommer SSL-1, men jeg skulle gjerne hatt noe som var et halvt hakk hottere enn det.
    • Ville heller sjekket finn.no for Seymour Duncan osv
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.