Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

OK. Følelser og musikk 2. Prosjekt med å definere følelser og relativ tilhørende musikk.


Lunarious

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Gahr skrev:

"Damer har mer følelser enn menn.." Beklager, men dette er jo regelrett vås.

Regelrett ja. Men i språk har du regelrett bøying av ord som sterk sterkere sterkest. Og uregelrett som god bedre best (det heter ikke god godere goest). Jeg er en kaos pilot (uregelrett) uoffisiellt. Jeg vil ha det regelrette av dere. Jeg tror dere holder tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lunarious skrev:

Regelrett ja. Men i språk har du regelrett bøying av ord som sterk sterkere sterkest. Og uregelrett som god bedre best (det heter ikke god godere goest). Jeg er en kaos pilot (uregelrett) uoffisiellt. Jeg vil ha det regelrette av dere. Jeg tror dere holder tilbake. 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, CastorFiber skrev:

Her er det så mange ubegrunnede påstander at jeg velger å avstå fra å kommentere, ut over at det stritter kraftig i mot når noen hevder at at kvinner har flere følelser enn menn, enn så upresist et slikt utsagn er. Tror jeg slutter der.

Les dette hette her: 5) SHEN AND HUN AND JUNGIAN PSYCHOLOGY

http://maciociaonline.blogspot.no/2012/11/shen-and-hun-psyche-in-chinese-medicine.html

helt nederst i artikkelen, det er kort. Jeg spurte om det var tydelig nok ikke om jeg eller du skulle gi opp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, shv skrev:

 

wat.jpg

Strøm går ikke uten resistans. Du trenger motstand. Er du taus og ikke gir er du en synder og Jesus tilgir deg ikke for han er Muslim og døde ikke, ikke for en synder. Og du får din straff av en rettferdig Gud eller hans nåde og barmhjertighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lunarious skrev:

Hva er det du lurer på?

Jeg lurte selvagt på hva du mente med kommentaren om "regelrett". Mitt poeng er at din påstand om at damer har mer følelser enn menn ikke stemmer. Jeg mener også at det ikke er noe som helst som skulle tilsi at enkelte tonearter påvirker følelsene mer enn andre, når de ikke står i en sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lunarious skrev:

Strøm går ikke uten resistans. Du trenger motstand. Er du taus og ikke gir er du en synder og Jesus tilgir deg ikke for han er Muslim og døde ikke, ikke for en synder. Og du får din straff av en rettferdig Gud eller hans nåde og barmhjertighet.

 

wat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Gahr skrev:

Jeg lurte selvagt på hva du mente med kommentaren om "regelrett". Mitt poeng er at din påstand om at damer har mer følelser enn menn ikke stemmer. Jeg mener også at det ikke er noe som helst som skulle tilsi at enkelte tonearter påvirker følelsene mer enn andre, når de ikke står i en sammenheng. 

Det var du som startet med begrepet regelrett. Ellers er jeg enig. Og med det jeg er enig i vil jeg ha eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lunarious skrev:

Det var du som startet med begrepet regelrett. Ellers er jeg enig. Og med det jeg er enig i vil jeg ha eksempler.

Startet med regelrett??? Jeg brukte ordet i betydningen "definitivt", "totalt", "direkte". Altså som i at påstanden om at kvinner har mer følelser enn menn er totalt vås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lunarious skrev:

Vås selv.

Ok...

Altså: Spørsmålet om hvordan musikk knyttes til følelser er selvsagt interessant. Det er jo nettopp derfor vi lager musikk; det appellerer til følelser. Hva de er i musikken som bringer frem de forskjellige følelsene hos folk vil variere basert på erfaringer. Dette er det interessant å se på og diskutere. Men når du tar utgangspunkt i at forskjellige tonearter er tristere enn andre (som a "E er tristest") eller at "damer har mer følelser enn menn" så blir det hele ganske annerledes. Hvorfor skulle en bestemt lydfrekvens fremkalle sterkere følelser enn en annen? Når man setter sammen tonene (til f.eks. en melodi i dur eller moll) vil det vekke forskjellige følelser hos folk, men det vil ikke være på grunn av tonearten som sådan, men fordi ens musikalske erfaringer (avhengig av kulturbakgrunn, hvilken musikk man har vokst opp med osv.) har lært oss hvilke følelser som knyttes til uttrykket.

Hvis det ikke er noe sånt som dette du tenkte på da du startet tråden bør du forklare hva du egentlig tenkte, for det er ganske vanskelig å se hvor du vil hen her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lunarious skrev:

Damer har mer følelser enn menn, de oppfatter toneleie og farger bedre enn menn og bruker et nyansert språk, ytre diskant, det er det vi ser ( som er mer attraktiv seksuellt for menn og kanskje kvinner) og indre bass (de har en mann inni seg selv). Menn fysisk er motsatt. Psykologer idag mener det er blandet mellom mann og dame i det indre og ytre.

 

Er det tydelig nok?

Dette synes jeg faktisk du skal legge fram dokumentasjon for. Hva med homofile menn? Hva med tonedøve kvinner? De fargeblinde? Jeg synes du lirer av deg en mengde tullpreik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.