Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktive pups, ja eller nei?


Affen

Anbefalte innlegg

Leker litt med tanken på å kjøpe meg en billig gitar og slenge inn aktive mikker for litt chugga chugga musikk. Lite erfaring med aktivt og ser på ymse fora at enten liker du det eller så liker du det ikke (sett inn spissformulering her)
Så ja, kommer jeg til å angre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktive mikker er topp, det! Komprimerer litt ekstra, noe som er en fordel i enkelte settinger. Liker selv lyden av EMG-er, men har ikke erfaring med andre typer. Men som jeg så noen påpeke på Facebook så er det ikke noe problem å finne billige og gode gitarer med EMG-mikker. Skal du "konvertere" gitaren må du jo ha plass til batteriet, ny jack-input og nye pots også (?) mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Kommer helt an på budsjettet mitt om hva jeg bestemmer meg for. Først må jeg ha en high gain amp, Voxen min er litt for bright til chugga chugga.
Har titta litt på Squier Contemporary, men den er ikke kommet til Norge enda. Har også titta på GSF Red Active pups, om jeg skulle gå brukt og sette inn aktive.
Batteri skal jeg alltid få frest plass til.
Jeg spiller i hovedsak Alice in Chains, Stone Sour og noe Slipknot når det gjelder den tyngre delen, og er litt usikker på om Les Paulen blir for "veik", derfor jeg snuser på aktive mikker. Og jeg vil IKKE ha aktive i LP`n, da jeg også spiller U2 på andre enden av skalaen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Skullkrusher said:

For å være helt ærlig tror jeg en annen amp kan gi deg alt du trenger. Det er ikke noe problem å spille hardrock av den typen med Les Paul. Ville sett etter ny amp, og kanskje noen hottere (men passive) pickups til Les Paul-en. :)

...men jeg vil ikke ha hottere pups i den ;)
Men ja, AIC hvertfall burde gå fint. Blir det tight like a tiger med Gibson 490 pups tro? Har sett meg ut en Jet City Custom 22 jeg tenkte jeg ville gå for.
EN annen ting jeg kan spør om, spiller bare hjemme, så kan ikke bli aaaltfor høyt; vil det bli overkill med et 2x12 kabinett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Skullkrusher said:

Har spilt masse black metal-gigs med 490, den er plenty chuggy med riktig amp! (5150 i mitt tilfelle) 

Overkill ja, men da har du også et kabinett du kan ta med ute om/når du skulle trenge det. :)

Blir ikke for høyt i forhold til et 1x12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Skullkrusher said:

Det blir jo litt høyere enn 1x12, men om det blir for høyt handler vel mer om ampen du bruker.

Vil ikke pisse på meg huseier vettu ;) Men blir jo litt mer bånn med 2x12 tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer å si hvilke høyttalere som står i, V30 og Greenbacks har ganske ulik sensitivitet; en 50w amp med V30 spiller like høyt som en 100w med Greenbacks, i teorien. Jeg vil tro at det blir omtrent samme greia med 1x12 og 2x12, at et 1x12 med en effektiv (høy sensitivitet) høyttaler vil spille hvertfall like høyt som et 2x12 med mindre effektive høyttalere, uten at jeg kan si det helt sikkert. ?

Uansett, er det en heftig metalamp du skal ha så er det jo preampdistortion det går i, låter selvsagt bedre om du får åpna opp litt men der vil også 2x12 kompensere litt for mangelen på bunn som oppstår på lavt volum :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Alfi27 said:

Har mer å si hvilke høyttalere som står i, V30 og Greenbacks har ganske ulik sensitivitet; en 50w amp med V30 spiller like høyt som en 100w med Greenbacks, i teorien. Jeg vil tro at det blir omtrent samme greia med 1x12 og 2x12, at et 1x12 med en effektiv (høy sensitivitet) høyttaler vil spille hvertfall like høyt som et 2x12 med mindre effektive høyttalere, uten at jeg kan si det helt sikkert. 1f61d.png

Uansett, er det en heftig metalamp du skal ha så er det jo preampdistortion det går i, låter selvsagt bedre om du får åpna opp litt men der vil også 2x12 kompensere litt for mangelen på bunn som oppstår på lavt volum :) 

Takk for spennende og utfyllende svar ;)
Blir hvertfall vintage 30 elementer, enten 1x12 eller 2x12. Er litt i tenkeboksen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EMG'er i to stykk gitarer per dags dato. Har hatt mange flere. Fantastisk hva de gjør med billige gitarer (også high end...)
Den ene har hatt Gibson 498T før, som har fått EMG nå. Syns den kler EMG'ene mye bedre.
498T mangler litt bunn, den mangler kjøtt og låter litt for livløst etter min smak. 

Den ene gitaren skal få Seymour Duncan Distortion istedenfor. Da har jeg et sett med EMG60/81 til salgs med 3 potter, ferdigkoblet.
Gi en lyd hvis du er interessert, jeg demonterer dem ila ca en ukes tid. 

Plass til batteri er som regel ikke et problem . Har hatt flere giarer der jeg har byttet fra passive til EMG (derimblant Ibanez, Schecter, Epiphone). Det har som regel vært plass til batteriene.

Skulle jeg hatt en gitar, ville jeg valgt passive. Men når jeg har flere, så syns jeg at EMG er topp på et par.

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Troll said:

Jeg har EMG'er i to stykk gitarer per dags dato. Har hatt mange flere. Fantastisk hva de gjør med billige gitarer (også high end...)
Den ene har hatt Gibson 498T før, som har fått EMG nå. Syns den kler EMG'ene mye bedre.
498T mangler litt bunn, den mangler kjøtt og låter litt for livløst etter min smak. 

Den ene gitaren skal få Seymour Duncan Distortion istedenfor. Da har jeg et sett med EMG60/81 til salgs med 3 potter, ferdigkoblet.
Gi en lyd hvis du er interessert, jeg demonterer dem ila ca en ukes tid. 

Plass til batteri er som regel ikke et problem . Har hatt flere giarer der jeg har byttet fra passive til EMG (derimblant Ibanez, Schecter, Epiphone). Det har som regel vært plass til batteriene.

Skulle jeg hatt en gitar, ville jeg valgt passive. Men når jeg har flere, så syns jeg at EMG er topp på et par.

Av ren nysgjerrighet: How much for the set? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.