Affen

Aktive pups, ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Jeg aner virkelig ikke. De har aldri vært satt inn i en gitar. Tipper de er sinte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, space said:

Mulig Skjult innhold - vennligst logg innhar no emgs liggende å slenge som du kan plukke opp billig. Han endte vel opp med å gi bort et sett for et par år siden. 

Ojojojojoj!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å gi bort sånne greier ja. Får meg ikke til å ta betalt for slikt. Har ikke noe liggende for øyeblikket dessverre. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutes ago, germaniumkid said:

Jeg pleier å gi bort sånne greier ja. Får meg ikke til å ta betalt for slikt. Har ikke noe liggende for øyeblikket dessverre. 

Er de så fæle? 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EMG er ofte elsk/hat. Jeg syns at de låter bra, men kan bli "for mye" med mer enn 1-2 gitarer for min smak - da de har en spesiell farging på tonen. Låter forøvrig meeget bra i en ESP Eclipse - spesielt 60'en i hals, er nesten litt synd å bytte de ut - men har tenkt at den skal få en mer klassisk vri. 

Jeg tror jeg solgte et par EMGer til 400kr for et par år siden (under 30% av nypris), fordi de aldri ble solgt. Kan være markedet er annerledes idag, er generelt lite humbuckere og pickups til salgs på bruktmarkedet. 

Du får følge litt med.. Jeg kontakter deg sikkert med et skamtilbud på 600kr når jeg plukker de ut. Bedre å bli kvitt de enn å ha det liggende 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Affen skrev:

Er de så fæle? Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f609.png&key=a4a83c1415fe4bf08ae6c8e0e28db506e052b287d75a3400a3285919556f6684" width="20" alt="1f609.png" />

For meg er de helt feil. Som folk også skriver, ikke så lett å omsette på bruktmarkedet så om du har tålmodighet dukker det sikkert opp noe. Også grunnen til at jeg gav bort siste settet jeg flekket ut av en gitar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Troll said:

EMG er ofte elsk/hat. Jeg syns at de låter bra, men kan bli "for mye" med mer enn 1-2 gitarer for min smak - da de har en spesiell farging på tonen. Låter forøvrig meeget bra i en ESP Eclipse - spesielt 60'en i hals, er nesten litt synd å bytte de ut - men har tenkt at den skal få en mer klassisk vri. 

Jeg tror jeg solgte et par EMGer til 400kr for et par år siden (under 30% av nypris), fordi de aldri ble solgt. Kan være markedet er annerledes idag, er generelt lite humbuckere og pickups til salgs på bruktmarkedet. 

Du får følge litt med.. Jeg kontakter deg sikkert med et skamtilbud på 600kr når jeg plukker de ut. Bedre å bli kvitt de enn å ha det liggende 

Ja gjør det a :) Er nysgjerrig på det .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Jackson Kelly med 'vanligste' EMG oppsett, 81 og 85. En fornøyelse å spille på! Synes ikke det låter så veldig forskjellig fra de andre humbucker gitarene mine....

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aktiv betyr bare preamp i gitaren/pickup. Pickupene har fortsatt samme konstruksjon. Og IHMO er det ikke noe aktiv gjør som ikke passive kan gjøre bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En grei analyse: 

Skjult innhold - vennligst logg inn

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd mye rart.. dragonfire var ikke bra  for min del. Emg er bra det, for min del er x-serien (81x feks) det som låter best av emg’s. Prøvde fishman fluence, alt for hissig for min smak..

har valgt seymoure duncan blackout på de to gitarene jeg har aktive på. Er helt perfekt for det jeg spiller 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at Bartolini-pickuper har bedre strengeseparasjon enn noen andre pickuper, men de er vel tiltenkt moderne jazz og fusion og sånt, ikke metal. 

Tuck Andress bruker det i en gammel L5. Han har en kjip klang til gammel L5 å være, men man hører de forskjellige stemmene i akkordmelodispillet hans uhyre godt.

Ellers er vel aktiv løsning hovedsakelig både tiltenkt og brukt mest av folk med særdeles sterk støyallergi og/eller særdeles krevende forhold?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aktive pickups er som andre pickups - de har sin tone og karakteristikk som enkelte liker godt. EMG 81 låter for eksempel ganske klart og definert i et lydbilde i bandsammenheng. Hjelper for eksempel på hvis man stemmer ned gitaren. Så har EMG generelt ganske god bassrespons som passert fint til heavy riff. 

Syns personlig EMG 60/81 låter helt knall, men det er bare ikke min favoritt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med EMG og de låter jo fett til tung metalvreng, de er bare ikke helt min greie. Har brukt gitar med EMG i studio et par ganger for å fylle ut lyden (med tung metalvreng :) ) og det funket bra, men syns de låter litt komprimert ellers. På bass er det en annen sak, jeg har 3 basser med EMG og de syns jeg låter helt knall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omvendt for meg. Jeg har en Fender Prodigy-bass jeg har satt inn EMG i, og det låter greit nok. Men hver gang jeg sammenlikner med en passiv bass så angrer jeg. 

Var med en bassistkompis på en runde når han skulle handle seg nytt instrument, og fant ut at vi begge konsekvent foretrekker passive pickups. Men det er selvfølgelig smak og behag. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har til gode å høre metall som er spilt inn med EMG, som ikke kunne hørtes bedre ut med passive mikker. Overkomprimert og kjip lyd, IMO. Foretrekker KLART passive mikker. Vet du spør om aktive, men kan jeg likevel foreslå både DiMarzio D-activators og Instrumental SFTY3? Sistnevnte må dessverre bestilles via instagram, men er forholdsvis rimelige, og låter meget, meget bra. Simon Hawemann (Simonxsludge/Sludge Studios på sosiale medier) har veldig gode pickupdemoer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive