Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktive pups, ja eller nei?


Affen

Anbefalte innlegg

Har prøvd mye rart.. dragonfire var ikke bra  for min del. Emg er bra det, for min del er x-serien (81x feks) det som låter best av emg’s. Prøvde fishman fluence, alt for hissig for min smak..

har valgt seymoure duncan blackout på de to gitarene jeg har aktive på. Er helt perfekt for det jeg spiller 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Bartolini-pickuper har bedre strengeseparasjon enn noen andre pickuper, men de er vel tiltenkt moderne jazz og fusion og sånt, ikke metal. 

Tuck Andress bruker det i en gammel L5. Han har en kjip klang til gammel L5 å være, men man hører de forskjellige stemmene i akkordmelodispillet hans uhyre godt.

Ellers er vel aktiv løsning hovedsakelig både tiltenkt og brukt mest av folk med særdeles sterk støyallergi og/eller særdeles krevende forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktive pickups er som andre pickups - de har sin tone og karakteristikk som enkelte liker godt. EMG 81 låter for eksempel ganske klart og definert i et lydbilde i bandsammenheng. Hjelper for eksempel på hvis man stemmer ned gitaren. Så har EMG generelt ganske god bassrespons som passert fint til heavy riff. 

Syns personlig EMG 60/81 låter helt knall, men det er bare ikke min favoritt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med EMG og de låter jo fett til tung metalvreng, de er bare ikke helt min greie. Har brukt gitar med EMG i studio et par ganger for å fylle ut lyden (med tung metalvreng :) ) og det funket bra, men syns de låter litt komprimert ellers. På bass er det en annen sak, jeg har 3 basser med EMG og de syns jeg låter helt knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt for meg. Jeg har en Fender Prodigy-bass jeg har satt inn EMG i, og det låter greit nok. Men hver gang jeg sammenlikner med en passiv bass så angrer jeg. 

Var med en bassistkompis på en runde når han skulle handle seg nytt instrument, og fant ut at vi begge konsekvent foretrekker passive pickups. Men det er selvfølgelig smak og behag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å høre metall som er spilt inn med EMG, som ikke kunne hørtes bedre ut med passive mikker. Overkomprimert og kjip lyd, IMO. Foretrekker KLART passive mikker. Vet du spør om aktive, men kan jeg likevel foreslå både DiMarzio D-activators og Instrumental SFTY3? Sistnevnte må dessverre bestilles via instagram, men er forholdsvis rimelige, og låter meget, meget bra. Simon Hawemann (Simonxsludge/Sludge Studios på sosiale medier) har veldig gode pickupdemoer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mange er jo veldig opptatt av mote når det gjelder pickups og hvilket lydideal det er for tiden. Hvor mange var det som stappet inn DiMarzio, for så å røske dem ut og sette inn SD-pickups? Så var det inn med aktive EMG, for så å plukke ut de igjen og sette inn andre ting som er mer i tiden.

Det man mente var det aller beste man kunne få tak i blir snakket ned som skrot og skrammel. Når mange nok sier slikt, "vet" jo alle at det ikke låter bra.

Gidder man å lagre de lenge nok, er de plutselig vintage, og blir solgt for fantasipriser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, CastorFiber skrev:

Gidder man å lagre de lenge nok, er de plutselig vintage, og blir solgt for fantasipriser.

EMG ble startet i 1976 og "klassikeren" EMG 81 ble utviklet fra `79 til den ble lansert i (nettopp) 1981. Snart vintage med andre ord;)

Tviler forøvrig på umiddelbare fantasipriser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickups med høy output hadde sin misjon på 70- og 80-tallet.

Pedalbrett var ikke særlig utviklet, og pickups med høy output ga mer forvrengning i forsterkere, og låt derfor "fetere".

Men de ga ikke særlig god clean respons på gitarens treverk, men låt mer klinisk på clean.

Å booste opp et signal i dag er ikke noe problem, ampene har plenty med gain, så jeg tror ikke high output pickups eller aktive pickups får noe "comeback"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.