Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

OK. Følelser og musikk 2. Prosjekt med å definere følelser og relativ tilhørende musikk.


Lunarious

Anbefalte innlegg

På 5.3.2018 den 19.57, CastorFiber skrev:

Det som flere har forsøkt å antyde, er at denne teorien om at toneartene har en spesiell effekt på følelser er forkastet for lenge siden. Tritonus som dannes i lokrisk skala er velkjent som "djevelens intervall" som et eksempel. Det er vel ingen som forbinder de tre tonene med at djevelen spretter fram med horn og det hele hvis man skulle slumpe til å spille de tre forbudte tonene.

Det at musikk kan vekke minner og utløse følelser er velkjent, men jeg tror det i ganske stor grad er basert på egne erfaringer, og ikke på hvilken skala eller i hvilken toneart et musikkstykke blir framført i.

Bass eller manlig tone er mørk farge og følelser. Men den er yang hvit fordi yin og yang er i konstant forandring. Dere konsentrer dere om bare det foranderlige eller det er det dere gir utrykk for menn innrykk inni dere selv, der er det mørkt (bass) og dere er bare ute og ut-spekulert og alle deres erfaringer holder dere for dere selv, i den eksterne sida (uttafor dere selv) i deres ytringer. Det indre og det ytre er som bass og diskant (i alle kombinasjoner).

Jeg har diskant inne i meg selv, og bass utenformegsel. Jeg har bass stemme ofte og snakker høy instinktivt, men jeg har da også ikke grunnlaget for musikk i mitt ytre, ikke nå.

livet er ikke bare det indre og det ytre. Men også det indre-ytre og fraværet. Jeg lever og vil få diskant i mitt ytre i tilleg til at jeg har det i mitt indre, og mollifisere som i drama.

i el-fag har strømmen en variabel verdi som tilsvarer de individuelle erfaringene. Men spenninga, et el-fag begrep er fast. Som også er et musikk begrep. Hvordan jeg påvirker de andre (fra min side).er fast, hvordan de tar det imot er variabelt. Jeg erkjenner en variabel faktor, men gi meg den faste. Klarer dere?

 

Kirketoneartene eller rettere sagt hel-hel-toner som jeg kaller det og dvs annenhvert bånd i gitarn, har faste betydninger, men jeg klarer ikke med min makt enda å sette ord på dem. Kirketoneartene er bullshit, men det betyr en ting i dems kombinasjon.  Du kan i din egen kirketoneart ha en annen fast mening. Deter fast. Som nårjeg øver på gehør husker jeg C-D-E lettere enn hvis jeg inkluderer B (H).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2018 den 20.15, PerA skrev:

Altså, du kan ikke be folk konkretisere med eksempler når du stiller med absolutt ingenting selv. Du har ennå ikke gjort noen forsøk på å forklare hva du er ute etter, du veksler mellom å si at du vil knytte konkrete følelser til tonearter før du i neste omgang sier at du mener melodier skal knyttet til følelsene. Hva er det du egentlig vil?

Du ignorerer også komplett de mengdene med litteratur du har blitt henvist til, tar ingen hensyn til hverken musikalsk eller kulturell kontekst, og har åpenbart ikke tenkt en tanke på klang og tekstur. Det opplever jeg som ganske provoserende, selv etter at flere har forsøkt å forklare det samme.

Og hvor i alle dager har du funnet det komplett uforståelige "følelseshjulet"? Det innehar jo bare 1 av de 5 grunnleggende følelsene. Har du ikke gjort noe som helst forarbeid?

Dette kunne vært både moro og interessant, men faller helt igjennom da det ikke er noe grunnlag å diskutere/teoretisere på. 

Jeg snakker tull fordi dere ikke forstår meg som ovennevnt. Det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gahr skrev:

Jeg bli ofte irritert hvi jeg må spille i b (Bb på sånn engelsk), for jeg blir så forvirret av prikkene på gitarhalsen...

Du må ikke se på prikkene. Bruk øret ditt som fasit. Musikk er ikke mekanisk spilling (prikker) du må sikte på å føle det (øret). Spill harmonisk og en gang bli mesteren, du går i mesterens fotspor hvis du bare vil og det er en tid når du hvis du jobber blir mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lunarious skrev:

Bass eller manlig tone er mørk farge og følelser. Men den er yang hvit fordi yin og yang er i konstant forandring. Dere konsentrer dere om bare det foranderlige eller det er det dere gir utrykk for menn innrykk inni dere selv, der er det mørkt (bass) og dere er bare ute og ut-spekulert og alle deres erfaringer holder dere for dere selv, i den eksterne sida (uttafor dere selv) i deres ytringer. Det indre og det ytre er som bass og diskant (i alle kombinasjoner).

Jeg har diskant inne i meg selv, og bass utenformegsel. Jeg har bass stemme ofte og snakker høy instinktivt, men jeg har da også ikke grunnlaget for musikk i mitt ytre, ikke nå.

livet er ikke bare det indre og det ytre. Men også det indre-ytre og fraværet. Jeg lever og vil få diskant i mitt ytre i tilleg til at jeg har det i mitt indre, og mollifisere som i drama.

i el-fag har strømmen en variabel verdi som tilsvarer de individuelle erfaringene. Men spenninga, et el-fag begrep er fast. Som også er et musikk begrep. Hvordan jeg påvirker de andre (fra min side).er fast, hvordan de tar det imot er variabelt. Jeg erkjenner en variabel faktor, men gi meg den faste. Klarer dere?

 

Kirketoneartene eller rettere sagt hel-hel-toner som jeg kaller det og dvs annenhvert bånd i gitarn, har faste betydninger, men jeg klarer ikke med min makt enda å sette ord på dem. Kirketoneartene er bullshit, men det betyr en ting i dems kombinasjon.  Du kan i din egen kirketoneart ha en annen fast mening. Deter fast. Som nårjeg øver på gehør husker jeg C-D-E lettere enn hvis jeg inkluderer B (H).

Jeg er ikke utdannet elektriker eller noe innen svakstrøm. men ohms lov fungerer helt fint. Jeg er så heldig at jeg skjønner den. https://no.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov
Det er tre faktorer det er snakk om, og ikke en av dem har noe med frekvens å gjøre. Det er noe annet.
Det at toneleie har noe med kjønn å gjøre er jeg med på. Det at det har noe med følelser å gjøre er jeg ikke med på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øving gjør mester, ja. Hvis du en dag blir så god at noen kommenterer positivt på det du har spilt, eller rett og slett snur seg fra å være totalt uinteressert i det du driver med, til å bli nysgjerrig, og kanskje til og med nikke bifallende av det du gjør på instrumentet ditt, har du kommet et stykke på vei.

Hvis noen blir så forbannet på din elendige spilling at de ønsker å gi deg juling, har du bomma.... ?

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CastorFiber skrev:

Jeg er ikke utdannet elektriker eller noe innen svakstrøm. men ohms lov fungerer helt fint. Jeg er så heldig at jeg skjønner den. https://no.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov
Det at toneleie har noe med kjønn å gjøre er jeg med på. Det at det har noe med følelser å gjøre er jeg ikke med på. 

Damer har mer følelser enn menn, de oppfatter toneleie og farger bedre enn menn og bruker et nyansert språk, ytre diskant, det er det vi ser ( som er mer attraktiv seksuellt for menn og kanskje kvinner) og indre bass (de har en mann inni seg selv). Menn fysisk er motsatt. Psykologer idag mener det er blandet mellom mann og dame i det indre og ytre.

 

Er det tydelig nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lunarious skrev:

Du må ikke se på prikkene. Bruk øret ditt som fasit. Musikk er ikke mekanisk spilling (prikker) du må sikte på å føle det (øret). Spill harmonisk og en gang bli mesteren, du går i mesterens fotspor hvis du bare vil og det er en tid når du hvis du jobber blir mester.

Det var ment som en vits...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lunarious skrev:

Damer har mer følelser enn menn, de oppfatter toneleie og farger bedre enn menn og bruker et nyansert språk, ytre diskant, det er det vi ser ( som er mer attraktiv seksuellt for menn og kanskje kvinner) og indre bass (de har en mann inni seg selv). Menn fysisk er motsatt. Psykologer idag mener det er blandet mellom mann og dame i det indre og ytre.

 

Er det tydelig nok?

"Damer har mer følelser enn menn.." Beklager, men dette er jo regelrett vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.